Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 7 december 2013

Melodikrysset v49, 2013

Av Kvasthilda - 7 december 2013 11:04


En lång dag har det varit. Jag började med det här inlägget strax efter att krysset slutade idag men har ju som synes inte hunnit gör klart det - förrän tolv timmar senare. Eller snarare. Jag börjar om tolv timmar senare. 


Vi börjar med att knata ner till Evert tillsammans med Lennart Palm i Lerum. Eddie Meduzas melodi ni vet. Jag går på stigen som går till Evert.... 


Sen plockade Eldeman fram en finsk skiva med en grupp jag inte uppfattade namnet på. Lokari? Kan ju ingen finska så jag ber om ursäkt om det är fel. Melodin de sjöng på finska var Hasse Kvinnaböskes Änglahund.

Hej du speleman kan du svara på min fråga
Den e ärlig o jag menar varje ord
När vår herre släcker livets låga
och de e dags att lämna denna jord

Får man ta hunden med sej in i himlen
Han är snäll och han har vart en riktig vän
Han e klok o fin o skatten e betald
Får man det du speleman då blir jag glad

Stava som det sjungs. Jaha. Får man tao honden mei sei in i himlen? Det blir honden då? Äh, skriver väl hunden för säkerhets skull. 


Ja, det var en kväll i juli
Då när sommaren är som bäst
Hon dansade för morfar
som hon gillar allra mest
Hennes morfar satt och nynna
på en sommarmelodi
plötsligt spratt det till i gubben
Han blev ung och han blev fri

 

Han tog av sig sin kavaj
Sparka av sig båda skorna
och så spotta han ut snuset
Sa "min sköna får jag lov"
Hon var vacker han var stolt
rak i ryggen som en fura
Det var sommar det var glädje
och dem dansade och sjöng


Lalalalala...

Lasse Berghagens fantastiska En kväll i juni. Vi hörde Tomas Kogström med en barnkör. 


Åsså en snabbjingel. Monika Dominiques korta signatur till Rapport och det som förväntas där är ju nyheter


Sankta Lucia, Stackars flicka. Har aldrig hört. Men musiken är tydligen Offenbachs. Igen. Närrevyn på Gotland framförde den.


Chior of Young Believers. Det är ett ugnt danskt band. En av deras melodier heter Hollow Talk och den är signatur till teveserien Bron. Som jag ännu inte sett nånting av. 


Med en enkel tulipan säger vi grattis idag också. En och annan födelsedagsfirare finns det därute. 


Buffel o båg. Allt är bara båg, mamma påstår Roffe Wikström för nästa kryssadress. 


Sen fick vi höra lite Elvis. Eller inte alls. 

Now and then there's a fool such as I
Pardon me, if I'm sentimental
When we say goodbye
Don't be angry with me should I cry
When you're gone, yet I'll dream
A little dream as years go by
Now and then there's a fool such as I

En av hans mindre kända sånger då kanske... 


Han blev ju religiös på gamla dar o sjöng en massa gospel mer än rocken han blev känd för. Prayer for the Weekend var ästa kryssbidrag. The Ark


Världen är så stor så stor, Lasse, Lasse liten. Ja, inte Lasse Berghagen då. Han är inte så liten. Undrar om han nånsin varit liten? Tja, han har ju sin Teddybjörn förstås. 


Kanske det berättades sagor för Lasse om han nu var liten en gång. Fairytale. Det var Alexander Rybaks vinnadne bidrag i en Eurovisonsschlagerfinal. 


Kenny Håkansson spelar sen. Räven raskar över isen. Lite annat stuk än vi är van att höra den men det var nog samma is ändå. 


Willkommen, Bien Venue, Welcome. Ute Lemper sjöng ur Cabaret av John Kander och Fred Ebb


O, det var allt för idag. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Lördag 20 april 10:55

Jamen, då var det kryssat och klart och webbradion höll hela vägen och så här löste jag mitt idag...  Vi lever det ljuva livet, eller snarare galna, Livin' La Vida Loca. Upside, inside outShe's livin' la vida locaShe'll push and pull you downLivi...

Av Kvasthilda - Lördag 20 april 09:41

Jahapps. Får se om det blir att lösa krysset idag. De har stora tekniska problem på Sveriges Radio idag och inget laddar som det ska. Just nu lyssnar jag på P4 men jag har inte laddat om just den sidan. Rätt vad det är kraschar det väl och jag hör in...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards