Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under augusti 2014

Av Kvasthilda - 25 augusti 2014 09:00


Tema nr 202 Nitar

237/365


Jullans häftiga rosa hatt o zebrarandiga solglajjer. De må se ut som spegelbitar eller paljetter, men det är små, små, fyrkantiga nitar runt om hela hattbandet i tre rader. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2014

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 24 augusti 2014 22:50


Ännu en eftermiddag/kväll med många mil under hjulen. Home Sweet Home. Fast jag vill inte.
Maken hade gjort det så fint i nya stugan o det kändes lite mer som vårt nu.
Fixade lite med grillmöblerna. La stenar i botten på eldstaden. Maken gjorde uppenbarligen klart den sen jag åkte, för innan jag kom till Porjus, skickade han en bild där brasan brann. Myyyyys!
Fast jag glömde modemet i stugan. Klantarsle. Å andra sidan får jag väl syssla med annat, om jag mot förmodan skulle ha behövt det. Ett par veckor så ska jag ju dit igen.
Äh. Då jag inte drar igång datorn ikväll ids jag inte skriva mer. G'Natt.


Av Kvasthilda - 24 augusti 2014 09:00


Tema nr 53 Fiskeläge

236/365


Från gårdagens spaning. När storfiskar'n talar om, hur stora fiskar han får.... 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2014

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 23 augusti 2014 19:33


Löste krysset i direktsändning men jag är ju fortfarande på vift (o det är jag ju rätt ofta på hemmaplan också med jobb varannan helg). Har inte hunnit med att skriva kryssblogg förrän nu. Barn o barnbarn har åkt hem. 

Dagens kryss då... (fick ingen förklaring till förra veckans Carlsson/Carlson btw)


Vi började i mellon. Inte mello-Xet men den stora euroschlagern. Brødrene Olsen o deras stjärnfall. Fast idag på engelska. Smuk som et stjerneskud blev Fly on the Wings of Love när det översattes till engelska. Bröderna är ju från Danmark. O de vann ju med det! Millenniets första år. 2000. Jisses... O bara det, kan ju vara värt ett fyrverkeri. 


Vi åker till Norge efter det o söker en snål man. Eller, vi behöver inte ens leta, han var ju det gubben i visan. Ja, se pengar, ja, se pengar, är ett bekymmer för fattig och för rik. Alte Kemereren från Lunds Universitet spelade så glatt om snåljåpen. 


Min morfar dog innan jag hörde några fantastiska saker han kunde berätta, men Lasse Dahlquist skrev just en melodi med det namnet, Morfar har berättat. Håkan Hellström sjöng. 


Sen blev det klassiskt. Typ. Vet ni att man kunde se Tavlor en utställning på Operan? Jodå. Modest Petrovitj Musorgskij hette mannen som skrev den. För det var ett klassiskt musikverk. 


Du kan få kyssa mig på måndag, på måndag, på måndag, så smakar det så bra
och att du kysser mig på tisdag, på tisdag, på tisdag, det önskar faktiskt jag
du kan få kyssa mig på onsdag, på torsdag, på fredag, på lördag, det går bra
men aldrig, aldrig på en söndag, på söndag, på söndag, på söndag vilar jag

Aldrig på en söndag, var en film från 1960, där Melina Mercouri hade rollen som den fördärvade Ilia och hon sjöng även titelspåret ur filmen. Ann-Louise Hanson gjorde den svenska versionen av låten som vi hörde idag. 


Han kallade henne svensktoppsdrottning, Eldeman. En annan drottning besjöngs av ABBA. Dancing Queen. Fast inte idag. Den var instrumental o spelades på gitarr av Siddhi J Sundt. Ja, herre gud, är det inte gitarrgrupper så kan man ju alltid hitta solokillar med strängar i näven. 


Min kärlek till gitarrgrupper är ju känt - för mina läsare. O att jag överlevede nästa bidrag är också ett Mirakel. Kärleken är världens största mirakel. Joråsåsatt. Det var ju det där med Mello. Han gick direkt till finalen med sitt underliga pratbidrag, Björn Ranelid. Sångerskan kanske också låter bättre i andra sammanhang, Sara Li. Om kvinnan säger nej…till mannens säd i 60 år… så dör mänskligheten ut. Joråsåsatt. Igen då.... 


You gotta swing your hips, now
Come on, baby
Jump up, jump back
Well, now, I think you've got the knack

 

Now that you can do it, let's make a chain, now
(Come on baby, do the Loco-motion)
A chug-a chug-a motion like a railroad train, now
(Come on baby, do the Loco-motion)

Barnbarnet dansade för första gången till den låten idag! Hon som spelade in den 1962, var Little Eva


Att nästa låt var ovanlig vet jag inte om jag håller sådär jättemycket med om, men han sjöng lite out of tune... O han behöver Little Help from his my friends.

What would you think if I sang out of tune,
Would you stand up and walk out on me.
Lend me your ears and I'll sing you a song,
And I'll try not to sing out of key.
Oh I get by with a little help from my friends,
Mmm,I get high with a little help from my friends,
Mmm, I'm gonna try with a little help from my friends.

Vännerna är killarna i The Beatles o Paul och John sjunger fan så mycket bättre än Ringo. Snacka om stjärnfall. Starr är efternamnet. 


Nån som aldrig sjunger, är Lennart Palm i Lerum. Han fick dock bli en egen kryssnöt idag! Med Petra Nielsens Tango Tango. Mer Mello. 


En annan mellolåt, fast nu snackar vi euroschlager igen. Bucks Fizz tävlade 1981 med sin Making Your Mind Up. Ett av våra unga dansband, Scotts har av nån anledning gjort en svensk låt av den, Jag är förlorad. Mmm. 


Vi slutar med en prickig bikini. Kurt Olsson och hans Damorkester spelar o sjunger om denna Itsy Bitsy Teenie Weenie Yellow Polka Dot Bikini. Underbara Lasse Brandeby.


O där tog det slut, liksom tyget till baddräkten, där midjan var bar. 


Av Kvasthilda - 23 augusti 2014 09:00


Tema nr 35 Dold

235/365


Ser ni den? Det? Det som de båda fotbadarna spanar på mellan sig? 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2014

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 22 augusti 2014 21:34


O jäklar. Hade det varit fyra till hade jag strejkat. Fem för många. Fyrtio är ingen match men femtio? Eller femtiofem. O nu är Liten jättetrött men han vägrar sova.



Är i Långträsk o det är lugnt o skönt.


Av Kvasthilda - 22 augusti 2014 09:00


Tema nr 60 Fruktträd

234/365


Än är de inte så stora, frukterna i mammas silverpäronträd.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2014

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 21 augusti 2014 23:17


Fast vi kom iväg så jäkla sent så första stoppet skedde efter cirkus 35 mil. Vi googlade campingar o öppettider av dessa o hittade ett par i Härnösand o nån i Ö-vik. Den senare insåg vi att vi inte skulle hinna till så det var bara att satsa på Härnö o Sälstens camping. De hade enligt googlingen öppet till 22. När vi kom fram var persiennerna nerdragna men det lyste innanför. På dörren satt anslag som meddelade att nya öppettider gäller under andra halvan av augusti. 2000. Menvafan? Hade vi haft tält, husvagn eller husbil hade det bara varit att installera sig o meddela senare. För stughyrning blir det svårare då man måste få en nyckel av dem. Vi skulle fara när jag kom på att jag skulle kolla telefonnumret o kanske ringa dem. En dam var ute med en hund o frågade om vi behövde hjälp med nåt.
Vi fick hyra en stuga. Fyrahundra pix för en fyrbädds utan vatten. Men med spis o kyl.



Efter många om o men o mycket gnäll i bilen efter Gävle, verkar gossen kunna slappna av nu o somna. Får se hur länge det håller i sig.

G'Natt


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards