Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 9 januari 2014

Av Kvasthilda - 9 januari 2014 21:35


Ja, vad sæger man? Hela dagen har varit førskjuten. Tågen har kommit sent. Allihop. Æven persontågen. Eller næ, kanske inte de. Men allt annat. Signalfel, væxelfel, lokskador o guuuuvetvad. Lokbyte o fel på infrastrukturen. Nu funkar inte GSM-nætet. GSMr funkar men inte det vanliga mobilnætet. O det ær bara godstågsførarna som har en GSMr-mobil med sig. Mitt tåg var tvåoenhalv timme sent i morse. Med MAF i korgarna. Finskit från Vitåfors. Bara det gjorde att allt blev førsenat. BALO-tømning. Hoppas de fixat växeln i Vassijaure. Vill inte bli stående på norsk sida.

Viggo har inte gått med sitt tåg än o han har avgång före mig. Tror hans tåg är klart iofs. Sen stod det två lasttåg på terminalen. Kulor. Tackolov. Ska väl rinna fint ur vagnarna. Hoppas jag.

Gick på Ringo för att se om de hade några Dreamhouse-dockor kvar. Jodå. Det var bara det att de hade Salg på Steffi Love. De rackarna. Inte göra så. Blev ett par Steffi, snarare än Raquelle. *suck* O den påsen stannar nog i boxen på jobbet tills jag har tid att hämta den...

Gick o hämtade ett par skålar till på Skeidar. Skulle ju ha åtta! O funderade på dussinet fullt, på allihop. Det är fyra till av alla tallrikar jag köpt. Familjen växer ju. Vi blir tio om alla barn o barnbarn är på plats samtidigt. Vilket iofs aldrig händer. Nästa år, nej fan I ÅR fyller jag femtio, men om det går som jag tänkt mig är jag inte ens hemma då. Frågan är om man får med sig ungskocken. O Maken. Hade ju varit skoj om de hade kunnat vara med allihop.

O det betyder att det är snart två år sen vi regnade bort på Sandskär. Var fan tar tiden vägen??

Jaha. Sen då? Junior har varit på gästspel hemmavid. Givetvis den dagen jag inte är hemma. De jobbar om varann nu, han o Lindblomman. Korkat tycket jag. Det är bättre om de har samma tider. Av flera anledningar. De kör bilen EN sväng o mindre soppa går åt. De slipper var på den där jävla E10 mer än EN gång - o tillsammans. Visserligen är det bara till Jukkas men ändå. Jäkla tur att det inte är längre ner. Fast de kör ju TT-rally också nån gång ibland o det innebär Dödens Väg. Äckligt.

Men hallååååå..... Vänta nu. Jag har skrivit hur länge som helst o inser just NU att tangentbordet är SVENSKT. Var/när hände det? Under BALO-tömningen ser jag. Jisses.

Nåja. Vad ska man göra nu då? Vet inte när mitt tåg blir klart. De har ju skiftbyte här. Blir natten som tar det då. Avgång om ehhh... fyrtio minuter. Hmmmmmm... Ah. Vi ser väl. Nån gång kommer man väl hem.


Av Kvasthilda - 9 januari 2014 12:32


En sak kan man vara säker på. Väder har vi. O att Kiruna har vinter i januari. Slå ihop dessa fakta och det kan bli ett sjuhelsikes vinterväder. Det har kommit flera decimeter snö i stan. Befinner mig nu på fjället o här yr det mest omkring. Väntar på ett möte. Det brukar kunna vara stora problem med växlar i vintervindar. Speciellt i Kopparåsen. Nu är det problem i Katterat. Hade klart genom Vassijaure men Togleder undrade om jag hade möjlighet att stanna. Joorå. Fick just skriva en blankett 22 på Max 40 genom Vj så nemas problemas.
Möte Monica i ett persontåg. Ehh. 95. Slog till bromsarna o putsade mig genom Vj. Närmade mig signalen o BAM kom vagnarna - fast bromsarna låg till. *småpanik*. Snabbroms till. Ja, nöd då. Fick stopp på mina KOS-lastade 8400+ ton med ett par meter kvar till signalen. *inga marginaler här inte*
Aptrött men det blåste bort med huvudluften. En heldag i Narvik väntar o återvändning före midnatt. *gäsp*
Undrar hur min bil ser ut därhemma. Maken får hämta mig inatt. Åkte tidigare till jobbet för att slippa pulsa i snö. Att ta Den Lille Röde fanns inte på schemat alls idag. Bara korkat att man inte körde in den i garaget igår då 4isen är på verkstad. *DUMT*
Hade fått min parkering traktorskottad om så vore fallet. Nu är den inskottad. Igen. *bah*

Av Kvasthilda - 9 januari 2014 09:00


Tema nr 16 Barnprogram

9/365


Vem i min generation minns inte Fröken Stork, Jakob Uggla, Pentti Varg o de andra figurerna i det här teveprogrammet? Eller snarare teveserien som ingick i barnblocket i Halvsju. Världens första caféprogam. Eller Sveriges då. Med Lennart Svan och Karin Falck. Och John Blund. Eller var det ett eget program? Det började ju före Halvsjus tid. Eller kanske bara i Holland. Simma lugnt!

Vad vi inte vet är att programmet producerades i Holland så sent som till 1992! 


iPhonefoto 

Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2014

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

 

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards