Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 1 september 2012

Av Kvasthilda - 1 september 2012 22:17


Jaha. Dagens kryss då. Försökte lyssna på tåget men det var lite svårt. Mottagningen är inte den bästa efter Malmbanan o Maken ringde mitt i alltihop så det slutade med att jag laddade ner snabbgenomgången till mobilen. De har ju även den lilla finessen numer.


Vi började dagens kryss med en dubbel. Loa Falkman sjöng Evert Taubes textfyllda melodi om Fritjof i Arkadien.

Ja, där gick getterna och där gick fåren
som vita moln på ängens klorofyll,
och näktergalen sjöng i björnbärssnåren,
och själv var jag en del av min idyll.
Jag gjorde utav fikonlöv en bricka,
och lade upp min mat, drog upp mitt vin.
Jag satte mig i gräset för att dricka.
Då fick jag plötsligt se en naken flicka,
som kom emot mig med en glättig min.


Andra uppgiften gäller en orkesterledare och vi fick höra lite Eldemanska moods av Glenn Miller's orkester. Moonlight serenade. Kan väl passa en dag/kväll som denna då fullmånen (nåja, nästan) lyste ovan molnen. 


2010 tävlade melodin Kom i Melodifestivalen. Timoteij


Musik. Musikal. Tommy Körberg sjöng en melodi från Kristina från Duvemåla, Guldet blev till sand. "De förflyttade sig över detta geografiska område" var ledtråden. Jag de for ju över till Amer'kat för att gräva guld o för att ta sig dit måste man korsa Atlanten


Vad säger djuret? Det gällde nästa fråga och Roland Cedermark illustrerade den för oss. Gamle Svarten. Gnägg


Gamle Svarten kanske jobbade i skogen med att dra timmerstockar till kolmilan. Kolarvisan hörde vi sen, med Jämtlands President. Ewert Ljusberg


Tiden rinner iväg så vi tar en till klassiker med ett storband. Från en president till en kung. Dennis Kings orkester. As Time Goes By. O de där kolartiderna har ju flytt de med. 


Åsså över till Sverige. Men på engelska. Mer Melodifestival. O en kung. I alla fall en vinnare. Jan Johansen sjöng Another Night, fast den låten han tävlade med hette på svenska Se på mig

Another night, oh ho... when we're together
And I know I have to let you go
Another night, oh ho... I wish forever
But I know I have to follow your heart

Can't let you go


Bengt Hallberg spelade en tevesignatur, hans egna för den delen. För krysset skulle vi veta vad serien handlar om. Det eviga tävlandet mellan Fia eller Fideli och Hampus där de utmanar varandra att vinna Den vita stenen


Så går vi på musikal igen. Ivan Rebroff sjöng - på nån engelsk variant, om båten som for fram och åter längs Mississippi. Teaterbåten. Ol' Man River


Tja, vi tar väl lite Bellman på det då. Vila vid denna källa. Peter Ljung spelade. 


Vi slutar med svensk kuplett. Eller inte. Suomi. Hmmm, ja det är ju helt klart finska. På svenska heter melodin Gula paviljongen. De sjöng väl nåt sånt den finska gruppen? Paviljonki


O där lägger jag ner för idag. Jobb i morrn igen. 


puh

Av Kvasthilda - 1 september 2012 21:39


Trött, Har promenerat hem i månskenet. Ja månen lyser ovanför molnen o var enorm när jag passerade Torneträsk tidigare ikväll. Eller inte. När jag körde IN på Torneträsk station. Hann se den ovanför trädtopparna i spårriktningen. Tog en kort promenad upp mot utfarten men den låg precis utom räckhåll för min korta lekamen o jag fick bara halva på bild. Den fortsätter att gäcka mig när den är sådär jättestor. Andra gången den försvinner bland molnen - o förra gången hade jag bara mobilen tillhands. 

Nu ska jag försöka sätta mig med krysset o skriva lite innan jag stupar i säng. 


Av Kvasthilda - 1 september 2012 15:54


Sista tåget ut. Det ær jag det. Om en knapp timme. De ska gøra nåt jobb nånstans, osæker på var så mitt tåg ær sista tomtåget hem men det kommer ner fem laster innan kvællen ær øver. Blir att parkera dessa på gamla bangår'n då? Bakom silo o balo. Dæruppe dær spåret tar slut. Vid vægs ænde :) Høgt øver havet. Vænta nu. Det var Arja det.

O apropå arja. Arga.

Jag ær så jævla kluven just nu. Jag gillar verkligen det jag gør. Att køra tåg. Nær man væl kommit sig ut på linjen ær det bara jag o mina 8000 ton, eller 1800 som tomburkarna væger. Eller vad nu annat man kør. O fjærren i telefonen. Eller Togleder om vi pratar Norge. Men vægen dit. Tjafset på kontoret. Regionschefen. Personalførdelningen. Arbetsledaren. Facket. Mobbing. Trakasserier. Vi ær tre som blivit trakasserade o fått minderværdeskomplex. Snart är vi fyra - igen. Ute på linjen ær jag kung. Eller drottning. Innanfør staketet ær man det inte. Hur man nu vill se det. Dærute gør jag det jag kan o ska. Jag tappade den dær traktturen. Pass med persontåg før att hæmta ett godståg. Ankomst Kiruna mittinatten. Taxi kan inte garantera att det finns en bil tillgænlig så mitt jobb ryker. Men før fan. Sjælvklart kan de inte garantera att det finns en bil. Vi kan inte garantera att vår bil fungerar. På jobbet alltså. Den SKA fungera. Det SKA finnas en jour tillgænglig på taxi men det kan inte garanteras. Vi kan inte GARANTERA att tågen går. I rætt tid. Føraren kan bli akut sjuk. Bryta benet. Har ju hænt. Både det ena o det andra. Man kan inte måla in sig i ett hørn på det viset. Værlden fungerar inte så. Inte nånstans. Dæremot kan man stræva efter att gøra allt så bra det bara går. Kråkan ær ledig næsta vecka. Kullen ær ledig næsta vecka. Jag har TVÅ presumtiva chauffører som kan hæmta mig - o førvisso skjutsa avløsande førare till KIA. Møjligheten finns. Den chansen ær større æn att få tag i en kirunataxi mitt på dan en tisdag. Såjævladeså!

Fan va le' jag blir. Sne' le' o sur. "Nu blir du arg" sa arbetsledaren till mig igår. "Vi tar din tur. Du får køra oljan"

Enda førdelen med det ær att jag KANSKE ær hemma tidigt. Ska med ett tåg senare under dagen. Faktiskt.

*suck*

O MTAS vill bli av med mig. Fast DET ær positivt. Nåja. Ska væl ta ett snack med Togleder då o se om jag kan krypa ivæg.

Ha'de!


irro · jobb
Av Kvasthilda - 1 september 2012 11:07


Sitter o väntar på avgång. Pass till Narvik. Tåget kom in från fel håll o det känns jättekonstigt. Säckkörning. Loket byter plats o tåget åker "baklänges" till Narvik. Krysset blir seeeent idag. Tar det när jag kommer hem ikväll. SysterYster ringde precis o ville ha hjälp :) Får ge henne det om en liten stund. Maken ringde för en stund sen o jag ställde den förnärmade frågan "Vågar du ringa mig mitt i krysset?". Ok, förlåt sa han. "Äh, sitter på tåget". "Luras du? Dum!"
:)
Fick inga bilder på det tjutande loket. Dvs ångloket som var här för invigningen av nya järnvägen - o anledningen till att persontåget kommer in från fel håll. De har väl stängt av sträckan mellan Råtsi o Kiruna tror jag. Den går ju rätt över gruvsprickan.
Nä. Ska kolla den där uppgiften.
OJ vad radion tjorvar. Dålig täckning. Pop o politik. Som är nog så rörigt i sig självt.


Av Kvasthilda - 1 september 2012 09:00


Eget tema nr 14 Blågult

245/365


Jag var tvungen att fota den lilla bobben. Kvarglömd sedan senaste vinterlovet - eller helgsvängen till Vassijaure. Nån liten unge glömde den, kanske bakom en snödriva och sedan har den stått där hela sommaren i väntan på nästa vinter. Jag tycker mig se att ratten är trasig också och den saknar snöre så den kanske helt enkelt blev övergiven där - som vilken annan skrotbil som helst. 




Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards