Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 1 augusti 2012

Av Kvasthilda - 1 augusti 2012 21:50


Vädret har varit synnerligen omväxlande idag. Det har varit strålande sol med klarblå himmel över ett glittrande Torneträsk. Längre in mot norska gränsen mulnade det på. I Vassijaure såg man inte långt åt sidorna efter järnvägen. Mycket låga moln. I Norge duggade det. Till en början. Vindrutetorkaren på förarsidan fungerade inte till fullo. Drog jag på högsta la den av helt. Var bara att låta den jobba på i halvfart. Sen öppnade skyarna sig o det fullkomligen vräkte ner. Så plötsligt anade man ljuset igen och innan jag anlände Narvik var himlen klarblå o solen torkade vätan längs bergssidorna o ångorna steg likt rök så tjocka de var.


Här är en av alla platser jag stannat för möte idag (fotat genom hyttdörren - det lutar lite därute):



Av Kvasthilda - 1 augusti 2012 11:23


Då har jag laddat upp alla fotona för augustis 365or. Hela månaden är fylld - och jag har teman för en bra bit in i september också. Skönt. Kanske kan koncentrera mer på att hitta motiv till återstående teman nu då. En del är vikta till december redan men vi får se :) 


Solen skiner - o det mulnar på. Solen skiner o det mulnar på. Kiruna har flest soltimmar i sommar - har jag hört. O det kan ju förvisso stämma med vårt upp-o-nerväder. Det kan liksom inte bestämma sig. 

Men nog har det varit en makalös sommar? Eller brist på sommar? Kanske augusti blir bra för kollegan som bytte bort sin junisemester mot min augustidito. Han ska ju bygga på huset o behöver lite torka. Får se vad augusti bjuder oss. Kan ju inte bli sämre än vad det varit i alla fall. 

Skymningstider också. Det är mörkare på kvällarna igen. Midnattssolen är borta. Nå, den försvinner ju faktiskt i mitten av juli redan men ljuset finns ju ändå. Nu börjar det skymma o nätterna mörknar faktiskt. Även om hösten är en fantastisk årstid i normala fall, tror jag årets höst blir trist. Björkmätarlarverna har ju ätit upp vegetationen. Björkar, fjällbjörk o ripris - allt är brunt o avätet. Fjällen är bruna av lövlösa träd. Hösten innebär ju oavkortligen en snabb väg mot vinter. Nä. Mer sommar! Våga Vägra Vinter! 

Får hoppas hösten håller i sig ett tag o inte ger efter för snö o kyla så fort. 


Av Kvasthilda - 1 augusti 2012 09:00


Tema nr 137 Konstiga rotfrukter

214/365


Jag nämnde för temat Förr i tiden att jag tänkt ta nåt annat för den bilden. Det var det här motivet jag hade i åtanke då - men hittade ju de gamla knäckformarna för det o fick en kvastisidé... Nu får ni tänka utanför ramarna. Nån har säkert redan listat ut det. 


Min pappa har en av sina namnsdagar idag och det gamla fickuret tillhör honom :) 

Från Wikipedia: 

Majrova eller bara rova (Brassica rapa ssp. rapa) är en rotfrukt som varit en del av Sveriges, och Nordens, matkultur sedan förhistorisk tid. Den är en framavlad kulturform av åkerkål (Brassica rapa ssp. campestris) som är en ettårig meterhög ört med gula blommor. Åkerkålen har inte någon förtjockad rot.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards