Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 12 april 2014

Av Kvasthilda - 12 april 2014 18:56


Så himla spännande kan det vara...


O vårfint.....


Av Kvasthilda - 12 april 2014 10:52


Kanske inte helt lätt idag, men jag tror jag löst det hela rätt. 


Vi börjar krysset i Mellon. O i mina hemtrakter. Åtminstone mitt barndoms landskap. Dalarna. Underbara underbara Kalle. 

Är det säkert att du älskar mig
Hör du kärlekens alla toner
Klinga starkt och underbart
Underbart
Är det säkert att du väntat mig
Ser du kärlekens alla färger
Skimra starkt och underbart
Underbart

Han kompades som vanligt av Orsa spelmanslag. 


Sen tog vi oss in i filmens underbara värld och berättelsen om Lejonet Elsa


Från en underbar spelman och ett lejon till en fantastisk epok. La Belle Epoque. Fast den är ju inte så fantastisk egentligen. Kent sjunger krasst om livet av idag. 

Jag är handen som håller flaggan
Jag är ficktjuven på centralen
Jag är bomben på terminalerna
i väskan som lämnats kvar
Jag är de första kalla regnen
Jag är frosten där inget växer
Jag är halvåret av mörker
i landet som gud glömde
Jag är tårgas i handväskan
Jag är med i Ravekommissionen
Den främlingsfientliga politiken
Jag är självmordsstatistiken
Jag är glesbygdenRohypnolen
Jag är svartsjukan alkoholen
Jag är dom snabba sms-lånen
Jag är drevet på skolgården

 

Alla för alla och en för en
Alla för alla och en för en

 

Alla för alla och en för en
Så börjar vi om igen


Nä, vi lyssnar till lite jazz i stället. En melodi av Glenn Miller, spelad av Max Gregers orkester. A little brown jug. Vi tar färgen från kruset o skriver in brun i krysset. 


Vi tar oss tilbaks till Mellon. 1984 års Melodifestival. Syskonen Glenmark, innan de blev Gemini. Eller efter kanske? Anders och Karin. Kall som is hette deras bidrag. Helt iskalla var inte jurygrupperna, för den slutade på en fjärde plats. 

Kall som is
Din blick är kall som is
och jag kan inte värma dej
Kall som is
Din blick är kall som is
och jag kan inte närma mej
Jag har märkt att det har skett nå'n slags förvandling
det märks i varje ord och handling
Du är på väg från mej - på väg från mej
Kall som is
din blick är kall som is
och jag kan inte smälta den


Karin Glenmark var med i ensemblen till Chess, the Concert, vilket Eldeman ville påpeka. Ur musikalen Chess hörde vi Anthem som Tommy Körberg brukar sjunga. Idag var det dock vackert och ordlöst spelat av harpisten Moni Covarrubias. Chess handlar ju precis om det titlen säger, ett par schackspelare. De flyttar runt schackpjäser på ett bräde i hopp om vinst. Ibland går inte detta o det slutar med remi. Oavgjort. 


Lill Lindfors fina Du är den ende illustrerade nästa kryssadress. Jag googlade runt lite o såg att Lykke Li sjöng in den till en film, Tommy, med Ola Rapace i huvudrollen där hon också spelade med. Den hade premiär för en månad sen enligt wikipedia. 


Åsså ett svårstavat namn. Kompositören Dmitrij Dmitrijevitj Sjostakovitj gjorde musiken vi hörde, som bland annat varit signatur till en brittisk teveserie - om en spion. Vilken serie var det? 

 

I'll be there. Spionen kanske ja, men nu var det Michael o hans bröder i The Jackson 5. 


Han var väldigt ung, Michael, när han slog igenom i sin brödraskaregrupp. Fem andra killar som slagit igenom i världen - nåja, bland unga tjejer i alla fall, är One Direction. Tillsammans med Justin Bieber är de väl de största bland unga tjejer idag. O de swoonar nog allihop när grabbarna sjunger sin What Makes You Beautiful


Finska pärlor... Jojo Eldeman. Får jag höra originalet i stället. Still Loving You är aldrig så mäktig som när Scorpions själva gör den! Jag menar, Kaipaan sua niin...? Nä. Simu Salminen, du kan säkert sjunga på engelska du också. Eller så är det bara för att jag inte förstår finska. 

Time, it needs time
To win back your love again
I will be there, I will be there
Love, only love
Can bring back your love someday
I will be there, I will be there

Precis som Jacksönerna. I'll be there. 


Titta in i min lilla kajuta.... Jules Sylwain. 


Vi slutar som vi började - i Melodifestivalen. I årets festival. I jätteskrällen Ellen. Nä. Inte hon. Ickeskrällen. Att Sandra skulle gå o vinna i år. Eller stå o vinna. Gick gjorde hon i fjol. Runt Runt. Eller hon stod i det närmaste still, det var ju snurrplattan under henne som ehhh... snurrade. Sanna Nielsens Undo slutade alltså som nummer ett i år o ska strax tävla i Köpenhamn mot resten av världen. Efter många år av ballader i tävlingen fastnade så den här, hos folket. Men den är jäkla fin! 


Av Kvasthilda - 12 april 2014 09:00


Tema nr 250 Rött & Gult

102/365


-.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2014

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

 

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards