Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under januari 2013

Av Kvasthilda - 15 januari 2013 09:00


Tema nr 228 Oväntat

15/365


Ja, men... Nog är det väl lite otippat o väldigt oväntat att hitta ett skelett i julgranen? Fast egentligen inte. Ni ser väl vem det är? Med tanke på Julkalendern som gick (igen)... :) 

En sista bild från strax innan julgransplundringen.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013



Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 14 januari 2013 13:39

*puh* Då var man betrodd att köra ett tag till. Skönt.

Av Kvasthilda - 14 januari 2013 11:38


*gah* Glömde den förb&%!#! TJNen i alla fall. Skulle ju ta den med. Nåja, får låna en även om den är utdaterad. Funkar det med. Sidorna är lite omkastade men det viktiga finns med.

Inga långkallinga rpå idag. "Bara det inte är tio grader ute så går det bra" var min tanke i morse när jag hämtade jeansen från torkrummet. Tittade på tempen när jag kom upp igen. 9.8 O tjugo minuter senare 10.2 Attans. Men det går bra ändå. Ska ju inte vara ute nån längre stund.

Lunchrast just nu. O tom skalle. Känner att det är ett stort o tomt vacuum i huv'et. HALLÅ!? Nån hemma?? *skakar på huv'et för att se om det ramlar nåt på plats*. Nä.

O är inte alls sugen på kaffe. Automatkaffe. Får ont i magen bara jag tänker på det.

O funderar på det där med kamera. Hur ska jag fixa 365an när E-pigan flyttar? Får nöta på min trasiga ett tag. Har lite annat att slänga pengar på än en kamera just nu. Ett rosa plastkort är en sak. Viktig sak. "Snart är du ensam" sa AL häromdagen. "Que?" Ahaaa.... Radar ska på intensivkurs. Kanske jag skulle ta itu med det också? AL gav honom ledigt två veckor för't.

Undrar hur många km han har i kroppen? Jag har inga. GUBBE.

Nä. Ska man försöka ta livet av magen o ta en kopp java kanske? Fixar man det? *bah*


Av Kvasthilda - 14 januari 2013 09:00


Tema nr 268 Sista

14/365


Julens sista dag. Tjugondag Knut. Det var igår. O igår for de ur granen. Alla kulor o stjärnor o hjärtan o änglar. Alla de slag o material. Men mest i rött, vitt o silver. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013



Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 13 januari 2013 22:59


Tjugondag Knut. Ja, det är det idag. Har inte fått ner granen än men plockat ur allt pynt (utom lysena). Allt annat pynt är nertaget o undanstoppat. Nerstuvat i kartonger o wherever de ska stoppas ned i. Alltid ett jäkla pysslande. Vore enkelt om det vore bara pumlor (julkulor). Clas Ohlsson har en bra låda med plats för just pumlor. Vet inte hur långt den skulle klara Svägerskans gran o tillbehör. Hon GAV (?!?) bort sin gran med röda kulor - och lysen. Enligt uppgift NITTIOSEX röda kulor. O hon hade världens snyggaste gran. Om det nu var samma som hon hade när hon bodde med Exet. 

Har haft hjälpredor idag. Hjälpredor ā la BeGe. "Jag hjälper dig" brukade han säga men det var mer stjälpa.... 

 

 

 Bus med silkespapper. Ligga på kartonger. Kulijul. 

 

 

I morgon har jag fortbildning. Norge. Med prov. Måste komma ihåg att ta med TJN-pärmen. Nä, Linjeboken. Där jag har alla Norgeböcker också, inrättade ;) Utom Strekningsboken som inte har svenska hål. Måste fixa det. Glömde det sist jag var på jobbet. 

O Maken är i Boden. Fick ett sms. "Mess POK". Dvs, svaret på "messa när du kommit fram". Vilket han alltså gjorde. O PoK betyder inte Prutat o Klart utan Puss o Kram. Pöss på däjj mä! 


Av Kvasthilda - 13 januari 2013 09:00


Tema nr 78 Frost

13/365


Ett tema jag kan ta vilken dag som helst under oktober och november - men valde att plocka redan nu. Kung Bore har jobbat hårt i vinter. Det var kallt hela veckan före jul och snöade lite i mellandagarna. Sedan har det småsnöat till och från och temperaturen har gått lite upp och ner. Den andra januari, när jag fotade detta var det fuktigt i luften med sjunkande temperatur och fukten bet sig fast i snön som i sin tur klängde fast på husknut och stuprör.  


  

Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013



Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 12 januari 2013 10:55


Var tar veckorna vägen? Det var ju lördag alldeles nyss. Ställdes om vanligt klockan att ringa några minuter före tio och tog mig upp för att lyssna. Väntar ännu på att få mig en kopp kaffe. Känner doften av det från köket o perkulatorn men har ingen kopp - o Maken hade mage att gå ut, utan att förse mig med en. Hmmmppppfffttt... Nåja, säger som Svärmor, Kan själv


Anita Lindblom var först ut idag med Balladen om herr Fredrik Åkare och den söta Fröken Cecilia Lind. *puh* Man blir andfådd bara av att skriva den där titeln. Cornelis Vreeswijk. Är det ikväll de visar filmen om honom? Jo, i ettan ikväll kan man se Hans-Erik Dyvik Husby som den store trubaduren. 


En annan stor man vi varken fick se eller höra är Roger Pontare. Vi hörde karaoke-(eller den ordlösa)versionen av hans När vindarna viskar mitt namn


I nästa uppgift fick vi dock en röst. En operadito. En baryton. Robert Merrill sjöng Toreador ur Carmen


Vi går från operan till skrikfilmer. Skräckfilmer o dess mästare. Alfred Hitchcock. Ur vilken film musiken var hämtad kan jag inte svara på idag men det lät läskigt. 


Monica Z tog över micken sen där hon berättade om alla dessa fantastiska män som vet hur man angör en brygga. Eller inte. HasseåTage stod bakom filmen med många namnkunniga skådisar. För att ta sig dit de hade tänkt sig, för kräftskivan som inte blev som den skulle, kan man exempelvis ro. Dock var en av båtarna en segelbåt o en sån seglar man ju. Förhoppningsvis. När man inte ankrar. Eftersom den inte tog sig in till bryggan. 


Hårda är stenarna och hällarna i skärgården, även om de ser mjuka o goa ut. Killarna o tjejen i Lordi ser inte alls mjuka o goa ut. De hårdrockande finnarna som vann ESC för en massa år sen, 2006. Tiden går! Hard Rock Halleluja tog Eurovisionen till Finland o Helsingfors året efter. 


De har en del instrument, en av dem är orgel. På en orgel av annat slag spelade Ulf Norberg nästa bidrag varifrån vi skulle plocka ut ett helt annat instrument. Vi äro musikanter... I den spelar de bland annat flöjt


En kasse på magen. Nu pratar vi inte kasse som i påse utan det norska ordet för korvlådan som Owe Törnqvist hade på sig hos oss. Till korven serveras det väl bröd får man hoppas. Viggo och Reidar sjöng den på norsk. 


En annan orgel fick vi höra sen. En sån man vevar. En gatuorgel. På den spelades en melodi om fjärilar. Typ. Butterfly. Danyel Gerard gjorde den en gång i tiden. 1971! 


Åsså över till nåt helt annat. Dansbanden rider ju på pop- o rockvågen när de kan o Streaplers spelade in en svensk version av Boomtown Rats Tell me Why I don't like Mondays. Varför i fridens tider nu den ska spelas på ett dansgolv? Melodin som skrevs efter en skolskjutning. Förgrundssångaren i Boomtown Rats var Bob Geldof. Fast jag gillade råttornas version av den. Meningslös händelse som gav ett avtryck i musiken också. 


Ett annat dansband - som jag fixar att lyssna på - är Sten & Stanley. Har alltid gillat dem. Måste vara deras glada attityd :) Eller för att de gjort en massa julsånger. De är likeable. Idag tvättade de händerna i skitigt vatten. I washed my hands in muddy water. På engelska har bland annat Elvis och Johnny Rivers gjort den. Hoppas Johnnys river var ren.... ;) 


Så över till nåt helt annat. Igen. Genrebytena flödar. Ensemblen Pompadour spelade en melodi som spelades i På spåret igår, när resan gick till Berlin. Hon höll ju till där, vår Primadonna Absoluta, Zarah Leander. Vill ni se en stjärna. Hennes signaturmelodi under hennes senare år.  


Man hälsas välkommen på franska, tyska o engelska var en av ledtrådarna för Berlin i På spåret. Många klubbar fanns det som roade folk under krigstiden. Sista uppgiften handlar om en annan klubb. En discodito. In the Club. Danny Saucedos bidrag till Melodifestivalen i fjol - eller förfjol!, 2011 - där han kom tvåa efter Eric Saade.  


O med det virvlar vi ut i lördagen. I morgon dansas granen ut. Eller har ni redan slängt ut den? Jag har för ovanlighetens skull ledig helg lagom till Tjugondag Knut så jag får väl ta itu mned det i morrn. Ha de'! 



Av Kvasthilda - 12 januari 2013 09:00


Tema nr 248 Randiga

12/365


"Ungarna" skrattar åt mina pyjamasbyxor. Pysmysbyxor.

Speciellt med den rand- o mönsterstickade lammullsklänningen till.

"Du är ju randig överallt!



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013



Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards