Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 26 april 2014

Av Kvasthilda - 26 april 2014 12:46


Löste nästan hela krysset i andra halvan. Var bara ett ord jag missade. Jag kom hem sent i morse., Eller tidigt, beroende på hur man ser det. Mitt tåg var sent hem. Sov i fem timmar innan jag slog upp de sjögröna igen,. Var ju bara att slå igång mobilradion då o lösa det man kunde innan jag klev ur sängen. 


Vi började på hemmaplan. I våra egna sagors värld. Vimmerby dragspelsklubb så lämpligen, fick illustrera vår första adress. En plats som ju finns i verkliga livet. De spelade om Emil i Lönneberga

Viljen I sen veta vem som visan diktat haver?
Det är pigan Lina som uti lust och kval
Tjänade Katthult uti sina ungar dagar,
Ack, vem kan väl räkna de flydda årens tal!
Hujedamej, sånt barn han var,
Men nu så är han man
Och vi i Lönneberga har
Ej bättre karl än han.


Nån annan hade säkert kunnat spela den minst lika bra. No one else could påstår Sebastian. Påstod han i alla fall i Melodifestivalen 2011. 


Birger Sjögren skaldade om sin Frida. Idag hade hon fullt upp med att damma o torka. Frida i vårstädningen. Hon städar alltså. Astrids Pippi, hon städade på fredagar hon. O till jul. 


Hagsätra Sport. De är med lite nu o då i krysset. O givetvis med sin OS-låt. Den de gjorde till fotbolls-landslaget när de skulle "tävla" i London. Gick ju sådär. Andreas Johnson och Niklas Strömstedt


Niklas är en av bokstäverna i GES. En annan var Orup. Han har gjort en skön låt som heter Regn hos mig. Solen skiner i hela världen, utom just där han befinner sig. Lennart Palm i Lerum hade komponerat en låt i sin alldeles egna stil. 

Jag har hört på radion idag att vi har solsken över hela vår stad.
Det låter väldigt underligt för jag har bara regn hos mig.
Jag har talat i telefon med din syster, hon bor en bit härifrån.
Hon sa hon låg och solade men jag har bara regn hos mig.


Regn regn. Ring Ring. Det ville ABBA. 

Tyst och död är telefon
Står där nästan som ett hån
Inte ringer du och säger älskling nu som du gjorde
Allting är så tyst mot förr
Ingen knackar på min dörr
Det som lockat mig frestar inte, nej, som det borde
Inget roar mig just nu
Ingen annan bara du

Ring ring, bara du slog en signal
Ring ring, tystnaden är så total
Ring ring, skingra den oron som mal
Om jag fick en signal, tog jag ett språng
Hjärtat gjorde en volt, ding-dong bing-bong
Om du ring--ring--ringde en endaste gång
Om du ring--ring--ringde en endaste gång

Ingmar Nordströms orkester spelade idag, Inte ABBA. 


Så över till nåt heeeelt annat. Sjungande skådisar är alltid kul. O när de gör det med nåt som faktiskt liknar en sångröst är det ännu roligare. Även om texten är sådär. Hahahahahaa. Nåja. 

Budweiser you've created a monster
And they call him Drinkenstein
And the tavern down the street is the labba-tor-eye-ee
Where he makes the transformation all the time

 

And a stein of Dr. Bud is just a pint of monster blood
And it does effect him different every time
Budweiser you've created a monster
And they call him Drinkenstein
And they call him Drinkenstein

Drinkenstein i det här fallet, var Sylvester Stallone. 


O har man fått sig några järn innanför kragen kan vem som helst ta en svängom. Nästan. 

En kvanting träder i salen in
för att fröjda med fjällan sin,
och alla rynkor bli glada i håg,
ty stunsigare kvanting man sällan såg.

O, du den stunsigaste kvanting
som vi nå´nsin i livet gett
något av vår kvantitettjolanting
ty aldrig bättre i livet vi sett

Bengt Göran Tyr spelade Kväsarvalsen. Inte mycket till vals i den tappningen. 


Kungligt? Jao. Elvis Presley. Filmen om hans liv hette på svenska Legenden Elvis. Lite fånigt men vad annat kan man vänta sig från en filmtitel från 1981? I original hette den kort o gott This is Elvis. Från sista albumet han spelade in, fick vi höra Moody Blue. Goa Elvis. 

Oh, Moody blue
Tell me am I gettin' through
I keep hangin' on
Try to learn the song
But I never do
Oh, Moody blue,
Tell me who I'm talkin' to
You're like the night and day
And it's hard to say
Which one is you.


En annan hmmmm kung. Nä, men ledare i alla fall var ju Jesus. Många är historierna om Maria Magdalena födde honom barn eller inte. Vi stannar i åttiotalet, men går några år framåt. Tyska Sandra gjorde en låt om Maria Magdalena. Liksom Elvis låt ovan var det lite vitt o lite svart. 

I'll never be Maria Magdalena
(You're a creature of the night)
Maria Magdalena
(you're a victim of the fight)
(you need love)
Promise me delight
(You need love)


Svart. Det vill vi inte att bullarna ska bli. Man får hoppas att Den Glade Bagaren i San Remo behandlade degen ordentligt och gräddade lagom länge. 


Dido Florian Cloud de Bounevialle O'Malley Armstrong. Jaa... Heter man det kan man ju förstå att det räcker med Dido. Hon sjöng om sand i skorna. 

I've still got sand in my shoes
And I can't shake the thought of you
I should get on, forget you
But why would I want to
I know we said goodbye
Anything else would've been confused but I wanna see you again

Vårstädning av garderoben då kanske? 


O där tog det slut för idag. Svårt idag, sa Eldeman. Jo. Det var lite svårt. Fläckvis. Vi ska vårstäda bilarna i helgen. Eller familjen ska. Jag jobbar.

Av Kvasthilda - 26 april 2014 09:00


Tema nr 76 Gatukonst

116/365


Kanke inte gatukonst som du tänker, men det är ett cyklande par i tavlan. De cyklar på gatan. Gatukonst. 

Tyvärr speglade sig färgen så mycket i blixten och fotot utan, blev suddig pga dålig belysning. 




Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2014

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

 

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards