Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 4 januari 2013

Av Kvasthilda - 4 januari 2013 18:01


Sicken dag. Bestæmde mig før att lifta med malmtåg till Narvik. Åker jag med 9914 upp så ær det ju samma tåg jag har hem. O det bæsta var att jag kunde kliva på tåget hemma før det kom från Svappavaara o då passerar det min yttertrapp. Ute på Sjøbangår'n klev Rø'luvan av o Benny klev på. Kul! Vi surrar om allt møjligt.

Benny kørde oss hinderfritt ænda till Narvik o nu tømmer de mitt tåg. Kommer nog att gå i tid.

En sak som Benny berættade ær det absolut bæsta av allt. Han såg solen idag. Under tio minuter såg han den gula bollen innan den ramlade ner bakom bergen igen. Dær jag bor ær det bra om jag ser den om sådær en fyra dagar. Ungefær. Førsta gången jag såg solen i januari det året vi flyttade till Kiruna var då jag låg på BB. Dær ær man lite høgre upp æn dær jag bor o føljdaktligen ser man solen tidigare.

Men snart ær den hær før att stanna. SKØNT!

Halva tåget tømt. O drygt det. Kanske ska titta in till ranger o se vad de sysslar med. Min passførare som kør tåget idag. Han som SKULLE ha kørt tåget som blev mitt i førrgår.

Nåja. Petitesser.

Snackade Barbiedockor med ranger førresten. Han har ju bytt bil igen. Sålt Corvetten o køpt nåt annat. Till sommaren blir det en ny Corvette. Pojkar o deras leksaker sa jag - men å andra sidan samlar jag på Barbiedockor så....

~ O koffør de??

~ Ja, varfør inte?

~ Du ska få døttrarnas dockor o grejer, bara jag grævt fram dem från vinden! (fast på nordnorsk då)

Hehehehehheee..

Ha'de!


Av Kvasthilda - 4 januari 2013 09:51


Hoppsan. Tja, jag hade ju onsdag redan på tisdag, så det är klart att fredagen måste ju komma tidigt den här veckan. Jag har ju arbetshelg så det spelar ingen roll. Ska strax upp till Narvik med persontåg för att hämta hem ett malmtåg. Det vi snodde av norskarna som de flesta av dem säger. Det som de lyckades tappa bort, sa Viggo. Han är ju också norsk men uttryckte sig på ett annat sätt än en annan av förarna. ;) 

Mormors namnsdag idag. O min. Vad har du under blusen Rut? OjOj. Idag kan jag inte strunta mer i det men som pre-teen var det inte kul. O då det är det mellannamn som kommer först, ligger det liksom i sakens natur att det står på ett o annat brev också. Sen spelar det ingen roll att tilltalsnamnet är understruket o fetstilat o kursivt, det försvinner liksom ändå. Spelar ingen roll om hundra år. 

O Pigan fyller år idag. Hon o kläppen hennes for söderöver idag. De ska på IKEA o shoppa loss. Så mycket de nu kan. Kanske han lånade farsans bil. Den ryms det lite mer i. Men är inte alls lika skön att åka i som sedanen han har. Vad sjutton det nu är han har. Såna skitdetaljer lägger inte jag på minnet. Säger som farmor. Den är blå. En SAAB är det inte för den har han sålt. För länge sen. Tackolov. 

Maken kröp under täcket o la sig igen. Vet inte varför han envisas med att sova på det hårda sofflocket i köket. Kanske han jagas från sovrummet av mina snarkningar. *tror jag inte* Vissa nätter sover han som en död o snarkar värre än nån annan. Sådeså. Men om han vaknar kliver han upp inom tre röda o klär på sig o traskar ut i köket. Liksom hans mor gjorde på äldre da'r. Eller kanske hela tiden. Vad vet jag. Ryggen. Den förbaskade ryggen. Kan inte tänka mig att den mår bättre av att ligga på en träbrits med tjockt liggunderlag mellan träet o träskallen, ehh ryggen. Svärmor o svärfar hade delat varsitt sovrum vet jag. Måste ha berott på nåns snarkningar. Eller att de sov olika tider, när de blev pensionärer. 

Hans mobil ringde för en stund sen men den blev ignorerad hörde jag också. Han har väl inte fått sova ordentligt inatt kanske. "Ungarna" är uppe halva o hela natten som oftast. Kan inte bli mycket vila då heller. 

O pratade med Psf. De HAR fixat tid för min norgefortbildning. Tack-o-lov. O en av dagarna jag begärde. Tack igen. Undrar om de la in den på en fridag förresten eller om det var en gälkatur som rykte? Tror jag ville ha det så. Jo, så var det. Skönt. Nä, en svappis. Bra. Vi har ju fått tillbaks kvartstiden på dem så det är bara skrot o skit med dem nu. 

Nä, kanske bäst att ta itu med denna dagen då. Frukost. Kläder. Ryggsäck. Väcka gubben. Dra till stan o haffa ett tåg. Om de går. Igår blev det visst buss. Måste koka kaffe till termosen. *viktigt* 


Av Kvasthilda - 4 januari 2013 09:00


Tema nr 140 Januari

4/365


Fjärde januari. Dagen för vårt andra barns födelse. Minns inte vilket väder det var den dagen. Såhär såg det ut i förrgår. Inte så kallt men med sjunkande temperatur. Gruvberget är borta. Solen orkar inte över horisonten än men färgar himlen, eller som i det här fallet de låga molnen och diset i en gulrosa nyans. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013



Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards