Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 5 april 2014

Av Kvasthilda - 5 april 2014 10:54


Ännu en vecka till handlingarna o lördagen är här. Krysset är avklarat o nu åtrstår bara mitt bloggdravel :) För er andra som kanske inte riktigt kan relatera till ett par av låtarna idag, kan jag meddela att här står vintern fortfarande kvar utanför dörren. Dvs långt till vår. O inte att den knackar på för att störa. O SverigesRadio har gjort om hemsidan. Igen. Ny kryssplan. 


Sörlänningar skulle springa för livet härifrån. Fick en fråga igår senast, "Varför bor ni där??" Undrar jag också ibland. Måns Zelmerlöw sjöng från sin nya skiva, Run for your life. Den titeln låter min tanke vandra iväg till Iron Maiden. Run to the hills, run for your lives.... Beatles har visst också gjort en låt med den titeln, dock med en helt annan text. 


Cool Candys spelade svensk schlager sen. Fast jag ser mest Bert framför mig. 

Är det så här när man är kär när man är liten,
hur blir det då när man blir kär när man blir stor
Jag har ju hört att varje flört är nött och sliten
och att med tiden bleks den rödaste amor

Vi plockar liten ur texten. 


Du gamla, du fria, du fjällhöga nord
du tysta, du glädje rika sköna

Jag hälsar dig vänaste land upppå jord

Din sol, din himmel, dina ängder gröna!
Din sol, din himmel, dina ängder gröna!

 

Du tronar på minnen från fornstora da'r
då ärat ditt namn flög över jorden

Jag vet att du är och du blir vad du var

Ja jag vill leva, jag vill dö i Sverige!
Ja jag vill leva, jag vill dö i Sverige!

Den lilla omskrivningen av Du gamla Du fria gjordes till en reklamfilm för Volvo. Zlatan, av alla, läste in texten som började det hela och en tjej vid namn Day sjöng. Max Martin producerade alltihop. 


Åke Wassing skrev texten till Farfar och jag o då han växte upp med sin farfar är den kanske hämtad ur hans eget liv som barnbarn


En annan familj är Simbas. Som tur är, är hans far Lejonkungen på stäppen och den lille parveln lever ett rätt gott liv. Tills hans elake farbror lurar iväg honom på ett för stort äventyr o pappa Mufasa måste rädda honom, vilket orsakar hans död. Efter pappas död o farbrorns övertagande av lejonflocken ger sig Simba iväg på egen hand. Han träffar då på vårtsvinet Pumbaa och surikaten Timon. De tre blir oskiljaktiga vänner. Hakuna Matata. Om nu någon mot förmodan inte visste det :) 

Hakuna Matata, det är ord som är bra.
Hakuna Matata, gör att man blir glad!
Finns inga bekymmer, man blir lycklig var dag!
(Ja kom igen pysen!)
Är en härligt fri
(Filosofi)
Hakuna Matata.


Jag drömmer om en jul hemma. O där var vi framme vid dagens första jullåt. Wilfried Scharf spelade cittra. Ett inte så vanligt instrument. 


Efter nyhetspausen kom det nåt jag gissat och skrivit in långt innan. Mer julmusik. Counting Miracles. Denna fantastiska låt Malena Ernman spelade in tillsammans med Jerry Williams


Ta mej till havet, och gör mej till kung!
Kung över sommar'n och natten
Sanden är fuktig och kvinnan är ung
Galen av längtan är jag
Dofterna samlas, och luften blir tung
Ta mig till havet och stanna
tills natten blir dag

Mats Olssons orkester spelade Peter Lundblads låt. 


Vi går på bio igen. The Producers. I den spelade Uma Thurman svenska Ulla och sjunger med hysterisk brytning. "Hello I am Inga from Schweden". Lät mer så, än svensk brytning... Fast Uma har svenskt påbrå nånstans i blodet. 

Ven I was yust a little girl in Sveden
My thoughtful mother gave me this advice
If nature blesses you from top to bottom
Show that top to bottom, don't think twice
Now Ulla belt!
Don't think twice!
Ven you got it, share it
Let the public feast upon your charms
People say that being prim is proper
But ev'ry showgirl knows that prim will stop her
If you got it, give it
Don't be selfish, give it all a-vay
Don't be shy, be bold 'n' cute
Show the boys your birthday suit
Ven you got it, if you got it
Once you got it, shout out hooray!


Hon dansade hon, Ulla. Det gjorde Rosa också. På bal med Fritjof Andersson. Gävle symfoniorkester under Hans Ek spelade just Rosa på bal


Sen tappade de bort vägen. Typ. Lost Highway. Jerry Lee Lewis hade med sig Delaney Bramlett ett kort ögonblick. 


Vi slutar i mellon o euroschlagern. 

...Som ger mig bra vibrationer
Varje gång du tar min hand i din
Och varje gång du ler
Så får jag bra vibrationer
Som kan leda till nåt mycket mer
Och jag tror kärleken är på väg
Med stora steg

Kikki Danielsson tävlade och vann. Den ena. Det var 1985 o Kikki hade skrikrosa kavaj på sig. Hon slutade trea i ESC på hemmaplan. Magnus Svensson spelade idag. 


O där var det slut. O jag ser en lycklig skata i en snöhög utanför fönstret som snott en brödskiva nånstans ifrån. Han nöp av en bit o flög iväg, Gömmer bitarna för framtida hungersnöd? Nåväl. Väl mött. 


Av Kvasthilda - 5 april 2014 09:00


Tema nr 329 Uppmärksam

95/365


Han är djupt koncentrerad - på vad han nu ser. Sig själv antagligen. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2014

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

 

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards