Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 16 februari 2013

Av Kvasthilda - 16 februari 2013 17:00



Jaha... Sitter nu i kuren i Svappis - mellan tåg o ska försöka få till mitt kryssinlägg då. Hoppas bara att anslutningen håller så det inte kraschar mitt i alltihop. 


Givetvis var det mycket melodifestival idag. Många gamla bidrag. Vi började med ett. Skolfröken Marie Lindberg och hennes Trying to recall. 2007 tävlade hon med den. 


Så drog i alla fall jag lite på smilbanden. Visst sa han att det var hämtat från ljudbandet till en filmklassiker? Filmen var hur som helst Moderna Tider. Moderna tider långt tillbaks. Charlie Chaplins Smile. En av mina tidlösa favoriter. 


TIden går men minnen består. Förhoppningsvis. Små minnen av dig hette ett mellobidrag från långt tillbaks. Inte så långt tillbaks som Chaplins melodi, för då var mellon inte ens uppfunnen men det var i alla fall liksom den, från förra millenniet. 1994 tävlade Nick Borgen med låten. Han kom visst på fjärde plats med den. Jag minns inte mycket av den här tävlingen av någon anledning med det var visst också en revoltens år när Bert Karlsson anordnade en egen Melodifestival genom TV3s försorg. Jurygrupperna hade revolterat året innan för de inte fick igenom sina val till eurovisionen då Svt hade börjat med telefonröstning. Ja, jisses. Det var före Christer Björkmans tid. 

 

I Australien har aldrig Melodifestivalen varit. Lite svårt. Det ligger ju utanför Europa. Nästa grupp kommer därifrån och deras mest kända låt är nästan nationalsång där, Down Under. Men at Work heter de. Hette de. Eller heter de? Verkar visst vara tillbaks igen om man ska tro wikipedia. 

Traveling in a fried-out combie
On a hippie trail, head full of zombie
I met a strange lady, she made me nervous
She took me in and gave me breakfast
And she said,
"Do you come from a land down under?
Where women glow and men plunder?
Can't you hear, can't you hear the thunder?
You better run, you better take cover."

Jag är tillbaks i gymnasietiden när jag hör låten. Har alltid gillat den! Inte veta varför. 

 

Så till en låt som inte tävlat i Melodifestivalen men killen som skrev den har gjort det. Flera gånger. Tommy Nilsson. Idag spelade Dalasymfoniettan hans Amelia


Från en tjej till en annan. Hoppetossa. Som i festivalen 2012 frågade E de nåt fel på mig? Tja, vår äldsta dotter tycker det. Fast jag tycker hon är kul. Linda Bengtzing


Trallvänliga låtar har hon, Linda. O efter henne kom Tre trallande jäntor. Bengt Hamberg spelade en melodi om dessa. 


Vi struntar i trallor o trallar o tröligheter o tar en kvartett snyggingar i stället. Il Divo. Mums. Gruppen som Simon Cowell drog ihop för att han inte gillar opera. Det blev popopera i stället. Regreca a Mi. Unbreak my Heart


Man får ju segla jorden runt för att hälsa på i deras hemländer. De kommer lite varstans ifrån. Dock kan det vara lite svårt att sysselsätta sig med det om det inte blåser. Segling. Vem kan segla förutan vind?  Lasse Samuelssons orkester spelade den. 


Een sock-er-baagare, här boor i staaaden.... -Nääää!!!! -Vaddå? -Det svänger ju ingenting! Banarne trasade sönder Trazans mjäkiga version o drog om den i jazzton i stället. Sockerbagarjazz


Så hörde vi en melodi utan text, men om den varit sjungen skulle den höras göra detta på tyska. Tyska nationalsången. 


Men nåt annat vi fick höra var en finsk text. Som egentligen är amerikansk låt. Men hallååå.... Springsteen på finska. Sägar som Banarne. Näääääää....! Eldeman spelade Pate Mustajärvi för oss. Hade hellre hört Born to Run i original. Sådeså. 

 

Å andra sidan undrar jag vad folk utifrån tänker när de hör engelska original på svenska?. Som En vän är alltid en vän. I Barbies tappning... Där hon sjunger för Ken. På svenska?!?? *skakar på huvudet* Å andra sidan gillade jag Barbie Girl med Aqua :) Originalet till den här var Girls just wanna have fun


Tja. Vad säger man om detta? Äh, ett kryss till ända o ikväll får han mer bränsle  till kommande kryssplaner. Delfinal nummer tre på G. O jag hinner se den. Tycka vad man tycka vill. Se den ska jag. Innan jag vänder hem igen. Till er andra; Hoppas ni har en skön lördag! 





Av Kvasthilda - 16 februari 2013 12:05


Inlägget kommer - lite senare. Ska strax iväg o jobba o tar med mig Lapptoppen - o hopppas bara på att anslutningen klarar av ett inlägg. Man tappar det hela tiden. Har ALLA staplarna blå o fina men ändå är det ingen anslutning. Jättekonstigt. Som att ringa fjärren. Det koppplar fint men svarstiden är som den är... ;) 

Har några timmar därnere i Svappis så det ska hinnas med - med god marginal. 

Nä, det är bara att sätta igång o se till att man har med sig det man behöver. 


Av Kvasthilda - 16 februari 2013 09:00


Tema nr 174 Lekfull

47/365


Bara bus i de ögonen!



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013



Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards