Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 20 april 2013

Av Kvasthilda - 20 april 2013 10:55


Hörde inte vem som vann förra veckan. Han nämnde inte Kvasthilda va? Nä, tänkte väl det. Tänkte försöka lyssna om för att hitta några uppgifter jag missade då jag babblade med kompisar på facebook men hittar inte veckans kryss. *suck* Nåja, jag gör väl det här lite snabbt då sålänge (o vet att jag inte kommer att skriva om det igen). 


Underbart Underbart Underbart. Jag kan inte säga nåt annat. Älskar den där låten. Lilla godmodiga o glada Kalle Moraeus. 


Vi backar lite i tiden o kikar på teve. Roger Mooooore. Han rattade sin lilla P18 i Helgonet. Dagens första signatur. 


Du går an. Tage Danielsson och Grynet Molvig sjunger en svensk text till musik av Schubert. Den kommer ur Spader Madame. "Du är inte säkert mullig, men liten, och gullig och vad beträffar spriten, så sköter du dig någorlunda". Ja, vad säger man? Jag får spader, Madame.


Så säger vi det i toner och inte i musik. Fast det blir lite svårt att skriva toner i krysset. Eller vänta nu. Är det ju inte. Toner. Går hur bra som helst. 


Anna Book sjunger ett av sina mellobidrag. Samba Sambero. 2007 tävlade hon med den o kom ehhh 7a? Nej, nia. Sjuan var nollsju. 


Åsså en teveserie. Vi drar till fjällen, nej jag menar till Finland. Färjan Freja. Det var just hon som var bakgrunden till hela serien Rederiet. En kompis till mig var med o statistade i flera avsnitt. En annan kompis sa "båtar kan ju heta nåt annat också". Hann fastnade i att Rederiet handlar om båtar. 


Vi kliver i land o lyssnar på Terry Jacks när han sjunger om årstider, Seasons in the Sun. Eller kärlek. Eller snarare bristen på kärlek. Olycklig kärlek. Originalets text var ännu mer deprimerande om en döende man. Le Moribond. Den var på belgiska och Jacques Brel författade. 


Hmmm.. Annika Norlin har varit programledare i radion. Eftersom P3 inte tillhör min vanliga lyssnarrepertoar känner jag inte till alla programledare där. Däremot har jag hört henne live på Kirunafestivalen. På sångscenen kallar hon sig Säkert!. Jo, det är alldeles säkert. Eftersom jag var halvt upptagen med att prata till höger och vänster missade jag vilken låt hon sjöng och krysset finns ju inte online idag. 
Jo, nu har det kommit! Bra! Ska bara starta det så återkommer jag. Mowahahahahaa. 

Nämen just det ja. Vi kommer att dö. Jacques Brel och Säkert. Fast det är ju det enda som är säkert i livet. 

Dansade brevid dig
Ville gå hem vid fyra
Men jag stannade till sju
Utan att våga säga mer än hej
Du är rätt ung
Jag är äldre än du
Men du röker så jag skulle säga att vi är plus minus noll

 

Vi kommer att dö samtidigt, du och jag
Vi kommer att dö samtidigt, du och jag
Vi kommer att dö, dö


Vad som spelades efter den tappade jag helt bort men vi söker dansen till musiken o det kan ju passa bra med en tango även om killarna som spelade var danskar o inte finnar. Hald Nielsen & Grøn. Varför Anders inte fick behålla sitt förnamn vet jag inte. 


Vi stannar i Danmark, nej Finland sa jag. Asså Eldeman. Är det inte stålgitarrer så är det finska låtar. Fast den här är inte finsk. Men gunget låg kvar även i den finska versionen. Status Quos Rockin' all over the World. På finska?!?? Kari Peitsamo heter finnen som gjorde den på vårt grannlands språk. 


Ted Ström har skrivit mycket musik. Bland annat gjorde han musiken till tevefilmen som illustrerades sen. Eldeman pratade om att "inte bara män kan ta för sig" och "Girlpower upp i åren". Hittade ingen som helst girlpower i musiken men en googling på Ted gav mig Den tatuerade änkan. Är det power i en tatuering? Såg inte filmen så jag vet inte vad den handlar om :) 


Den taggade tanten sprang nog inte men det gjorde Sara Varga i Melodifestivalen 2011, Spring för livet


Vi slutar med Bach. Bondekantaten. Fast vi sha ha den svenska texten; 

Nu grönskar det i dalens famn,
nu doftar äng och lid.
Kom med, kom med på vandringsfärd
i vårens glada tid!
Var dag är som en gyllne skål,
till brädden fylld med vin.
Så drick, min vän, drick sol och doft,
ty dagen den är din!


Långt bort från stadens gråa hus

vi glatt vår kosa styr
och följer vägens vita band
mot ljusa äventyr.
Med öppna ögon låt oss se
på livets rikedom,
som gror och sjuder överallt,
där våren går i blom!


Nä. Vägen är inte vit - längre - men omgivningarna är det definitivt. Långt till vår. Ha're bra! 


Av Kvasthilda - 20 april 2013 09:00


Tema nr 7 April

110/365


Vår i luften. Nu i april har det satt igång ordentligt att tina. Vattnet porlar och forsar från bergssidor och tak. I stort och smått. Överallt ilar det små och rinner stora bäckar av vårvatten. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013



Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards