Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 29 september 2013

Av Kvasthilda - 29 september 2013 13:11


Eller jo. Någon liten rast o lite ro är det väl. Ska strax ut igen. Blev ju sen hem inatt o har fått mig en inte-full-natts vila. Bytte skift o får lite längre än vad jag skulle haft - de berömda elva timmarna o lite till. På plus. *bah* 


Fick fripassagerare med mig inatt. Ett par ungdomar som varit i Svolvaer o bussen blev sen ner till Narvik. De missade anslutningen till Kiruna på grund av detta och hörde med taxi, men en resa till Kiruna skulle kosta dem, i runda slängar, 5000 pix o det var inget för två ynglingar - som dessutom inte känner varann sådär jättemycket. De råkade bara vara på samma ställe o skulle till samma ställe sen - Yellow House i Kiruna för att "flyga mot Stockholm med lunchflyget i morrn" (idag alltså). Taxichaffen ringde en av mina norska kollegor (o banansvariga) o han gav dem tillåtelse att följa med ett malmtåg (mitt) - givetvis efter att ha frågat mig, tillika pass genom vakten. Egentligen är det någon våra säkerhetsansvariga som ska lämna den tillåtelsen men jag vet ju vad jag har för ansvar för dem så jag tog dem med mig. Västar på - även om det var lite svårt att få killen att förstå hur o varför, för som jag förstod det har han en hörselnedsättning, såväl som en grav synnedsättning.Tufft att ge sig ut i världen med de premisserna! Han var tysk o tjejen var från en förort till Paris. Han kunde norsk, då han gått på universitetet i Bergen i ett år. I Bergen?? O pratar "vanlig" norsk? Lite intressant med vår konversation på MTAS. En norsk, en tysk, en fransyska o en svenska - alla med varierad kunskap och uttal i engelska. Fast alla på den bättre sidan. Inga jättekonstiga uttal. 



Thomas (typiskt tyskt killnamn) o Sarah (vad är det för franskt med det??) var överlyckliga över att få åka hytt, mörkret till trots. Hade ju hoppats på lite norrsken men de fick bara en skugga av ett. Däremot spanade vi på satelliter under ett uppehåll o de såg ett par stycken. 

Körde upp dem till Yellow House när vi kom till stan, hade redan ringt respan o berättat ungefär hur sena vi skulle bli - de stänger vid midnatt. Det lyste o stod öppet när vi kom så ungdomarna fick nog sova i säng resten av natten. De var översvallande glada över hjälpen. Skönt att kunna hjälpa till :) Hade ju (inte alls) kunnat vara mina ungdomar som blivit strandsatta nånstans. 

Av Kvasthilda - 29 september 2013 09:00


Tema nr 101 Grusväg

272/365


Ryggen i Långträsk. Man kan bli salig för mindre. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards