Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 18 juli 2012

Av Kvasthilda - 18 juli 2012 18:57


Dagens 365a visar en sorts nyponrosor. När man säger nyponrosor tänker man säkert mer på den enkla gammaldags Rosa dumalis, även kallad just nyponros. Eller varför inte vildrosor. Dock får fler arter än just dem nypon efter blomning. Mammas rosenbuskar får alltid nypon, vare sig de är ätbara eller inte. O de luktar fantastiskt! Hon har två stora buskar, en med de röda (varmrosa) jag visade i morse men också en gul variant. 


En helt annan sorts rosor är vanliga rosor, utan buske :) Var i Narvik igår och besökte kyrkan. Tog sedan ett varv utanför och fick se en rabatt mot väggen med underbara rosa o gula färger. Gick närmare för att undersöka saken. Trodde det var nåt helt annat men visade sig vara en makalöst vacker plantering av rosor! Älskar färgerna! Stod där länge o väl o tog en hel radda bilder. Kunde inte titta mig mätt på dem! 








Av Kvasthilda - 18 juli 2012 12:45


Eller var o varannan då. Vädret. Det är lite av varannandagstema. Som vanligt med andra ord. IDag skiner solen igen. Igår var det drettväder. Fat det finns ju inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Jojo. 

Fjärren var på osedvanligt besvärligt humör igår. Egentligen inte men har ju inte byggt färdigt Abisko än o innan det finns det fortfarande för få mötesplatser för malmtågen. Långtågen. Togleder ringde upp mig o sa att jag kunde stå på lite för att hinna till Bjørnfjell, annars skulle jag få stå i Katterat en timme. Hade grönt i KAT. Hade grönt i BJF men sida i VJ. Vassijaure. Svensk sida. ATCn slog inte om till nollor utan visade fortfarande 60 men jag smög mot signalen. Varför tog de in mig på sidan? Nä, mellanblocken var också grön så det var bara att lägga på o fara vidare. Sida i KÅ, Kopparåsen. Där stod jag. O stod. O stod en stund till. CATOn visade ju inget. Ringde fjärren. Det är på väg. Efter ett bra tag kom ett malmtåg luffande. Men inte fick jag grönt. Nej då. Då kom ett godståg också. Plopp. Grönt. Thänkjoo. CATOn visade stopp i BLN, Björkliden. Var bara att ställa in sig på en 20minuterstripp före nästa stopp då. Jaja. Det ÄR ju ett mjölkpallståg det jag har. Stopp vid varenda signal för möte. CATON visade även möte i SOA, Stordalen. *bah* Stopp stopp stopp. Överallt är det stopp. Som sagt. Mjölkpallståg. Björkliden ja. Vägövergångens signaler stod o plingade. Kanske tåget är på väg? Hände inget. Hände inget. Hände ingenting. 

Äh, plockade up boken om Dallas o satte mig tillrätta o läste en stund. Hände inget. Men skiiit i tågen. De kommer när de kommer. Läste. O pouf kom ett malmtåg ut ur dimman. Nej, det var ingen dimma där. Avvaktade en stund. Blir  signalen grön? Lägger de om växeln? Nä. O nä. Nähä. Dallas igen då. Så kom ett ARE-tåg. Men NU då...? Nä. Hände inget. O inget. Så ringde det. Fjärren. Ta upp en B22a. En 22a?? Trodde jag skulle bli tvungen att skriva en 21a. Stoppkörning. Nähä, en 22a. Vad handlar den om nu då? Just ja, en sån ny om infrastrukturen. Var är den? Var är den? Var är den? Hade fått en ny ryggsäck innan jag for till Narvik o I Narvik stuvade jag om o tog den nya till hotellet o lämnade den gamla på MTAS - tog ur en del papper o lämnade andra. Det blev ett himla letande o bläddrande. Men VAR ÄR DE?? VET ju att jag har dem!! Bläddra bläddra bläddra.... TIll slut, efter att ha bläddrat förbi dem flera gånger såg jag 22 på ett blad. Taximyxi. Jaha. vad nu då? Fel på en signal. En försignal. Den ger driftstopp. Baliskongruensfel sa han vid ett tidigare tillfälle. Aha, du menar balisöverensstämmelsefel? Ehhh, ja just det ja. Det var ju nytt ja. Men du får köra sen. Jag har ett tåg på linjen o det är du. Var tog 24an vägen då? Det har inte gått än. TIttade på CATON o mycket riktigt. Mötet i SOA var borta. Nånähää. Skrev min 22a o fick körstillstånd. Dvs grön signal. Rullade ner mot Abisko. Saktade ner innan jag kom till nämnda FSI. Där stod en VR-bil så de jobbade antagligen med signalen. Rullade förbi - o inget hände. Då han satt där brydde jag mig inte om att ringa fjärren. SKulle ha gjort det men... Äh. Kollade efter en vit lampa i AK i stället. Dvs hinderfrihetslampan. Fanns ingen. Inte igång i alla fall. Jag hade nämligen stopp vid ett av spåren en gång o trodde kanske att de var färdigt utbyggda men insåg snart att det fanns inte tillstymmelse till chans att ett långtåg skulle rymmas mellan de signaler som just nu finns i AK. Jaja. Då var det väl så då. 

Dundrade vidare österut. CATOn höll sig i skinnet. Plötsligt dök en prick upp. I TNK. Jaha, möte i Torneträsk. Skitjävlaställe. Kort spår där o man har sjuttio in. Du får upp tre nollor o måste ner under tio före en viss punkt för att inte ATCn ska strypa dig. Varför i hela håvetet sätter man sjuttioväxlar på en sån station? Eller snarare inte bygger den nog lång så växlarna gör nån nytta o med större utrymme bakom signalerna? Kort spår my @$$. Med ett långtåg måste du IN i signalen för att den lilla vita ska slockna. Man smyger in sista biten för inte ATCn ska bråka. Går väl an med helt tomma vagnar men om det finns olivin i dem trycker de på i slutet. *bah* Nåja. Stannade där o tog upp Dallas ur ryggsäcken igen. Eller nä. Hon fick ligga kvar på bordet så jag satte mig tillrätta o började läsa. Trött. Less. Tittade på CATOn. TVÅ tåg. IGEN?!??? *arrggghh* Ett malmtåg kom. Läste läste läste. Ett malmtåg till kom. Men nu måste det fan vara tomt på banan. Träött. Sur. Skitasur. Jättetött. TIttade på klockan o jämförde med tidtabellen. Hade tappat en halvtimme i TNK. Va inte mer?? På den här jävla resan?? Var ju sen från Narvik. Fast man tar in rätt mycket tid på norsk sida. Nä, skulle nog bli ungefär en halvtimme sen till stan. Kändes som fyra timmar. Sjuttiotåg. Tidtabellen är inte räknad på sjuttiotåg. Kan den inte vara. Väl i stan började det dugga. Men fantastiskt. PRECIS vad jag behöver med två ryggsäckar o insikten att en promenad hem var att vänta. Det var bara att bita ihop o ta mina trötta ben o ännu tröttare skalle o vandra hemåt. Hur bär man två f-e-t-a ryggsäckar? En på ryggen o en fick agera dragspel. Men det blev för jobbigt så den for som en skottspole upp o ner längs axlarna, armarna o mellan händerna. Fan är jag inte hemma snart?? Ont i fötterna. Skallebang. Regnet upphörde i alla fall o man anade solen ovan molnen. Mellan molntussarna. Några moln var rosa. Strosade långsamt o tittade på en massa grejer efter vägen. Flera ekor som låg utspridda på gamla sjöbotten. De har ju "tömt" en del till av Loussasjön. Ekorna låg som om de hade varit vikta i papper o blivit utspralade igen. Platta. Tog mig hem o stapplade innanför dörren vid tre. Asgamstrött. Borstade gaddarna o kröp under täcket. SOOOOOOVA. Var medvetslös tills det ringde på dörren. Shit. Tröja? Klänning? Nån jävla topp?? Bakofram? Rätt väg?? Måste vara Posten. Hittade en tröja som lyckades hamna rätt väg o snubblade upp o ut i hallen. Slängde en ofrivillig blick i spegeln o hoppade högt. Jisses. Jodå, det var posten. Försöka hitta rutan att skriva i, utan glasögon, mottog paketet o drog igen dörren igen. Snubblade tillbaks i sängen - med paket o allt. Pigan tittade in o undrade vad det var? Pekade bara på paketet o somnade innan fingret landat på täcket igen. Sov en dryg timme till. Skulle behövt fjorton. Drömde att Sonen blev stadsminister och att Eldeman körde krysset en.... tisdag? Föga troligt, vare sig den ena eller det andra, även om sista kryssreprisen gick på tisdagar förr, innan internet blev med radio. 

Undrar när jag börjar ikväll igen?? TIttade till schemat. Tio. Tio i tio. Pööörfäkt. Åker med Kråkan då. Hon börjar tio. 


Av Kvasthilda - 18 juli 2012 09:00


Tema nr 202 Nyponros

200/365


De kommer så småningom, nyponen.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards