Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 31 augusti 2013

Av Kvasthilda - 31 augusti 2013 11:00


Så sitter jag åter på min Lapptopp o skriver. Lite halvtaskig anslutning idag som det verkar. Klockan har passerat fyra på eftermiddagen o vi får se hur det här går (skriver i förmiddagens inlägg med bilden). Av nån anledning hamnade den som utkast. Händer lätt när man bläddrar förbi rutan på iPhönen. Nåja. Skitideeeenu. 

Dagens kryss var rätt enkelt -som sig brukar när det är live. Idag befann sig Eldeman med flera i Lund med diverse gäster av olika dignitet. Humorfestiavl. Jag gillar Johan Wester! O snyggt orakad är han. Äh. Nu kör vi. För att fylla i alla rätt o info o sån't måste jag göra det senare. Tar bara det jag kommer ihåg ur minnet här... Funkar ju bättre om man har en vettig anslutning... 


Första uppgiften fick jag lov att lösa i snabben för den hörde jag inte alls. Vi sökte ett namn. Inte Maria som de sjöng om, nä det var Östen med rösten, nä, Östen med Resten. Så Östen fick det bli. Hämtat ur en av Eldemans största hav av låtar, pratar inte hans privata arkiv nu utan Melodifestivalen. Närmare bestämt av år 2003. 


Andra uppgiften hörde jag. Eller halva låten. Aha Patrik Isaksson kom liksom direkt. Du var den som jag saknat. Kanske det är nya kärleken han sjunger om? Nä. 


Efter det körde vi lite schackspel. Ett stycke hämtat ur Björn och Bennys Chess. Spelade på... ja vasjuttonvardet? Redigerat: Harpa förstås. Nåja. Kommer när jag kan lyssna på krysset igen :) Hörde ni Barnamisnisteriet efteråt? Reprisen om de där överintelligenta tvillingarna, Erik och Gustaf? De spelade ju schack med pappan till en fd klasskamrat. Lite kul. 


Så kom en intervju med snyggingen Wester o det diskuterades melodikryss o Eldemanska ledtrådar i Hipp Hipp :) Han är en av de ansvariga för Humorfestivalen. 


Tillsammans med Arja Saijonmaa flög vi sen Högt över havet (om jag minns rätt). Eller lekte vi charader? Lite av varje faktiskt. Vem är du vem är jag, levande charader. Mello 1987. Tiden går! Den rent flyger iväg. 


Lennart Palm i Lerum. Tack o lov att vi slapp höra den där texten. Fast å andra sidan vet jag inte om jag förderar Palmens orgelversion heller.... Från Mellon, vilket år det nu var (ja - det kommer sen) 2008, Christer Sjögren sjöng ju Ingela Plings text där han påstod sig älska Europa. I love Europe. Eller kanske det är gruppen Europe? Nä. Inte med den mjölksången. Fast jag gillar dem så mycket bättre än det där smördravlet. 


YiiiHaaaw. Eller inte. Gamle Svarten lunkar på i maklig takt. Han är ju en gammal häst. Roland Cedermark spelade på sitt dragspel. 


Nä, då tar vi Svensk sommar med extra allt. En massa massa sommar. Med allt vad som hör till. Här är den slut. Tack o lov att man har Markoolio att lyssna på då!

Jag vill ha sommar med allting på, dubbla det o gånger två.

Kom sol o vind o vatten - tusenfalt.

Sommar så gul o blå, mer än man kan få,

Jag vill ha svensk sommar extra allt. 

 

Ge mig svensk sommar extra allt! 


Så kom den där eldemanska ledtråden. Heja Johan. Bara för att Wester gästade programmet kom just en sån där Hipp Hipp ledtråd. She was only sixteen, only sixteen. Ta bort fyra från siffran o vad får vi då? Senap? Nä. Tolv. "Den var precis så där desperat som jag menade". Ole Erling, "Mr Hammond" spelade. 


Åsså var det ju det där med så mycket bättre. Vem kan nu tänkas ta upp hela rad ett? Fem plus fem. Eller fem minus fem - bindestreck i mitten. O vem kan nu tänkas göra en av denne persons låtar? Hint: Vi befinner oss i Lund. Tomas Ledin skrev o gjorde originalet och Timbuktu vrängde ut o in på den o gjorde en elldeles egen version. Rätt förträfflig ändå. Snart tystnar musiken. Nä. Krysset är inte slut än. 


Så plockar Eldeman ett par av Bellmans alla alster. Bellman, som inte är från Lund. 

lunka vi så småningom
Från Bacchi buller och tumult,
När döden ropar, Granne kom,
Ditt timglas är nu fullt.
Du Gubbe fäll din krycka ner,
Och du, du Yngling, lyd min lag,
Den skönsta Nymph som åt dig ler
Inunder armen tag.
Tycker du att grafven är för djup,
Nå välan så tag dig då en sup,
Tag dig sen dito en, dito två, dito tre,
Så dör du nöjdare.

Fredmans sång #21. 

Märk hur vår skugga, märk, Movitz mon frere
Inom ett mörker sig slutar
Hur guld och purpur i skoveln, där
Byts till guld och klutar
Vinkar Charon från sin brusande älv
Och tre gånger sen dödgrävaren själv
Mer du din druvan din ryster
Därför, Movitz, kom hjälp mig och välv
Gravvård över vår syster!

Fredmans Epistel #81

Klassiker. 


En annan siffra är ett. Och ett spår från ettans nyaste album kom efter de två Bellmanhistorierna. Ja, Uno. Som i Svenningsson. Han funderade över semestertider. Alltså... De är ju över för de flesta. Fast kollegan jag bytte av och Maken är två personer som går på semester nu, just igår o idag. När ska vi ta semester


O det slutar med siffran ett också. Eller en. Fast det var en massa. Hopp o hej med Farbror Frej. En himla många program. Så var det. 


O ännu ett program med siffror o adresser o rutor o folk o musik o.... ja, har kommit till sin ände. Så blev det. Nu tystnar musiken. I veckans kryss. Fast Eldemans slutord gick igenom nästan hela signaturen. Är det live så är det. Inte lätt att sätta punkt :) 


Av Kvasthilda - 31 augusti 2013 09:34


Jobba, jobba på en lördag. Ja, ni vet ju som vanligt vad det innebär. Ett sent kryssinlägg. Har Lapptoppen med mig i min övertunga ryggsäck så det kommer senare under dagen. Väntar nu på att kollegan ska ringa så jag ska åka o byta av honom. 

For o hämtade en av GC-bilarna o passerade mellanbangår'n. Där har de hunnit riva spår inatt. Sista tåget gick ut från Kiruna C igår eftermiddag, några minuter sent och första anlände nya o "tillfälliga" Kiruna järn-vägsstation igår kväll. Däremellen hann grävarna o lyftkranarna in o börja rota i spåren på mbg-n. Lite konstigt. Hämntade bilen på Kiruna C o där känns det än mer konstigt. Alla skyltar är övertäckta och BDX har flyttat in i väntsalen. 




Nä, nu har tåget gått från PII så jag ska svälja kaffet o pinka av mig innan han ringer. För ett år sen hade bytet skett på Kiruna C! 

Ha en bäst lördag. 

Av Kvasthilda - 31 augusti 2013 09:00


Tema nr 360 Ödla

243/365


~



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards