Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 7 juli 2012

Av Kvasthilda - 7 juli 2012 18:06


Jaha, då har jag hittat tiden efter jobbet o lyssnat på krysset. Ser att några varit hit o letat redan. Välkommen tillbaks nu då :) 


Dagens kryss började med dansbandens dansband o samma kille som öppnade förra veckans kryss. Christer Sjögren, idag med Vikingarna. Du är min sommar Marie


Om en annan tjej och hennes blåa hatt skrev Cornelis Vreeswijk. Flickan heter Veronica. Vi fick inte höra hans text idag utan en helt instrumentalt version i westernstuk. 

Veronca, Veronica var är din blåa hatt?
Din älskling letar efter den, allt i den mörka natt
Din älskling är försvunnen, han kommer ej igen
när det dagas.

 

Veronca, Veronica slå upp din parasoll

Din vän har gått ifrån dig, men spelar det nån roll?
Det finns så många andra, du hittar säkert en
när det dagas. 

Eldeman frågade också efter den lyriska visitkortstitel Cornelis hade kunnat skriva och han var ju poet


Näste man var också poet. 

Kom, min vän, kom ombord
Där ser du vit av snö vår Riddarfjärd
Vår båt går ut i snö
Ja, Stockholms vinter är en sällsam värld
Mås och trut, i tyst och vacker snö
Och skön är Stockholms ö

Eller hur? Beppe Wolgers skrev texten till visan En gång i Stockholm och den tävlade och vann i Melodifestivalen 1963 med Monica Z och Carli Tornehave. Monica sjöng sedan ensam i Eurovisionsschlagern där Sverige blev helt utan poäng. Idag hörde vi Anne-Lie Rydé framföra den på sitt speciella sätt. 


Sen går vi på bio. Mmmm. Berlin. Take My Breath Away. Och han tog nog andan ur många flickor i rollen som Maverick. Tom Cruise. Filmen är förstås Top Gun. Snart får han nån ny flicka att svimma av andnöd när nu TomKat är ett minne blott. 


Apropå Berlin ja.... Vi tar nåt heeelt annat. Fast med Berlin. Eller av Berlin. Irvin Berlin. Han skrev Blue Skies som idag framfördes av Dame Kiri Te Kanawa. Hon kommer från kanaw-... ehh kiwilandet, Nya Zeeland


Så tar vi nåt utan sång. Karaokeversionen av Nanne Grönwalls Melodifestivalbidrag från 1998, Avundsjuk


Jag satt i mitt hotellrum i morse o zappade kanaler och hamnade på en barnkanal. Det tog en knapp minut innan jag fattade att det handlade om Lassie. Tänkte på Ainbusk o deras vanligaste krysslåt. O här kom den igen. Jag mötte Lassie. Fast nu hade det inte med vare sig hunden eller enebuskar att göra utan Gotland. Ainbusk kommer ju från raukarnas landskap. Eh. Län. 


Sen ska vi ha en sjungen siffra på tre bokstäver. Just det ja. Nåja, det var ju Tre gubbar, tre gubbar från Pepparkakeland. En ny bekantskap bland gitarrgrupper. The Nightrunners. 


Nä. Då går jag hellre på operett även om det inte är riktigt min tekopp heller. Ur Grevinnan Mariza hämtades stycket Kom mit nach Varaždin. Den skrevs av Emmerich Kálmán. Rudolf Schock sjöng med/mot Margit Schamm. Robert Stolz dirigerade Berliner symphoniker. 


Hahahaa. Tack Barbro! Missade ju en uppgift. Vi söker ett par små ord i en av Alf Prøysens vackra visor - Du ska få en dag i morgon. De var så små så de försvann :) 

Du ska få en dag i morgon som ren och öppen står
med blanka ark och nya kritor till,
och då kan du rätta till'et som du gjorde fel igår,
och så får du det så gott i morgon kväll.
Och om du inte klara det och allt känns lika trist,
så ska du höra suset över furorna som sist:
Du ska få en dag i morgon som ren och öppen står
med blanka ark och nya kritor till.


Rolling in the Deep. Underbart. Adele. Finns inget mer att tillägga. 


Vi går på revy o lyssnar till Brita Borg. Tillsammans med Roffe Bengtsson sjunger hon om livet i affär. I krysset skriver vi in Rolf. Hängde ni med i allt de berättade? 


Det har varit en del tyskt idag med Berlin som en liten röd tråd :) Auf Wiedersehen! Until next time. Ha're! 


Av Kvasthilda - 7 juli 2012 10:19


Melodikrysset ær igång men jag kan inte lyssna på det just nu. Befinner mig på jobb o ska strax kliva på mitt lok før att åka hem mot Kiruna. Har med mig olivin idag så helt ensam ær jag inte.... Mowahahahahaaa. Trettio burkar olivin. Jøsses.

Jag blir helt dagvill. Det ær væl lørdag idag? Blir sådær nær man jobbar helgen o kommer hem på sennatten/-morgonsidan o far ut igen på eftermiddag/kvællen. Men jo.

I morrn ska jag tillbringa en heldag hær igen o inte en butik ær øppen. *suck* Måste ta med mig matlåda då. Før hela da'n.

Nåvæl. Det ær væl bara att svælja kaffet o dra ivæg då. Høres!


Av Kvasthilda - 7 juli 2012 09:00


Tema nr 334 Utsikt

189/365


Siljansnäs anas nedanför lupiner o andra midsommarblomster.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 7 juli 2012 07:44


Men självklart... Nu kommer bilden! 

Lågt i tak, ja.... Sent omsider, hær ær den:



Av Kvasthilda - 7 juli 2012 05:49


Nytt försök :pppp. Men helskotti. Dataroaming My @$$

(har inte ett skit med det att gøra. Bilden kommer)

iPhön · sms
Av Kvasthilda - 7 juli 2012 05:38

*gaah* Uppe med tuppen. Måsdito. Somnade sent omsider med min onda rygg men vaknade igen före fan o nu är det inte lönt att försöka somna om.

(o vid sms førsvinner alltid hælften, hær komemr resten:)

Det är bara att ligga kvar, lyssna på måsar o trafik o vänta på att frukosten serveras. Krysset blir seeent idag. GoMorron!

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards