Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 1 februari 2014

Av Kvasthilda - 1 februari 2014 14:44


Missade halva krysset idag. Inte för att det var tidigarelagt med en timme. Nä, jag kom inte in i Sverige förrän andra halvan redan börjat. Däremot löste jag allt, utom två uppgifter direkt. Lite svårt med anslutningen på sina håll o när man bara har en liten snutt att lyssna till o missar den - ja då går det ju inte :) Nästa vecka blir det absolut inte att lyssna i realtid. 


Vi började med en spansk melodi. Fast det är den ju inte egentligen. ABBA sjöng in en hel skiva på spanska och en av alla låtar de gjort är Conociéndome, Conociéndote, eller Knowing Me, Knowing You


Roland Cedermark o hans dragspel fick illustrera nästa kryssadress. Psalm 249

Blott en dag, ett ögonblick i sänder,
Vilken tröst, evad som kommer på!
Allt ju vilar i min Faders händer,
Skulle jag, som barn, väl ängslas då?
Han som bär för mig en faders hjärta
Giver ju åt varje nyfödd dag
Dess beskärda del av fröjd och smärta,
Möda, vila och behag.


Sen kom Lennart Ph. Nej, Lennart Palm som spelade en låt av Lena Ph. Från Mellon 1987 hörde vi Dansa i Neon


Vi stannar kvar i Melodifestivalen, men X antal år tidigare. 1968 tävlade Mona Wessman med Gå och göm dig Åke Tråk

Hej, gamla nickedocka
Som pysslar med att plocka gråa hår
Hej, ni som jämt är trötta
Och trampar kring i nötta gamla skor
När hela livet svänger
Står ni och glor och hänger inte med
Låtarna som ni klämmer fram
Drar upp en massa damm

 

Gå och göm dig Åke Tråk
Ta ditt sura gäng och åk
Håll er undan
Ända tills ni lärt er le
Och ser ni med
Vad skönt allt är


Nickedocka, ja. Om de dansar i neon, förtäljer inte historien men dockorna som Alice Tegnér skrev om ombads i alla fall dansa medan de är unga. Dansa min docka medan du är unger, När du blir gammal blir du så tunger. Texten fick vi inte höra, men alla trallade väl med i flöjtmusiken? 


Vi tar ner tempot o promenerar lite med Willy Nelson. Med på promenaden har han Norah Jones. Walkin'.  

After carefully considerin' the whole situation
I stand with my back to the wall
Walkin' is better than runnin' away
and crawlin' ain't no good at all


En sjöman älskar havets våg, ja vågornas brus.
När stormen skakar mast och tåg, hör stormarnas sus!
Farväl, farväl förtjusande mö! Vi komma väl snart igen.

Vi plockar sjömannen från skeppet. Han rör sig ju ofta lite roligt efter många år på sjön. Åtminstone i gamla filmer :) 


Himmel o hav. I din himmel. Det är en låt av Sonja Aldén

Ett steg i sänder och en tro
att detta liv får ha en bro
en bro över tid och över rum
där år och dagar ryms i en sekund

 

Där i din himmel bortom sekel av skimmer
Längre än ögat når, än jag förstår
väntar du på mig
Och när tiden är inne, när livet blir till ett minne
Hittar jag vägen fram till evighetens land och till dig


Tid är ett vitt bregrepp. Får man tro La Cage aux Folles o Jan Malmsjö är det så att Vår bästa tid är nu. O ingen annan gång. 

Vår bästa tid är nu,
vem minns den snö som kanske föll i fjol?
vår bästa tid är nu,
vem vet om morgonda’n har sol, har sol, har sol?


Håll fast en kort sekund
och lev och älska nu så märker du
det blir en härlig stund,
Därför vår bäst tid är nu, är nu, är nu!

Jag tror att det snöar i hela Europa idag. Solna Brass spelade. 


Solen har slutat skina på Magnus Ugglas pappa. För krysset söker vi text- o musikförfattaren till hans fantastiska Min far o jag. Nu är det ju inte så att Olle Ljungström har skrivit texten till Ugglas version. Den är helt omgjord från Olles originaltext. Men grunden till melodin gjorde han. Både text och musik. 


Some day, when I'm awfully low
When the world is cold
I will feel a glow just thinking of you
And the way you look tonight

Yes, you're lovely, with your smile so warm
And your cheeks so soft
There is nothing for me but to love you
And the way you look tonight

Den texten skrevs av Dorothy Fields till musik av Jerome Kern. Idag var det Olivia Newton-John som sjöng. Annars har bland annat Frank Sinatra gjort den. En klassiker som den här, är inspelad av många, många, många artister. 


Vi slutar i naturen. Hallå. Hallå. Hallååå. Ah, det ekar här? Eko. Vilket eko då? Vilken är filmen? Det enda eko jag hittar är Gullan Bornemark men det är det ju inte. Nå, vi får väl facit nästa vecka om ingen vet :) 


Ikväll smäller det. Premiär i årets Mello! Först ut är YOHIO. Skoj. Visst tittar ni? Jag är ju ledig, arbetshelg till trots - o får ju se det! 


Av Kvasthilda - 1 februari 2014 09:00


Tema nr 57 Flyga

32/365


Tiden flyger iväg. Årets första månad har redan passerat. 
Här nåt annat som flyger iväg... Ett plan på väg att flyga söderut.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2014

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

 

Av Kvasthilda - 1 februari 2014 07:00


...o tillika en ny månad. Den månad på året det blåser minst i Kiruna. Februari. Årets kortaste månad. -mmmmm *nickar*

Så ær det. O dær var det norska tangentbordet tillbaks igen.

Tåget jag ska ha hem kom just ner. Møtte føraren i backen utanfør terminalen. Då tar det en stund.

Har køpt en låda grejer av Ricke, en ung tjej. Hon har sadlat om från docktjej till hockeybrud. Læmnade ett brev till hennes far med slantar till pigan. O ett brev. Inte så enkelt att skriva till en ung tjej på norsk. Eller ens svorsk. O inte så lætt før henne att læsa elændet heller. Min handstil ær ju inte den bæsta. Maken o våra kottar brukar klaga... Hahahahahaa! Brukar sæga det, "om man kan læsa handstilen upp-o-ner ær den godkænd". Min kan man knappt læsa rætt væg!

Blir væl en kvarts skridsko eller nåt før pengen. Vet inte vad sån't kostar i Norge men i Sverige ær det svindyrt. Hockey ær inte den billigaste sporten att hålla på med.

O satan var VARMT det ær hær!! Jacka av. Fleecetrøja av. Kunde jag, skulle jag ta av min brallorna också.

Huvudværken ligger o lurar under pannan ænnu. Før lite vila inatt. Kunde inte somna igår kvæll. Men nær jag væl slocknade, sov jag som en klubbad oxe. Varfør man nu ska klubba en sån?

Nåja. Får se om jag får med mig den dær lådan. Hade varit smart om jag tænkt på det innan o tagit med mig en væska - en sån plastbag man køper på Rusta o ØB o Lagerhaus o øverallt. Har ju en i bilen. Jag har ju alltid med mig halva bohaget nær jag ska ut o jobba o idag ær kameran med. Om jag nu alls får anvændnig av den. men den ær med. Sen har jag min lilla Beautybox som Otto kallar den. Kylvæskan.

"Klart in i spor fem". Jaha. Nu byter de ænde på loket så då ær væl halva tåget tømt. Kanske man ska gå ner o titta på den dær lådan o se om det går att gøra nåt åt den...

Nåvæl. Go'Morr.

Av Kvasthilda - 1 februari 2014 00:00


Jaha. Då var man här igen då.
Klockan är några minuter i midnatt denna sista januaridag. Kom ner för nån timme sen. Några timmar sen.
O ska iväg om några timmar igen.
Upp i ottan. Hoppas de öppnar loungen tidigare i morgon som jag bad så jag hinner äta/fixa nåt i frukostväg i morgon bitti.
Fick en skål tacochips o avocadodip av Inger o Jan när jag kom ikväll. Gulledom!
Nu ska jag försöka sova en stund i hoppas huvudvärken ger med sig.
G'Natt!

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
<<< Februari 2014 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards