Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 22 februari 2013

Av Kvasthilda - 22 februari 2013 09:00


Tema nr 157 Kontakt

53/365


Kontaktledning. Utan den och strömavtagarna funkar inte våra lok. Ellok. Dieselloken går var som helst men elloken kräver en kontaktledning. Kolslitskenorna på strömavtagarna kan slitas (därav namnet - slitskenor) och det tär på ledningen vilket i sin tur kan orsaka tågstopp om det vill sig riktigt illa. I kyla är grejerna känsliga och det slits ordentligt på materialet. Då är det lätt att kontaktledningen går av... Finns det ingen yttre ström till tågen tappar de strömmen invändigt och det blir kallt och mörkt. I våra trakter innebär det långa väntetider, då det helt enligt Murphy's lag händer mitt i ödemarken, långt från närmaste underhålls-station - och väg - och det tar tid att få ut folk som kan fixa felen. O då är det definitivt inte kul att sitta som passagerare i ett sån't här tåg. Eller att vara förare på detsamma. Värre än det, är att vara förare på ett godståg, där du inte har en själ att prata med. Mänsklig kontakt är minst lika viktigt och du är aldrig så ensam som när något oförhappandes händer. Blir det långvarigt måste man stänga av batteriet till loket och då funkar inte lokradion/telefonen heller. Då tappar man kontakten med hela omvärlden! 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013



Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 22 februari 2013 08:52


Nämen va' sa jag?? Äh, spelade på ett gammalt talesätt. Var himla kul att säga sådär i skolan. Eller inte. Eller, var det? Morgonstund har guld i mund. Hur kul är det? Specielt om man som jag inte är morgonmänniska. Vaknade nästan av mig själv idag. Men bara nästan. Vaknade tidigare än mobilen men somnade om igen så det räknas ju inte. Fick ett "Okänd" samtal igår em. Efter att jag slutat. Hade inte mobilen i närheten så det förblev obesvarat.  Har B-dag idag. Blankdag. Kunde för mitt liv inte minnas om jag fick nåt orderlagt. Men jag vet att PsfI ringde om B-dagen den 22a o det är ju idag. Hon måste ha gett mig en tidsram. De gör det så fort de kommer ihåg att vi har en B-dag. Hör vi inget, ligger jouren 8-15.12, men om de kommer ihåg att ringa kan de ändra den till en dagjour, dvs 6-16. Blir fler timmar de kan plåga oss på det viset. Finns inte så mycket mer att göra under den tiden men de hinner klämma in lite mer skit... Iofs hade jag inte full tid den här månaden så de kan göra precis som de vill. Inom tidsramen för dagen. Vilken slutar vid tolvsnåret eller nåt. Har ju långhelg gubevars. O börjar när på onsdag?? Vet inte. Men en normal tvådagarshelg ska omfatta minst 36 timmar. Alltså måste det vara minst tolv timmar från det jag slutar - o ta bort de fyra fridagarna från 00-00, tills det jag börjar på onsdag. Skulle jag sluta före tolv på dagen innebär det att jag kunde ha börjat strax efter tolv på natten... Alltid fina fridagar på det viset. Dock försöker SÖMen undvika att lägga skiften så. Psf är en annan historia... 

Tarzan har vaknat o morronpissat. Antagligen för andra gången. Han fick vädra hundsnoppen på en snödriva o vända in igen. Promenaden får Kråkan ta hand om. Stackarn. 

Hon sover. Eller vaknade till, om det inte var en av katterna som drog igång teven därinne. Hon har sovit i sitt nytapetserade sovrum. Inte lätt att sova i en nittios säng med två katter på täcket. Pigan o Kullen hade en hundratjugo i alla fall. O en katt, då Neo sov med Kråkan. Fast hon kan ta upp rätt mycket plats hon med. Tyra alltså. Framför allt är det tungt att ha dem på täcket. Svårt att vända sig med en katt kring fötterna eller knäna. 

Hunden tog jag ut ur sovrummet. Han började vandra igen. 

Nä, kaffet är klart. Bäst att hälla det på termos innan det blir GeKå. 

Ha en bäst dag. 

Här snöar det.

Igen. 

Än. 


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards