Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 23 juli 2013

Av Kvasthilda - 23 juli 2013 21:26


En dag kvar. Det är verkligen rötmånad. Det sägs att det ska regna åtminstone fyra dagar under fruntimmersveckan. Få se nu. Idag är det Emma. Vi har avverkat Fredrik - regn, Sara - regn, Margareta - regn, Johanna - regn, Magdalena - sol. Idag är det Emma - sol, Kristina kvar - får vi se. Ja, det var fyra dagar med regn. Två dagar med strålande sol och en enoooooorm fullmåne. Skärmtemperna visar sol i Falun, Kiruna och Narvik med temperaturer om 20, 19 och 20 grader. Jämt så det förslår. Klockan är över nio och solen står än hägt på himlen i all sin gula glans. Igår kväll gick den ner strax efter tio i Vitåfors. Den lyste stor o brandgul när jag for in under bron i Vitå men innan jag hade hunnit landa med tåget var den under horisonten. Iofs kom jag närmare berget den gömde sig bakom ju närmare gruvan jag kom.


Hann ner i lugn o ro o passade med kompisen hem inatt. Som sagt. Endera passar man med kollegan, för att få sova i egen säng. Vaknar vid tiosnåret på hemmaplan o fixar sin egen frukost. Eller så stannar man helt sonika i Gällivaaaare Traaaakter och sover i en go hotellsäng o får sig frukosten serverad i hotellrestaurangen och tar ett fönstertåg hem. Kommer hem utvilad och mätt och kan ta itu med dagen. Nä. Jag passade hem o har varit sådär lagom sliten hela dagen efter att ha stupat i säng vid fyrasnåret i morse. Maken hann kliva upp o koka kaffe o fixa frulle åt BigF innan jag stöp i säng. Mötte BigF i E10-korsningen igår kväll när jag åkte till jobbet. Han blev inbjuden på köttfärssås och pasta. "Kom hungrig" sa Maken i telefonen. BigF var lycklig att få mat. O frukost fyra på morgonen! Han tillhör det gäng som har bytt/lagt i en växel i Kaisepakte idag. En av anledningarna till att våra tåg varit inställda idag. Fast inte mitt eller kompisens. Vilket också är fantastiskt. Hon körde en last från Vitå till Kiruna. Som inte har gått vidare förrän sent idag. Om alls. Vet inte om jag hört nåt tåg än. Persontåg ja. Men från norr? Njae. Tror inte det. Joo! Det rullar in ett tomtåg nu (21.23). Lät som en vagn hade slag-i-hjul. Mötte ett med persontåget igår som hade ett slag nånstans bak i tåget. Det här var fram så det kanske är samma tåg. 


Fullmåne över Dundret

Av Kvasthilda - 23 juli 2013 09:00


Tema nr 352 Ytterst

204/365


O här är malmens yttersta slutpunkt för LKABs malm i Skandinavien. Den lastas på båt (just här Genco Commodus) för vidare färd ut på de öppna haven och främmande land. Kanske det ska till Kina. Kanske bara till Tyskland. Man får veta mycket på de marina sidorna. Om man vill veta. 




  

Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards