Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 2 augusti 2014

Av Kvasthilda - 2 augusti 2014 11:00


Det är onsdag idag och jag insåg att jag inte hunnit skriva melodikryssinlägg tidigare. Det är är alltså omdaterat då jag lägger det på lördagen... 

Jag försökte ju lösa det i realtid men med dålig anslutning, en radio som tappade kontakten med omvärlden och P4 så fort man tog i den - o två syskonbarn som inte kunde hålla klaffen utan babblade vilt mitt i ledtrådarna är det ett under att jag löste hela krysset. Fast det blev ju inte löst under tiden det gick utan jag var tvungen att lyssna om igen lite senare. Nä, jag skrev ner ledtrådarna o googlade lite när jag fick kontakt med omvärlden igen. Nåja, så här var det i alla fall i lördags: 


Vi började med en av mina favoritlåtar, Believe

Do you believe in life after love
I can feel something inside me say
I really don't think you're strong enough no
Do you believe in life after love
I can feel something inside me say
I really don't think you're strong enough no

Cher förstås. Mmmmm... 


Skådisar i all ära. De blir gärna borgmästare både här o där, främst i Californien. Borgmästare Munthe han var nog bara en vanlig man med en häst vid namn Brunte. Calle Lundborg spelade saxofon. 


Lite nyare är skivan Bo Kaspers Orkester var med o spelade in. Sommarlängtan från hyllningsalbumet till Ted. Den första idag. O den första av dagens sommarlåtar. 

Sommarljusa skyar över fager sommaräng
Himlen är mitt täcke och marken är min säng
Åh, vingar är min önskan
Och längtan är min tröst
Jag tror att jag far söderut när sommaren är slut
Och det blir höst


O skimrande var aldrig havet. Är det sommar, så är det. Sigmund Groven stod för tonerna. 


Who do you think you are kidding Mr. Hitler?
If you think we're on the run,
We are the boys who will stop your little game.
We are the boys who will make you think again.
'Cus who do you think you are kidding Mr. Hitler?
If you think old England's done?

Bud Flanagan sjöng titelmelodin ur Dad's Army, eller Krutgubbar som den hette på svenska. O small gjorde det. 


Agnetha Fältskog skrev låten som framfördes på diverse blåsinstrument, ett av dem panflöjt! Thorleifs spelade Jag var så kär... O det var hon ju ett tag. 


O det var en fantastiskt härlig dag. Från hyllningsalbumet till Ted Gärdestad, För kärlekens skull hörde vi just Åh, vilken härlig dag med Markus Krunegård

 

Sen blev det melodifestival. Ted tävlade ju med sin Satellit en gång i tiden. Fast det här var av ännu tidigare datum. I Eurovisionen 1963 tävlade Monica Z med En gång i Stockholm. Arne Domnérus orkester spelade. 

 

Ted ja. Han fick vara med själv till slut. Han slog volter i gräset med Angela

 

Stackars styrman Karlsson hade otur,
skulle gå på flottans fest igår.
När han skulle snöra på sej skorna
måttade han fel med sina tår.

Han satte foten i sin potta
och kunde inte komma loss!
Hans fot är storlek förtiåtta
och den var alltför stor förstås.

Hasse Alfredsson skrev tangon en gång o Göteborgsmusikens blåsarsymfoniker tog ton. 

 

Charlie Norman spelade som nästan bara han kan. O vad spelade han då? Något ur Edvard Griegs repertoar, Peer Gynt, Anitras dans, fast i boogietakt förstås. Han petade in lite Viva España också. 


Stackars Grieg. Var inte så han hade tänkt sig det hela. Får hoppas att han inte vaknade ur sin grav. Wake Me Up! Det heter annars Aviciis hit, där han har med sig sångaren Aloe Blacc. Bakom Avicii står Tim Bergling. 

So wake me up when it's all over
When I'm wiser and I'm older
All this time I was finding myself
And I didn't know I was lost


O med det tog lördagens kryss slut. Som en parentes kan sägas att jag sitter på Lapptoppen o tog fram min kryssmall för "Anteckningar" och såg att jag sparat den med texten "Melodikrysset v31, 2013-08-03". Precis ett år sen alltså! 


Av Kvasthilda - 2 augusti 2014 09:00


Tema nr 235 Pärlor

214/365


Pärlor o paljetter. Detaljerade broderier. Bob Mackie är känd för sina överdådiga kostymer. Han har skapat många scenkläder till Cher. Och Barbie. Här en detalj ur Queen of Hearts kostym. Han senaste dockor har mest haft broderier, inte så mycket pärlor alls. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2014

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 2 augusti 2014 08:46


Idag bär det iväg upp till Ytterhogdal igen. Såg att de har Vägkyrka där i sommar och den verkar fortfarande vara öppen. 11-17.
Eftersom jag dessutom befinner mig i strömlöst land är risken att krysset blir lidande. Får se. Lillebror är strandad här med sin familj, då deras bil gick sönder under en utflykt och de har den på service o väntar på delar.
Händer hemska saker i lilla Sveg också. Vi for aldrig in i själva centrum, annars hade vi kanske sett huset som brann häromdagen, då en ung kvinna blev rov för lågorna. Stackarn hade precis flyttat hit och fått jobb. 21 år, tror jag Lillebror sa att hon var. Två grabbar hade också varit där, men de hade hoppat genom fönstret med andra skador som följd. Usch.
Idag åker vi o tittar till andra döingar. Mormor, morfar o deras föräldrar i sin tur och moster. Kikade in på muséet igår o tittade på en av, antagligen mammas morbröder, som var med o hittade Överhogdalstapeten för 105 år sen. 1909. Köpte mig ett livsträd i silver. Yggdrasil. Den är med i tapeten.
O nu är Gossebarnet vaken igen.
Morrn!

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards