Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 15 september 2012

Av Kvasthilda - 15 september 2012 12:02


Ännu en arbetshelg där krysset löstes i lokhytten. Den är bra den där appen :) O när radion i loket fungerar... Ett par kluringar men inget svårt idag heller. 


Vi började med en av mina först inköpta singlar. Liksom Eldemans. "En av de första singlar jag köpte" var min tanke när jag hörde de första takterna - o skrev en FB-status - när Eldeman sa just det "En av de första singlar jag gick o köpte för mina veckopengar så jag tänker inte nämna årtalet alls". Det var 1969 och jag köpte min många år senare i en butik i Falun som sålde singlar i bulk. Rackarns vad många underliga låtar man köpte där - då nån gång på sjuttiotalet. Men Popcorn var en av dem. Min EP var med bandet Hot Butter. Passande till popcornen. Svårt att låta bli att göra nåt till den låten, vare sig det är att stampa med foten, tralla med eller sjunga "poppa popcorn i en kopp". Låten har aldrig haft någon text men det sjöng man i alla fall. Just ja, för krysset söker vi det man gör dem av, popcornen, dvs majs. Kom alldeles av mig där :) 


You raise me up. Det sjöng Josh Groban en gång i tiden. Sanna Nielsen har gjort den på svenska under titeln Rör vid min själ men tjejen vi hörde den med idag, efter introt på nyckelharpa, var förstås Åsa Jinder som också skrivit den svenska översättningen. 


Vi far ut i världen och tar en tur med orkestern La Seine. Passande namn då vi åker Under Paris broar.... 


En helt annan form av "förflyttning" som han kallade det Eldeman, är att dansa och vi tog en Rumba i Balders Hage. Ulf Peder Olrog skrev den och Underhållningsorkestern spelade. 


En av killarna från förra veckans kryss hjälpte till med illustrationen av nästa uppgift. GES sjöng En jävel på kärlek. Glenmark, Eriksson, Strömstedt o vi söker den förstes förnamn, Anders


Så plockade Eldeman fram en av alla gitarrgrupper han har på skiva. The Spacemen. Till skillnad mot deras rymdinspirerade gruppnamn var låten de spelade väldigt jordad. En melodi alla ungar sjunger till skol-avslutningen, Idas sommarvisa


Vi far ut på vatten igen. Kanske man kan ta sig via krokiga vägar från Seine till Kina? Tillsammans med Fessor's Big City Band tar vi en Slowboat to China


Så vänder vi hem igen. Från Satan i gatan hälsades vi Välkommen in. Satan är förstås Veronica Maggio. Apropå Paris. Markus Krunegård har varit med o skrivit en låt på albumet som heter Vi kommer alltid ha Paris. Basåduvet. 


Stockholmspolisens musikkår spelade för nästa två adresser. Där skriver vi in Vårat gäng


Svenska skolavslutningar ja. Lill Lindfors sjöng den mest sjungna psalmen inför sommarlovet, Den blomstertid nu kommer. Vi hörde även en röd trombon (eller nåt) inflikas och dess ägare som sjöng duett med Lill. Nils Landgren. Tja, att den är röd hördes väl inte men det är den, Nisses trombon :) 


Varför är där ingen is till punschen? Det frågade sig Povel Ramel. Mer blås. Säkert en o annan trombon här! 


Bla Bla Bla Bla Bla Bla Bla Bla
Bla Bla Bla Bla Bla Bla Bla Bla
I från morgon och till kväll
är det bara Bla Bla Bla

Ja, så låter det när Egon Kjerrman framför sin Bröllopssketch :) Låter väl något tjatigt kan man tycka. 


Får hoppas att karl har ett starkt psyke då att klara utsättas för detta gnat dagarna i ända. Kenta var det. Stark. Vi går i mål med hans Just idag är jag stark. Bajen har anammat denna låt som sin och spelar den inför varje match och hela klacken sjunger med. Eller skrålar. Eller vad de nu gör. 


Skrål, eh skål säger jag då. Eller inte. Ska upp före tuppen inatt o jobba. Ha're! 


Av Kvasthilda - 15 september 2012 09:00


Tema nr 142 Klängig

259/365


.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 15 september 2012 06:38


*suck* Sitter i hotelloungen i Narvik o funderar på vad jag vill äta. Inget. Bacon, norska korvar, omelett m purjohack,  ett stekt ägg, torrt bröd med olika pålägg, fyra sorters ostar, nej fem, rökt skinka, svettig prickekorv av oidentifierad typ, två sorters sill, kryddkokt eeeh fisk, kokta ägghalvor med ansjovis, leverpastej, ett fat med frukt, småkex, hårdbröd, cornflakes, sunkiga puffar av kalastyp, musli, juice, fil, mjölk... Inget av det tilltalar mig. Samma varenda morgon.
På min tallrik har jag kryddfisk, en skiva bacon, sista stekta ägget (är inte jag först ut denna lördagsmorgon?), en liten bit omelett i en ägghalva. Vidare ett par klyftor apelsin och melon. En kopp choklad o dito kaffe. En burk sommarfräsch yoghurt. *suck*.
Får nog bre mig ett par mackor o stoppa i ryggan till senare.
GoMorron!


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards