Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 25 maj 2013

Av Kvasthilda - 25 maj 2013 10:07


Just nu gås förra veckans vinnare igenom och jag förbereder mig för en förmidag med kryss och blogg. Go'Morron! 


Vi börjar med en av mina favoritsommarsånger. Hahahahhaa. Det är humor. Snart är den förbannade sommarn här. Vals om sommaren heter den. Heja Bengt Sändh. Hörde den på radion häromdagen o funderade när Eldeman skulle ha den i krysset. Så fort gick det :) 

Nu är den förbannade sommar'n här. 

En obeskrivlig plåga.
Svettig och dammig och sur och tvär
torteras jag av sol.
Hur sommar'n kan vara så populär
det är för mej en fråga.
jag pustar och flåsar med stort besvär
bland sippor och viol.
Fan, vad jag plågas och lider.
Huden är rödbränd och svider.
Svedan är värst bak på ryggen.
När solen gått bort kommer myggen.
På dagarna får jag visiter
av småkryp som stinger och biter.
Spyflugor, humlor och bromsar och myror
och getingar.


Sen tror jag det var Är du kär i mig ännu Klas-Göran? Jo. Charlie Norman gjorde en långsam normansk version av den. 


Vi vandrar vidare i svensk musik och fick oss ett potpurri av låtar från Freestyle och Style. Bland annat hann jag notera Hon har ett sätt, Vill ha dej och Fantasi. Dessa låtarna och många fler skrevs mestadels av Tommy Ekman och Christer Sandelin.  


Efter det tittar vi på teve. Ett av Sveriges mest älskade barnprogram. Fem myror är fler än fyra elefanter


Musikalisk byggnadsfråga? Ja, allt får man höra. Povel Ramel tog sin Knäppupprevy o for på turné med Gunwer Bergkvist och ett tält. Som illustration till detta sjöng de Tänk dig en strut karameller. Tält o karameller. Ja, det är väl nåt för ungar o andra barn? 


Vi tittar på teve igen. Tillsammans med Lennart Palm i Lerum. Eller... Ehhh. Nä. Men Gyllene Tider spanade en gång i tiden in Flickorna på TV Två


Vi far över de stora vattnen till USA och Memphis, Tennessee. Där bodde Elvis Presley. Hans hem Graceland är idag museum och besöks årligen av en halv miljon människor. Eldeman spelade Please Release Me som exempel på alla låtar Elvis spelat in. Och som exempel på alla som spelat in den nämnde han även Engelbert Humperdinck. *jösses* Han hade kunnat välja nåt annat tycker jag. "Det finns mycket att lyssna på" slutade han just dagens kryss. Mmmm... Just det. 


Tuppen i hönshuset. Elvis var ju centralpunkten - och var han inte det blev han sur. Magnus Härenstam var centrum i den lilla syfabriken i Lasse Hallströms film Tuppen. Boken hette inte detsamma och Ivar-Lo Johansson betalades 100 000 för att filmen skulle få byta namn från hans Kvinnofabriken som novellen heter filmen bygger på. I filmen sjöng Ulla Billquist Världen är full av violer. Idag var den instrumental. 


Lennart Palm. Tack o lov. I Mellon 2008 tävlade Christer Sjögren. Vet inte vad de tänkte på, den gången, när Pling skrev låten som gjordes av Christer med alla fjäderflickor. I love Europe. To each their own. Finns ju de som gillar den. Varsego. 


My Destiny går en annan väg. Bee Gees sjöng så högt i stämsång som nästan bara de kan. 


Lyckan och blomman. Ja, tack. Tar båda. Karin Juel har sjungit in den och hennes kusin skrev den. Martin Koch. 


Vi slutar dagens kryss i nåt helt annat. Space Oddity. Lite spejsat, ja. 

This is major Tom to ground control, I'm stepping through the door
And I'm floating in a most peculiar way
And the stars look very different today
Here am I sitting in a tin can far above the world
Planet Earth is blue and there's nothing I can do

Underbara David Bowie. Hoppas han tog sig hem igen, den där major Tom. 


O här skiner solen från en strålandes klarblå himmel idag. Alla träden är gröna och det är en fantastisk sommardag i Falun. Än är det myggfritt. Hoppas ni har det lika fint! 



Av Kvasthilda - 25 maj 2013 09:00


Tema nr 251 Risig

145/365


-.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards