Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 21 december 2013

Melodikrysset v51, 2013

Av Kvasthilda - 21 december 2013 10:08


Sista lördagen före jul. Det innebär 100% Jul. Hann höra om vinsterna från förra veckan och i samband med första vinsten (nä, inte förstapriset, första vinsten för dagen) nämnde Eldeman Kiruna. Nä. Inte jag. 


Mannen i första uppgiften är ett måste i ett julkryss värt namnet. Jussi Björling med sin fantastiska O Helga Natt. Eller Adams julsång


O med det får vi en strålande jul. Jul Jul Strålande jul. Spelades på gitarr. 


Mary's Boychild, Jesus Christ. Han blev idag omsjungen av Tom Jones. Tjuren från Wales


En annan son var Davids. På svenska heter melodin Hosianna, (Davids son). Ingmar Nordströms fick illustrera detta. 

Hosianna Davids son!
Välsignad vare han!
Välsignad Davids son,
som kommer i herrans namn!

Hosianna i höjden,
Hosianna, Hosianna.
Välsignad Davids son,
som kommer i herrans namn!


Rudolf med röda mulen, så hette en helt vanlig ren... Wings spelade den! Hade jag aldrig kunnat räkna ut om jag så haft all tid i världen på mig. Den borde i rättvisans namn hetta Rudolph, the red nosed reindeer då... 


Många julsånger har hon spelat in. Sarah Dawn Finer. Underbara Sarah. Sarah med ett hå. Have yourself a Merry Little Christmas sjöng hon idag medan Nisse Landgren spelade på sin röda trombon. Ja, Nils då. 


Sen reser vi till Bethlehem tillsammans med Tuck Andress. 


Ett litet genrebyte då... Fast i julanda. I'll be home with bells on. Dolly Parton och Kenny Rogers. På svenska gjordes den av vår egen fd countrydrottning, Kikki Danielsson och då blev det Jag vill hem till julen

Jag vill hem till julen
Jag vill hem till julen
Klä vår julgran
köpa klappar
spela julskivor med sväng
Jag längtar alltid hem till julen


We wish You a Merry Christmas, We wish You a Merry Christmas. We Wish you a Merry Christmas - and a Happy New Year. The Players spelade. Lät irländskt. 


Christmas time
Time to share our love
Come and join
The tidings to the world
Christmas time
The best time of the year
Yes it's Christmas time

En av alla de låtar som snurrar i mina högtalare den här tiden på året. Juletid. Christmas Time. Backstreet Boys. Den skrevs av Bryan Adams. 


Roar Engelberg spelade panflöjt för nästa adress. Det är en ros utsprungen. Praetorii Psalm. 


Åsså en lite snabbare melodi. Jingle Bells, Jingle Bells, Jingle all the Way. Bing Crosby


Vi slutar lite mer lågmält med sång på gaeliska. 

Oíche chiúin, oíche Mhic Dé, 
Cách 'na suan dís araon,
Dís is dílse 'faire le spéis 
Naoín beag gnaoigheal 

ceananntais caomh 

Críost, 'na chodhladh go séimh.
Críost, 'na chodhladh go séimh.

Silent Night. Vackert sjunget av Enya. Tänk om hobberna firar jul? 


Med det önskar jag alla krysslösare o -läsare en God Jul! 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Fredag 29 mars 09:00


  Eget tema nr 15 Stup 89/366   Järnvägen ligger bokstavligen på bergets kant. Det stupar 300 meter ner mot fjorden på sina håll. "Men vi har i alla fall ett staket" är en stående kommentar.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~...

Av Kvasthilda - Torsdag 28 mars 09:00


  Tema nr 22 Blank-is 88/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 27 mars 09:00


  Tema nr 183 Ledande linjer 87/366   Skönt att trafiken är igång igen. De två malmbolag som trafikerar Malmbanan/Ofotbanen. LKAB tv, Kaunis th.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte...

Av Kvasthilda - Tisdag 26 mars 09:00


  Tema nr 258 Samlingsplats 86/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 25 mars 09:00


  Tema nr 135 Ihopkopplade 85/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards