Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 13 augusti 2013

Av Kvasthilda - 13 augusti 2013 23:39


I väntan på avgång.... 



Av Kvasthilda - 13 augusti 2013 15:48


Ja vad ska man säga? Klev upp i ottan i morse o kokade kaffe. Fyllde termosen o packade ryggsäcken o drog på jobbet. Ringde Op o meddelade att jag var på plats o tog ut min körorder. Samtidigt kom det en massa folk o arbetsledaren. En annan förare kom samtidigt o jag fick en föraning. Kollade vår dagorder. Hmmm.... Han skulle ha tåget jag var så inställd på att köra. Men vafanskajaghadå?? Kollade lite noggrannare. Och. Hoppsan. Nåja, börjar samma tid men jag hade kunnat sova en timme till i alla fall. Northland. O lokhelvetena skulle på revision i Narvik. Eller ett av dem i alla fall. *suck* 

For o köpte mig en macka o åkte hem en sväng. I brist på annat att göra (väntetid) rättade jag in linjeboken, sådär ett par månader efter sista uppdateringen. Först in med en åsså in med den andra. Hade inte behövt den första ens. Jo. För vissa sidor. Som vi inte ens använder. Boden Vännäs. Den dagen jag ska köra där stoppar jag in det i pärmen. 

Anita ringde o jag for o mötte upp. O rackarnas tåg. Man kan inte göra ett retardationsprov på dem! Man stannar. Bromsarna tar så in i helsike att hela tåget stannar o det tar flera minuter innan bromsarna släpper igen. Funderar om det kan räcka att göra som vi gör på malmtågen? Där gör vi inte en regelrätt retardation utan mer ett bromsprov där vi själva avgör om bromsverkan är tillräcklig. Det är den ju jämt! O faktiskt även på Northlands tåg. I alla fall med skrotvagnarna. 

Väl nere i Narvik ringde jag upp terminalchefen o pratade med honom. Ska loken till stall nu då. Finns det spänning på Tomta? Spännande är det men frågan är om det finns till loken. Teksp gav mig skiftesväg till Tomta via Förbindelsen. "Jaha...? Finns det ström där nu då? Togleder sa att det inte var så". Teksp ringde upp mig igen innan jag nådde bron och ställde frågan, "Er det elektriske lok du har?" Ehhh jo. "Just det, ja. Da ska vi endre litt här så får du skifte deg upp vie Narvik." Visste jag väl! Fick min snett höger uppe på Narvik o rullade ner mot ehhhh... södra spåret? Äh, Jernbaneverkets spår. Var är nu den där dvärgen??? Smyga smyga smyga. Folk. Smyga. Folk. Ahh DÄR. En svart dvergsignal. Ringde upp Teksp o fick skiftestillstand förbi signale Romeo en null seis. En till. Romeo en null to. Var fan tog fyran vägen? Aha, spåret intill. *puh* Förbi dvergen bakom o bytte ände. Gick ut o vevade växeln o ringde igen o fick nytt skiftestillstand förbi dvergesignale Romeo en null tre. Åsså in till stall. Där stod terminalchefen o väntade. Drog in i stall o ställde av o han slog av strömmen. O jag glömde ringa Teksp o avsluta skiftingen. Gjorde det på väg till hotellet. Han bara skrattade. De är söta de där. 

Ska ut inatt igen. Börjar före midnatt men har inte avgång förrän halvett eller nåt sånt. Halvtvå? Tror det stod BJF halvtre. Lång natt. Slutar ett par timmar efter att jag trodde att jag skulle sluta idag. Blir en lååååång arbetsdag. 

Nä. Lyssna lite Potter o varva ner. Peter Pettigrew ska strax till att avslöjas som animagus. Olaglig animagus. 


Av Kvasthilda - 13 augusti 2013 09:00


Tema nr 146 Kavat

225/365


Ilon Wiklands underbara tolkning av Astrids tjej. Lilla Kajsa. Kavat som få. Hon fixade ju att städa hela huset och att koka karameller till julbazaaren när hennes mormor var sjuk och inte kunde. Sen sålde hon hela rasket! 




Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards