Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 14 juli 2012

Av Kvasthilda - 14 juli 2012 13:11


Sitter o lyssnar på förra veckans genomgång. Har jobbat på morgonen med start i ottan och kommit hem för nån timme sen, mer än lovligt trött. Och åkte just på hicka. Ajajajdå. Jobbigt. 

Det regnar regnar. O regnar lite till. Åsså kommer det lite regn idag. 

Men snart har han gått igenom förra veckans kryss o jag tar itu med veckans. Oj, vad det hackar. Hörde nåt om att det var problem med Internetsändningen förra veckan. Tror veckans också strular i regnet. Trots att det är den inspelade versionen. Nåja, då kör vi igen då. 


Vi började med två uppgifter. En dubbel. Jag tror jag tror på sommaren. Ja, det måste väl vara ett mantra för denna sommar? Om nu inte folk gett upp i regnet? Han som sjöng var en Olin - inte textförfattaren Stig men väl sonen Mats

Jag tror, jag tror på sommmaren.
Jag tror, jag tror på sol igen.
Jag pyntar mig i blå kravatt och hälsar dig med blommig hatt.
Jag tror på dröm om sommarhus med täppa
och med lindars sus, en speleman med sin
fiol och luften fylld av kaprifol.


Nästa melodi handlade inte om kaprifoler men väl tulpaner. Från Amsterdam för att vara övertydlig. 

...när det våras skickar jag till dig tulpaner från Amsterdam.
Jag ska skicka varje dag till dig tulpaner från Amsterdam.
när vi ses igen så får min vän tulpaner från Amsterdam.
Gula, röda ska dom glöda.
Jag ska svara och förklara det som inga ord får fram med
tulpaner från Amsterdam


Vi styr kosan något söderut till en sydligare land i Europa o tittar till Figaro, eller snarare Barberaren i Sevilla. Tito Gobbi sjöng om Figaro. 


Våren hos oss regnade också bort. Eller snöade bort. Tror inte den kunde ha inspirerat Olle Adolphson att skriva den calypso han en gång gjorde, En calypso om våren. Glenn Sundberg spelade den på dragspel och den lät glättig o glad. Han gör skäl för sitt smeknamn, Glade Glenn. 


Glenn kan stavas med fyra bosktäver. Olle gör det. O Kent. För det var dem vi fick göra ny bekantskap med sen. Petroleum.  

Regn
Smyger ner och viskar nya språk
mot fönstren
är årstider ett minne blott
spår av inlandsisarna

 

Marken ligger uppskrapad
bereder plats för motorvägarna
Bered en väg
för nya ägare

 

Tror du att det finns nåt okänt där ute
som mirakulöst förblev oupptäckt
Nåt som gömmer sig i djupen
som bidar sin tid
och drömmer om petroleum och kristaller
som drömmer om fossil och döda koraller
som drömmer om strålskadade atoller
i natt

Hmmm.... Låter Kent om det där :) Vem kan annars sjunga om petroleum o kristaller i samma mening? Fast, det förstås. Efter krysset idag spelade Anna-Charlotta Gunnarson låtar med mat i i sitt program Pop och Politik. En del underligt har gjorts i den branschen också. Kents låt är hämtad från årsfärska albumet Jag är inte rädd för mörkret


Sen fyllde Eldeman sin krysstid med två låtar för en dubbel. Varför inte två uppgifter bara? Inte ens musikanterna hade nåt gemensamt. Nåja. Sven-Ingvars Ett litet rött paket med vita snören klinkades fram på piano och gitarr av Fredagsorkestern. Så tog Mats Olssons orkester över o spelade ännu en instrumental melodi, förstås. Annars vore det ju för enkelt. När tvenne hjärtan slår samma slag. Bland andra har BAO gjort den här med Helen och Tommy på Skansen. 


Allsången på Skansen företas på kvällstid. I alla fall i teven :) Vi fick oss lite nattmusik ur en helt annan genre efter den lilla melodidubbeln. Eine kleine Nachtmusik. Det var det första jag hörde när jag klev på loket i morse. Wolfgang Amadeus Mozart komponerade. Förstås. 


Vi går över till något mer lågmält. Eller väldigt mycket mer lågmält. Akustisk gitarr och spröd sång. Det är vad som gjort Sophie Zelmani känd. If you're still a Dreamer ur nya albumet Soul


Åååh. Äntligen. Även om det är en repris på en repris på en repris är det förlåtet. Underbare man. Magnus Samuelsson... eehh NEJ Mikael Samuelson (med ett s) gör sin paradroll som Fantomen på Operan i Nattens musik. Ljuvligt och bara heeeelt - underbart. Maffigt. 


Vi byter genre igen och tar musik till en speciell dans. Melodin heter ju Tango Jalousie så gissningen vad som ska dansas är ju inte så långt borta. Ja, men vi skriver väl tango då. Alfred Hauses orkester spelade så träffande. 


Just det, ja. Vi återgår till en kommentar ovan. De ljuva drömmarnas orkester spelades av Benny Anderssons Orkester, eller BAO då, med sång av Helen Sjöholm och Tommy Körberg. 


Så far vi till Pampas med 'en Evert och drar lite oxar

Dra, dra min gamla oxe det bästa du förmår!
Bra, bra min gamla oxe! Därhemma klövern står.
Och knirra knarra, knirra min kärra, knirr och knarr!
Och dirra darra dirra var sträng på min gitarr!

Oxdragarsång. Göteborgs symfonietta spelade under ledning av Tomas Blank. 


Vi tar To ur Tomas o lägger dit en "til". To alltså. Hold the line. 70-talsnostalgi. Undrar om Ted snodde introt till en av sina låtar (Satellit) från den? Nåja. Gruppen var Toto. Voff. Ja, som hjälp gav Eldeman Dorothy's lille terrier. Han hette också Toto. Den första lilla väskhunden. Eller i det fallet korg. 


Såja. Det var det det. Har tagit merparten av de senaste timmarna att skriva detta men vem bryr sig i regnet? Ha en skön lördag, det som är kvar av den! 


Av Kvasthilda - 14 juli 2012 09:00


Tema nr 217 Pirat

196/365


Ännu ett flytande tema :) 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards