Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 4 januari 2014

Av Kvasthilda - 4 januari 2014 22:25


Det är en sån där dag, man lika gärna kan spola ner nånstans. Sov bort förmiddagen. Vaknade efter lunch. Löste melodikrysset o pratade bort en stund på facebook o med familjen., Junior o Lindblomman kom på en blixtvisit. Pratade med E-pigan (grattis igen gumman) för att öven delge henne att jag inte skulle orka åka förbi henne idag. Mycket riktigt. Var sugen på pizza men även denna pizzakrävande dag blev det annat i grytorna. Sist blev net ärtsoppa. Ärtsoppa på nyårsdagen! Idag blev det risgrynsgröt. Inte heller pizza. O efter maten blev det... Duntäcke. Sov i två eller tre timmar. Tiden flöt liksom i hop. Vaknade i alla fall före klockan o läste ett kapitel i min senaste J.D Robb. Klev upp. Kokade kaffe. Zoégas Julkaffe. Köpte på mig ett par extra paket. Undrar vad jag ska hitta på sen? Trodde inte jag skulle gilla mörkrost men det är sketagott. Måste cara chokladen de smugit ner. Har inte gillat Zoégas kaffe tidigare. Deras Mörkrost. Men jag minns inte vilken sort det var. Alla är nog inte för mig. Fast det lutar åt att man kanske kokar sig en panna Zoégas emellanåt. Men vilken sort? Julkaffet räcker ju inte hur länge som helst. O dyrt är det. De hade en drive på ICA häromda'n. Två valfria Zoégas (utom specialerna förstås) för ehhhhh, 52 pix? 51? 43?? Nä. Definitivt inte. Det är mindre än vad de kostar stycket annars. Men det var snudd på. 

Pratade med Mor innan jag somnade också. O pratade med SysterYster igår. Det har hänt saker i familjen man inte hade en aning om. Vi skickade julkort till brorsdotter o hennes relativt nyblivna man. De gifte sig i New York ehhh sommaren....2012? Jo, det var med i det årets julkrönika från SvägerskaEtt. O för ett år sen fick de lilla Astrid. Lagom till Lucia. Några veckor tidig. O nu har hon plötsligt en ny pojkvän? En dansk kille ingen fattar vad han säger. Förutom Linn o SvägerskaEtt då kanske. Linn jobbar ju i København o de har visst träffats där. Hur länge sen det är hon o maken bröt upp har jag ingen aning men det var visst alldeles före jul hon flyttade ut. Måste kolla julkrönikan för 2013. Missade jag nåt där? Undrar vem som fick julkortet? Nåja. Shit happens. All is Fair in Love and War. Eller inte. Death and Taxes. Nä. Det var nåt annat det. 

O apropå filmer. Kolla in det här: Divine Dolls Creations. Faaaaa-n-taaaaa-stiskt! 

Nä. Packa ryggan då o ge sig iväg igen. Ingen rast, ingen ro för en lokförare. 

Av Kvasthilda - 4 januari 2014 13:43


Ett nytt år är inlett. Årets första melodikryss företogs meddelst snabbgenomgång i sängen. O inte en googling den här gången. Betyder det att man börjar bli gammal, eller var det ett osedvanligt enkelt MelloX den här gången? Nä. Ibland är det klurigt. Kändes skönt att just den här veckans kryss inte var så komplicerat. Kom hem tidigt i morse o insåg direkt att krysset blev tvunget att komma senare. Sömnen prioriterades idag. Så.... Här är det idag då :) 

(när jag lyssnar om det på webben förstår jag att Eldeman fortfarande är ledig för jag fick inte veta vilka som vann)


Vi började årets första kryss rätt lågmält - med en stor röst. För det har han, Tommy Nilsson. Han har väl inte använt den till rätt låtar de senaste åren - kan jag tycka. Idag var det Amelia vi hörde. 

Efter det hörde vi en barnvisa - utan text. 

Imse Vimse Spindel klättra upp för trå'n

Ner faller regnet, spolar spindeln bort

Upp stiger solen, torkar bort allt regn

Imse Vimse Spindel, klättrar upp igen


Sen en schlagerkung, nä århundrandets schlagersångare, sa han, Eldeman. Harry Brandelius. Letade texten till Skeppar Sjöstrands farväl och insåg att det finns en uppsjö varianter. Texten varierade lite men det genomgående är hans Goodbye till Maruska från Petrograd

Goodbye Maruska, tack för allt
vem vilar i natt i din famn
en tysk kapitän med cement och salt
en skeppare från Köpenhamn
en styrman från Stockholm med bomullslast
en norsk gulasch i sill
en finsk brigadisk, en hälsingegast
ja, vem får i natt lägga till?


Ja, skepparn drog ut Till Havs o försvann från de ryska stränderna. Rolf Lindblom hanterade tangenter och fotpedaler idag.  


Det sista han sa innan han for, Skepparn kanske var Håll om mig? I Melodifestivalen 2005 tävlade Nanne Grönwall med denna suggestiva melodi. Tiden går Eldeman! 


Maria Maruska satt nog ledsen kvar i Petrograd o tänker på sin sjöman, eller nån av de andra karlarna som radade upp sig hos henne. Kanske hon funderade såhär: 

Jag vill ha en egen måne, jag kan åka till
Där jag kan glömma att du lämnat mig
Jag kan sitta på min måne och göra vad jag vill
Där stannar jag tills allting ordnat sig.

Deje Dragspelsklubb spelade en låt av bröderna Gärdestad. 


Åsså över till nåt heeeeelt annat. 

I am an antichrist, I am an anarchist... Det var så hemskt så låten o bandet blev bannlyst i brittisk radio en gång i tiden. Och därför ännu mer populär ute i verkligheten. Punken, som jag mest tyckte var mest skrän o skrål då. Idag inser man ju att de faktiskt har melodier inbakat i alltihop. Sex Pistols. Deras sångare kallade sig Johnny Rotten. Fult o fräckt ska're va! Anarchy in the U.K hette låten. 


Nåt helt annat igen. En av mina favoritlåtar genom tiderna. O nä, de är inga främlingar för mig, Foreigner med sin fantastiska I wanna know what love is. 1984? Det var ju efter min skoltid. 


En sjungande skådis. Törnrosa var ett vackert barn. Rolf Lassgård. Han kan också sjunga. 


Vem sjunger den här musiken? sa Eldeman. Ingen, för den var instrumental. Hahahahahaa. Men det var ur Fantomen på Operan. Och texten han skulle ha sjungit är Music of the Night

Floating, falling, sweet intoxication
Touch me, trust me, savor each sensation
Let the dream begin, let your darker side give in
To the power of the music that I write
The power of the music of the night

You alone can make my song take flight
Help me make the music of the night

Fantomen vistades gärna i skuggorna o det var ju faktiskt gitarrgruppen The Shadows som spelade. 


Nästa uppgift trodde jag Eldeman missade ledtrådarna till. Vi har nämligen ett ord som passar in på Tyler. Som i Bonnie Tyler. Fast nu var det ju inte henne vi sökte. Hon sjöng sin It's a Heardache. På svenska gjordes den av dansband i olika konstellationer, bland annat Vikingarna på den tiden Stefan Borsch sjöng för dem. Översättningen skrevs av Monica Forsberg. Om du går nu


Sen söker vi nåt fabricerat. Jamenjahaja. På min bicykel gjord för två. En tandem alltså. Fast cykel. Spelade melodin om denna cykel gjorde Sandor Deki Lakatos Gypsy Band. 


Det fanns inget som kunde röra oss. Kent avslutade dagens och årets första kryss. 


O nästa vecka är de i Falun! Hade kunnat gå dit med SysterYster om jag varit där. Vilket jag ju inte är! 


Av Kvasthilda - 4 januari 2014 09:00


Tema nr 258 Självporträtt

4/365


*


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2014

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

 

Av Kvasthilda - 4 januari 2014 02:52


Gah. Trøtt. Aptrøtt. Somnade vid niosnåret igår kvæll o hade hoppats få sova tills klockan ringde. Icke sa Nicke. Eller Ikke sa Nikke kanske. Ær ju i Narvik. Vaknade efter sådær en två-tvåoenhalv-tre timmar. Klarvaken. Gick fan inte att somna om. Nu ær man sådær lagom mør i skallen. Førsøkte. O førsøkte. Omøjligt.

Skitsamma tænkte jag o drog mig mot terminalen nær klockan ringde. O anlænde mer æn en timme føre avgång. O de har upplagslastad malm i vagnarna. Balo alltså? O fullt i silon.... O tio vagnar kvar. "Ti vogner igjen" som de sæger. Kan inte ens rulla hemåt tidigare. *suck*

Denna brist på sømn gør att jag har en begynnande huvudværk. O det kænns ju fint. Lørdag. Melodikryss nær jag kommer hem. Førhoppningsvis nån timmes sovtid efter det - før sen ska jag ut vid midnatt igen!

Hungrig. Åt min matlåda på hotellet igår men ær lik førbannat hungrig. Fick en liten matpakke av Inger, den goa mænn'skan. Bad om ett par skinkmackor men tyckte det luktade salami. Kanske jag fick fel påse. Brukar be om att inte få salami till natten. Halsbrænna... Ett par mandariner låg i påsen också. Eller satsumas kanske. Eller clementiner. Småcitrus som det heter i våglistan.

Kaffetermosen ær laddad o en mugg choklad snart urdrucken. Inatt verkar det vara choklad i alla fall o inte den dær ursækten till chokladblask jag drack på Nyttåret.

Traskade ivæg till Skeidar idag. Hann preeeecis in, innan de låste dørren. Køpte sex skålar ur julservisen o nær jag gick ut svor jag øver att jag inte tog två till. Skulle ju haft åtta. Fast jag funderade på fyra tallrikar av varje sort till så det skulle bli ett helt dussin. Skålarna ær ju mer till matskålar, snarare æn serveringsskålar. Att ha sallader o annat småplock i. Sen gæller det bara att hitta platsen till dem hemma..... O det ær inte det lættaste. Før att inte tala om den dær matberedaren ungarna køpte. Var sjutton ska jag stælla den? Just nu står den på golvet i vardagsrummet men det går ju inte.....

Får førsøka stæda ur porslinsskåpet på nåt sætt o sen førsøka hitta ett hål i kællaren till beredaren. Den ær så høg! Ryms inte i nåt skåp om jag inte plockar bort en hylla nånstans.

Go'ungar. Knaskorkar.

O E-pigan fyller år idag. Grattis Gumman!

Va? Det låter som om tåget ær tømt? Hør en massa tomvagnar under rull? Kan det vara møjligt?

Nåja. Det blir till avgång i alla fall.

Morr'n.

Næ. Just det ja. Det ær molnigt hær. Synd. Hade velat se Kvadrantoiderna. Visst var det så de hette? De intevjuade goa Asta Pellinen i radion idag på vægen till Narvik. Eller en del av det då jag precis for in i Nouljatunneln nær de intervjuade henne. Asta ær ju vår expert på meteoriter. O de far øver himlavalvet inatt. Ett par i minuten, tror jag hon sa.

Men nu då? Jo. Morrn.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards