Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 8 juli 2013

Av Kvasthilda - 8 juli 2013 09:07


Fy før søren. Idag ær det en sån dag nær jag skulle ha legat under tæppen o sovit - hela dagen helst. Sitter, som synes, hos mina norska kollegor. Mitt tåg har just kommit ner. Hørde att de kørde det på utsidan silon idag. Kanske før att det ær administrativ personal i huset? Får inte byta av inne i silon. Om det nu inte ær ændrat. Igen. O igen.

Har sovit sådær inatt. Inte så varmt - førræn på morgonkulan. Tørstig. Iddes inte kliva upp o hæmta vattenflaskan. Klantskalle. Iddes inte kliva upp igår kvæll o hæmta den heller. Tørstig. O mer tørstig.

I Narvik ær det kallt. 10-11 grader o vindbyar. K-A-L-L-T! Var runt 19 nær jag læmnade Kiruna igår efter-middag. O børjade regna nånstans kring Abisko. Sen dess har det regnat. O blåst. O regnat. O blåst.

Det satt tre herrar i loungen i morse o jag førsøkte reda ut vilket språk de pratade. Var fan inte enkelt. Tror det var ryska. Utanfør hotellknuten stod fyra hojjar nær jag kom igår (o kvar nu på morgonen). Två av dem hade RUS på packvæskan. Aha, ryska knuttar. Eller næ. Vænta nu. Schweiziska plåtar. Hmmmm.... Kanske ryska schweizare? Den tredje hade nån underlig dialekt, vilket gjrode att jag først funderade om det var nån alpsk rotvælska. De mumlade - næ pratade tyst. Inte som svenska lokførare i loungen precis. Fast vi brukar sitta vid olika bord, spridda runt hela rummet. Då blir lætt ljudnivån lite høgre.

Sitter o tittar på min veckoorder. "Fagerneslinja er sperret for all trafikk." Næhæ???? Den enda trafikk som kan gå dær ær nåt med hjul, eller møjligtvis larvføtter. Nåt spårburet kan inte gå dær. Skinnen ær fjærnet. Ska bytas mot 30 tons ræl. Den gamla ligger i høgar længs banvallen och nya betongsliperbuntar ligger i væntan på att placeras ut.

Førsøkte få tag i en gammal Fremover oxå. Hørde med Andre men de hade bara kvar från senaste veckan. Tittade på lænken jag hade o den var från den 26e. Attans. Har eventuellt tænkt ta en biltripp till Norge nån ledig dag i sommar (VILKEN sommar???) før att besøka utstillingen i Lavangen (var det væl?). Jo, Krambuvika bygdemuseum i Lavangen.

Men jaha. Nu då? En o en halv timme innan tåget går. Boken om Eve o Roarke ær utlæst. Nå. Får væl græva i ryggsæcken efter den andra då o se vad det kan vara. En av sommarens pocketdeckare, En før 79; Två eller fler 49:-/st. Minns inte vilken jag stoppade i væskan. Var nåt med ond, bråd død i alla fall. Eller åtminstone død.


Just ja. GRATTIS idag till Lillklæppen. Junior blir riktigt vuxen idag. Han fyller tjugo år! Har inga tonåringar længre.

Ælskade barn.

Av Kvasthilda - 8 juli 2013 09:00


Tema nr 56 Eld

189/365


Som sagt. Eldkastare hade de med sig, Sabaton. Mycket pyroteknik. Det small o brann hejvilt på scenen. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards