Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 24 augusti 2013

Av Kvasthilda - 24 augusti 2013 21:22


Det blev en lång dag idag. O den är inte slut än. På väg hemåt.


Öde kassor...

 

Av Kvasthilda - 24 augusti 2013 10:57


OK, då börjar vi om igen då :) Redigerar befintligt inlägg... Det var jättesvårt att lösa krysset igår, då mobil-täckningen var obefintlig på många ställen efter E10/E4. Med lite envishet lyckades jag i alla fall lösa det innan programmet slutade. *fattar fortfarande inte hur


Krysset började med att vi sökte en person. Mannen i fråga (eller kvinnan för den delen även om originalet troligen är en man) blev skjuten. Jag sköt sheriffen, men jag missade hans högra hand. Den finns faktiskt på svenska men texten ser inte ut så. Just D gjorde en "fylleversion" av Bob Marley's original, I shot the Sheriff. Eldeman spelade en finsk version. Inte första gången vi hör reggae på finska. 


Om melodin är rätt kan man tralla med. Om du är ledsen, sur o arg o tvär och grinig, vresig, le o vrång, och inte vill hänga med mer i svängen - då hjälper en sång! Ja, det var ju Refrängen det. Blommor o blader, himlen är blå. Zippe-di-do-da zippe-di-dooo


Elvis Presley. Nä. Inte riktigt. Men han har gjort den. Nån gång. Fast inte på svenska. För det är den svenska titeln vi söker. Himlen är blå sa de ovan. Elvis sjöng: 

When my blue moon turns to gold again
When my rainbow turns the clouds away
When my blue moon turns to gold again
You'll be back within my arms to stay 

På svenska blir det Du har gjort min gråa värld till guld igen. Många dansband har gjort den här. 


I mörkret är alla katter grå. Innan mörkret faller har de säkert allsköns färger. Det sjöng Emil Sigfridsson i Melodifestivalen Noll-Fyra. Ja, inte det om katterna då, men att det blir mörkt om natten. 


Åsså gitarrer. The Loddnicks. De spelade Cornelis.

Somliga går med trasiga skor
Säg, vad beror det på?
Gud fader som i himmelen bor
Kanske vill ha det så

Nä, kan jag inte tänka mig. Vi tar en sko till krysset. 


Himmel o hav. Det blir mer högtflygande här. Nothing's gonna stop us now

And we can build this dream together
Standing strong forever
Nothing's gonna stop us now.
And if this world runs out of lovers,
We'll still have each other.
Nothing's gonna stop us.
Nothing's gonna stop us.

Det vidhöll Starship. O ett rymdskepp kan ju vara lite svårt att stoppa kanske? De höll dock på att stoppas på riktigt, för de hette Jefferson Starship tidigare o när gruppen upplöstes fick de som fortsatte, inte behålla Jefferson i namnet. 

 

Jefferson tog en taxi o försvann. Äh. Cab Driver. Mill's Brothers hette gruppen som sjöng. En annan familje-sammansättning, Family Four gjorde den på svenska: 

Kör långsamt.
Det är längesen.
Så mycket som jag vill se igen.
Här har jag upplevt kärleken.
Kör långsamt.
Det är längesen


Jan Lindblad visslade för nästa två adresser och vi körde långsamt förbi dem. Det kan man ju göra om man passerar en klosterträdgård. Kanske finns en del att se där? Om man når över muren... In a Monestary Garden eller I en klosterträdgård. Där satt nog i alla fall många av de fåglar, han så fantastiskt härmade. 


God morgon världen säg vad som står på
Jag tror jag drömt och svävar i det blå
Hon var så vacker och hon gör mig galen
Jag minns ett leende och undrar vem
Som finns där bakom solglasögonen
Jag är förälskad och helt betagen
Jag sa:
Vill du följa med mig ut på nya äventyr
Vi kan gung, gung, gunga du och jag
Vi kan sjung, sjung, sjunga schalala
Jag är kung, kung, kung men kanske bara för en dag Oh Oh
Vi kan gung, gung, gunga du och jag
Vi är ung, ung, unga schalala
Jag är kung, kung, kung men kanske bara för en dag Oh Oh Oh Oh

Jimmy Jansson tävlade med den i Mellon året efter Emil ovan. Båda hittades i Fame Factory. 


Gabriellas sång. Så fantastiskt vacker. Musik ur filmen Såsom i himmelen. Och det är väl så nära himlen man kan komma?  

Jag vill leva lycklig för att jag är jag
Kunna vara stark och fri
Se hur natten går mot dag
Jag är här och mitt liv är bara mitt
Och den himmel jag trodde fanns
Ska jag hitta där nånstans

.

Jag vill känna att jag levt mitt liv

Py Bäckman. Hon kan hon! O Helen Sjöholm levererar den så bra! 


Sen plockar Lennart Palm fram sin orgel. Den kaxiga myran. Han hade det inte lätt inte.  

Sorgligt slutar denna sången
Myran stretade och drog
Men kolossen höll en fången
Till han svalt ihjäl och dog
Undvik alkoholens yra
du blir stursk men kroppen loj
Och om du är född till myra
brottas aldrig med ett Toy
Brottas aldrig med ett Toy

Stefan Demert skrev texten om myran, som vi inte fick höra.  


Vi slutar med en gammal dänga. Eller inte. Eller jo. Om du tar fram en skiva med Credence eller John Fogerty finns den säkert med. Bad Moon Rising. Visserligen tröttnar man aldrig på den men vissa artister drar med sig gammal skåpmat vartän de drar fram. Fast nu var det Zac Brown Band som gav nytt liv åt Fogertys låt. 


O där var det slut. Igen. 

...

Av Kvasthilda - 24 augusti 2013 09:00


Tema nr 9 Augusti

236/365


Juni Juli Augusti. Jag trallar med i Gyllene Tiders sommarlåt. En stor del av augusti månad har redan passerat och här har hösten slagit till med stor kraft. Rallarrosornas blad har gått över i en rödorange nyans. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards