Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 18 augusti 2012

Av Kvasthilda - 18 augusti 2012 14:21


Apropå ett svar i dagens kryss. Här är hon, Pia Degermark som Elvira Madigan, hämtad ur Året Runt från 1967, när det begav sig och filmen var ny. 







Av Kvasthilda - 18 augusti 2012 13:00


Nu är jag hemma o har satt mig för att skriva kryssblogg :) Han trodde det skulle vara svårt idag, herr Eldeman men inte vet jag. Tja, ett par uggifter har jag redan noterat att de var lite försvärliga som dotra sa när hon var liten, men inget som inte ploppade på plats när allt annat var där. En vinnare i Kiruna förra veckan. Nä. Inte jag. 


Vi börjar i grannlandet. Inte det jag tillbringat natten i utan det på andra sidan. På andra sidan om havet, dvs Finland. Vi söker tjejen i svenska titeln och det finnarna inte sjöng var Jag vill vara din ska du veta, bara vara din Margareta. Sten & Stanleys ostoppbara låt. Jag ler då när jag hör den :) 


För nästa uppgift söker vi ett tillstånd. Som man helst inte ska vara. Om du ler så är du det inte... Mowahahahaaa.

Det var en lite pojke som jämt var arg och sur.
Han ville inte skratta, det var en trist figur.
En dag sa pojkens mamma: "Klä på dig lille vän.
Du får gå ut och leka med Annika och Sven"
Då tog han på sig rocken men allra allra sist
så tog han på sin sura min, så arg och dum och trist.


Men då sa mamma:
Sudda, sudda, sudda, sudda bort din sura min.
Sudda, sudda, sudda, sudda bort din sura min.
Munnen den ska skratta och va’ gla’.
Munnen den ska sjunga tra la la.
Munnen har du fått för du ska tralla, la la.
Sudda, sudda bort din sura min.

Vi skriver in sur


O även om de ofta gör reklam för sura mjölkprodukter är väl surt det man minst kopplar till de fnittrande babuschkorna i Party for everybody? Nå, inte de bokstavligen. Gör reklam för yoghurt o fil alltså. Men man kopplar deras rynkiga ansikten till dylika produkter. Eller hur? Men nu var ju inte det frågan gällde utan deras hemland. De dansande o trallande mor- o farmödrarna kom ju från Ryssland o tävlade om vinsten i Eurovisonsschlagern men tog sig inte riktigt ända upp till första platsen med sina bakplåtar. Tror de kom tvåa? 


Vi reser lite söderut och återvänder till Italien som vi sniffade på förra veckan, där vi tittar till Fontana di Trevi. Det var där hon badade, Anita Ekberg i Det ljuva livet, vilket jag förmodar melodin vi hörde är hämtad från. Fontänen ligger i Rom


Rätt varmt o gött där kan jag tänka mig. En varm röst sa Eldeman att nästa kille hade. Det får man ju hålla med om. När han inte höll telefonen i sin hand o talade lite närmre önskade han att Vi ska gå hand i hand. Gunnar Wiklund förstås. 


Nästa uppgift handlar om en teve- o sagofigur. Ni hörde väl snabelljuden i melodin? Lite vibbar till Överste Hathis marsch i Djungelboken tycker jag emellanåt. Filmen är dock en helt annan elefant. Den franske Babar, skapad av Jean de Brunhoff


Oh Lord, Who will comfort me? frågades det sedan. Melody Gardot heter tjejen som ställde den frågan. 

My soul is wearying
Beating down from all of my misery yeh
Oh Lord who will comfort me?


Electric Light Orchestra, eller ELO adresserade sedan en elak kvinna, kanske de skällde på Melody ovan? 

Ha ha woman, what you gonna do?
You destroyed all the virtues that the Lord gave you
It's so good that you're feeling pain
Yes you better get your face on board the very next train

Evil woman, evil woman
Evil woman, evil woman

Naeeeeeh! 


En helt annan kvinna handlar det om sen. Hon kunde kanske också anses elak som lockade löjtnant Sparre i fördärvet. 1967 gjordes en filmversion av Bo Widerberg om Elvira Madigan med Pia Degermark i huvudrollen och filmmusiken bestod bland annat av Wolfgang Amadeus Mozarts Pianokonsert No. 21 i C-dur, som tydligen (enligt uppgifter jag såg på wikipedia) också kallas Elvira Madigan


Vi byter ut pianoskalet mot stall och resonanslåda men behåller stålsträngarna och lyssnar till gitarrgruppen The Steelmen som spelar ett gammalt Jules Sylvainörhänge.

Jag vet ett litet hotell som har ett wienerkapell

Låt oss gå dit just ikväll o svärma där

Den är hämtad ur en annan gammal svensk film. Jämngammal med mina föräldrar faktiskt. 1933 spelade Ingrid Bergman rollen som Karin Norbäck som bytte namn till Sara Nordanå då hennes älskare försökte döda henne i filmen Juninatten, inspelad under kallaste vinternätter. Ur led är tiden. 


Svensk film igen, av nyare datum den här gången. Såsom i himmelen. Tjejen i den här filmen spelades av Helen Sjöholm och hette Gabriella, självklart illustrerad av Gabriellas sång, den fantastiska som låg i närapå eviga tider på Svensktoppen. Fast inte riktigt lika länge som hennes hiskeliga låt tillsammans med BAO... Menar då, nä vill inte ens säga det... *rys*. 


O evigt ja. Det är väl "tämligen utdraget" som han sa Eldeman? En evig sång. Thore Skogman skrev den en gång i tiden. Nu har han för evigt slutat skriva texter. Bengt Hedins spelade, mestadels på trumpet. 


Vi slutar som vi börjar. Med en ostoppbar melodi ;) Unstoppable. Den tävlade i Melodifestivalen 2010 och artisten var Ola


O även om Nathalie var ostoppbar, slutar jag där. Ha're! 


X

Av Kvasthilda - 18 augusti 2012 11:10


Då var det klappat o klart. Nej, kryssat. Ett par snubbeltrådar men inget supersvårt o hela kryssplanen är fylld. Återkommer till detta när jag är hemma igen. Just nu väntar jag på Den Heliga Kon. Hon verkar bli lite sen. Kan det bero på att det är en stund kvar till Kossornas planet? Äh. Kass humor. Kosshumor. Där kom den. O jag har grönt... NU.


Av Kvasthilda - 18 augusti 2012 09:00


Tema nr 364 Önskad

231/365


Hon har funnits på min önskelista i många många år. Till slut fick jag tag i henne. Inte i kanonskick, tyvärr men efter ett spabesök i mitt kök har jag fått lite fason på hennes spretiga lugg. Mycket jobb återstår innan hon är tillbaks i det skick hon borde vara. Skooter. Skippers kompis. Just den här versionen av henne är ovanlig. SysterYster fick kompisen Skipper när hon var liten och jag tyckte så här i efterhand att de kunde ha köpt den här tjejen i stället, då hon har samma färg på håret som Allra Käraste SysterYster en gång hade. Kanske fanns Skooter inte  i våra affärer då? Skipper är helt i nyskick och jag fick "ärva" henne som vuxen. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 18 augusti 2012 05:24


*gah* Vaknade före satan av att regnet smattrar mot taket utanför fönstret. O slår i brandstegen intill. Magen knorrar. Lördag morgon. Visserligen går mitt tåg enoenhalv timme tidigare idag än det gjort tidigare under sommaren men det är för att det går ett extra tåg idag för att råda nån liten bot på efterdyningarna av strejken i juni o det jag har idag är det ordinarie (som alltså inte gått i sommar pga arbeten efter banan). Men jag hade väl ändå kunnat få sova till klockan säger till?? Vet inte ens när de öppnar frukosten idag. Brukar kunna vara senare på lördagar.
O lördag ja... Det här innebär också att jag må krysse på linjen. Hur fan nu det ska gå till. Må ha vexler o signaler til det. Äh, kanske det räcker med en fungerande radio? Är i alla fall på svensk sida tills dess för MelloXet är tillbaks på ordinarie tid idag. Också. OS är ju slut.
O jag vill ha frukost!
Go'Morron!


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards