Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 21 september 2013

Av Kvasthilda - 21 september 2013 10:52


Ja, inte är det lätt att lösa kryss när Maken är kring en. Först måste ljudet på radion vara lågt så man inte väcker avkommorna o sen babblar Maken med mig o Tyra o tittar på teve... Tragglade mig igenom det till slut o tror jag fick rätt svar på rätt plats. Ska kolla några uppgifter allt eftersom jag skriver men till 99 procent är det nog klart. 


Vi börjar i USA med de vackra damerna i The Supremes. De sjöng Baby Love för oss. Lite olycklig kärlek. 

Ooh baby love, my baby love
I need you, oh how I need you
But all you do is treat me bad
Break my heart and leave me sad
Tell me, what did I do wrong
To make you stay away so long


Vi stannar kvar i USA och lyssnar till en duett som kanske leder till en annan sorts baby love? A fine romance

A fine romance, my dear duchess
Two old fogies who need crutches
True love should have the thrills that a healthy crime has
You know Louie we don't have half the thrills
That the march of time has

You're telling me


Fine romance, my very good woman
My strong aged in the wood woman
You never give the orchids I sent a glance
No I prefer cactus plants
This is a fine romance

The good woman som Louis Armstrong sjöng tillsammans med var Ella Fitzgerald. 


Våren är kärlekens tid. Nästa melodi utspelas under en vårmånad. Och i en romantisk stad på det. April in Paris


Våren är allergitider också. Gunwer Bergkvist sjöng tillsammans med Povel Ramel en text som skrevs om till en av hans andra melodier. Ramels original(?) handlade om purjolök och den enorma allergi han har emot allt vad purjo heter... The Purjolök Song. Jag känner en kille som kallades för Purjo. När han slutade på det ställe vi jobbade tillsammans fick han en bukett växter omknuten med en gammal nätverkskabel... En bukett purjo-lök. Ja, jisses. 


Vi byter ut kulisserna på recyscenen mot bakgrunden av en förtrollad trädgård. Där syns en fågel dansa runt i sin brinnande dräkt. Eldfågeln. Baletten som Ryska baletten beställde av Anatolij Ladjov men som han dröjde med att skriva så det blev Igor Stravinskij som skapade verket istället och det hade urpremiär i Paris 1910. 


Eldfågeln svingade sina färgglada stjärtfjädrar i baletten och i samband med fotbolls-VM i Afrika hundra år senare såg vi en annan färgglad tjej göra detsamma. Finns ingen som kan svinga sina höfter som Shakira. Waka waka (This time for Africa)


En mer lågmäld tjej o plats hälsade vi på strax före nyhetspausen. Vackra MajMalö

"Se, Maj på Malö, goddag mitt barn!
I svallande sjö sättas kärlekens garn.
Det blåser, nordvästen ger hals!
Se här, min vän, har du posten - ett brev!
Han svarar ju fort - för jag minns när du skrev.
Men hör min bedårande vals!"


Vet inte vilken vegetation de har på Malö men i nästa uppgift sökte vi en växt. En stor växt. Ett träd. En ek. Illustrerad av The Steelmen. Gitarrer.... En gång i tiden var det Carli Tornehave som spelade in den. Under ekars djupa grönska

Under ekars djupa grönska
vid den gamla sockenkyrkan.
Är det alltid lugn och frid
från vardagens strid.
Sorgsna tankar finner grönska
vid den gamla sockenkyrkan.
Ty där finns den lilla stig
där jag mötte dig.


Carli Tornehave tävlade i Melodifestivalen under sextiotalet men fick inte sjunga i ESC. Nästa krysskille har dock haft med en massa bidrag i både Mellon och ESC, 56 stycken till den senare! Thomas G:son. Vi hörde delar av hans tävlingsbidrag, med varierad framgång. Tango Tango med Petra Nielsen, En kaka till kaffet med Östen med Resten, Evighet med Carola, Jag reser mig igen med Torsten Flinck och Euphoria med Loreen. Fantastiskt. 


Björksus är också rätt fantastiskt. Här har de slutat susa för länge sen. Hänger nåt enstaka rostgult löv kvar i björkarna utanför mitt fönster. Lars Roos spelade Där björkarna susa. Hootenanny Singers har också gjort den. 


ESC ja. Som jag sa, Carli Tornehave tävlade i svenska uttagningen 1963 men den som fick tävla ute i Europa var Monica Zetterlund. Om henne har de precis släppt en kritiker- och tittarrosad film. I filmen om Monica Z spelar Edda Magnasson huvudrollen och hon sjöng Min bedårande sommarvals för oss för krysset - nästan lika bra som Zäta. Tage Danielsson och Hasse Alfredson stod bakom den. 


Inte en sommarvals, men väl en sommarvisa. Thomas Kågström spelade piano och en barnkör nannade i Lasse Berghages underbara melodi om mannen med kavajen. Morfar. Han själv kanske? I den blå kavajen? 

Ja det va' en kväll i juni, då när sommarn e' som bäst
Hon dansade för morfar som hon gillar allra mest.
Hennes morfar satt å nynna på en sommarmelodi
Plötsligt spratt de' till i gubben, han blev ung och han blev fri

 

Han tog av sig sin kavaj
sparka av sig båda skorna.
Å så spotta' han ut snuset
och sa min sköna får jag lov
Hon var vacker, han var stolt, rak i ryggen som en fura
Det var sommar det var glädje och de skrattade och sjöng

 

Na na na na na na na na na na na nana na na na na na na na na na na na na na na na na na na
La la na na na na na na na na na na na na na
La la na la la la na na na na na na na na na

Sommar. Oj, vad jag saknar sommaren. 


Dagens sista uppgift är också instrumental. Första tonerna antydde Vår lilla stad... Tänk att melodisnuttar vandrade runt redan då? Nu var det ju inte den. I teveserien om Bert spelar han och hans band Heman Hunters ihop pengar till en skolutflykt och de framför en låt Bert hört på skiva hos sin mormor. Det börjar lite lugnt som originalet men barkade snart ut i en tonårig rockversion. 

Är det så här när man är kär när man är liten,
hur blir det då när man blir kär när man blir stor
jag har ju hört att varje flört är nött och sliten
och att med tiden bleks det rödaste amor

 

Men jag tror ej därpå för han älskar mig så
Jag känner mig så svag och undrar hur det ska gå
Är det så här när man blir kär när man är liten,
hur ska det bli när man blir kär när man blir stor

Arnold Johansson och Boxholm Brass spelade för oss. 


O där var det slut för idag. Det är kort tid mellan kryssen! 


Av Kvasthilda - 21 september 2013 09:37


Det är rätt mysigt att ligga under duntäcket o lyssna till regnet utanför.

Men jag har inte tid. Kryssdags.


Av Kvasthilda - 21 september 2013 09:00


Eget tema nr 20 På plats

264/365


Så är de äntligen på plats, rallarna i monumentet Rälsbärarna.


Långt därborta, i bakgrunden syns nåt annat som kom på plats, lagom till invigningen av nya järnvägsstationen i Kiruna. En ren på högkant. De där skultpurerna är strösslade över stan o renar och älgar står på ända, till mångas frustration och i vissa fall, ilska. De är jäkligt uppkäftiga (speciellt den här... med sin illgröna färg).



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards