Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 8 september 2012

Av Kvasthilda - 8 september 2012 15:14


Å ja ha're rätt bra just nu :)



Av Kvasthilda - 8 september 2012 10:54


Sitter i stugan o lyssnar på en något nyckig anslutning. Letade fram lite batterier o fick igång gubbens lilla radio så nu har jag löst krysset den här lördagen med. Inga svårigheter idag även om det har varit lite all over the place vad gäller musikgenrer och språk. 


Vi börjar på franska idag. Elle tourne la terre. Léo Ferré skrev den i original men vi - eller jag - känner den kanske mest med Jan Malmsjö på svenska då den heter Snurra min jord. Lars Forssell skrev den svenska texten. 


En annan farbror tog sin ark o for ut på det vida havet med skeppet fullastat med vilda - o tama djur. Gubben Noak


Sen tar vi en hel grupp med farbröder. SysterYsters favoritgrupp när hon växte upp. Faktiskt. Tillsammans med ABBA fylldes hennes skivbackar med skivor av Flamingokvintetten. Där näckrosen blommar. En gammal svensktoppsplåga om man får tro Eldeman. 


Vi tar en "grupp" med ett annat långt namn, Dalasymfoniettan. De spelade en av bröderna Gärdestads låtar idag. Sol vind och vatten. Solen lyser med sin frånvaro. men de två senare har vi där jag befinner mig så jag skriver in det i krysset. 


Så kom då dagens första tjej. En liten tjej. En föräldralös tjej. Vid namn Annie. Hon lovade att solen ska visa sig i morron. Tomorrow

The sun'll come out
Tomorrow
Bet your bottom dollar
That tomorrow
There'll be sun!


Calle Schewen han valsar runt på sina ängar i eviga tider o dricker sitt kaffe med kron i bersån. Låter mysigt. 

I Roslagens famn på den blommande ö,
där vågorna klucka mot strand
och vassarna vagga och nyslaget hö
det doftar emot oss ibland,
där sitter jag uti bersån på en bänk
och tittar på tärnor och mås,
som störta mot fjärden i glitter och stänk
på jakt efter födan, gunås.
Själv blandar jag fredligt mitt kaffe med kron
till angenäm styrka och smak
och lyssnar till dragspelets lockande ton,
som hörs från mitt stugogemak.

Kanske det var Stian Karstensen som spelade utanför stugugemaket?  


Lapparna slänger salt i kaffet. Sägs det. Jodå. Det händer. Från årets Mello hörde vi Salt 'n Peppar med Marie Serneholt. 


Fler gubbar... Arne Domnerus och Rune Gustafsson spelade en melodi om En röd liten stuga


Röd är kärleken och vi har en kille i detta land som skriver och sjunger härliga kärlekssånger. Dagens bidrag är dock skriven av Mikael Wiehe, Kärleken vet. Niklas Strömstedt sjöng. I love Niklas! 


Rockin' Billy fick vi höra om efter det. Vad som sjöngs om eller till honom har jag ingen aning för det var på holländska o det är ett språk jag inte begriper alls. Nåt enstaka ord förstås för det är ju ett o annat som är lika som vårt. Hur som haver. I Sverige ställdes en fråga om kärlek. Är du kär i mig ännu Klas-Göran? Har du kvar dina känslor för mi-i-ig? 


Lill-Babs brann för Klas-Göran :) Det brann i knutarna hos grupp också. Från senaste albumet Living Things hämtades Burn it Down. Gruppen är Linkin Park


Vi slutar med ännu en stor liten farbror. Fast egentligen inte. På tyska serverades dagens sista uppgift men vi söker Jussi Björlings text till låten. Han sjöng att han var pank och fågelfri


Jag är varken pank eller fågelfri men har det rätt skönt ändå... Eller hur det nu var :) 

Ha en skön lördag du med! 


Av Kvasthilda - 8 september 2012 09:00


Tema nr 317 Tradition

252/365


Det är tradition i älgjaktslaget att Maken bjuder på rökt sik till middag en kväll första veckan. Den här gången ruckades traditionen såtillvida att det blev öring i fiskröken i stället. Inte helt fel. 


 

Stora fina färskrökta öringar. Mumma!




Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards