Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 24 november 2014

hammarslag

Av Kvasthilda - 24 november 2014 11:00


Till tonerna av att bara vara vänner drog jag igång dumburken här - med en molande huvudvärk. Glömde ta näsdroppar innan jag la mig inatt o det märks idag. Förkylningen/influensan/inflammationen har varit på tillbakagång o jag hoppade dropparna inatt. Skulle inte ha gjort det. Nu bultar det i kinderna, dvs bihålorna igen. Helvete. 

Förbannat också av en annan anledning. Har en kompis i USA som jag bett hjälpa oss att köpa några smårgejer åt Maken. Hon fixade ett par såna små gadgets åt honom fr ett par år sen o det funkade hur bra som helst. Nu är det ett år sen ho lovade göra det o har ännu inte gjort det. Han ringde igår o undrade hur det gick. Jag ledsnade o mailade Störstebror i stället. Tog inte en halvtimme så kom ett mail med bekräftelse på beställningen. Att det ska vara så jävla svårt. Eftersom hon fixade det så galant förra gången tänkte jag att det kan ju vara bra att göra det igen då. Men icke sa Nicke. Annars hade jag bett min bror för länge sen. Nåja, nu är det gjort. Pengarna hon fick kan hon lägga på frakt för andra grejer i stället. Tror jag har betalt henne mer för frakt tidigare men det har liksom runnit ut i sanden så det är bara att börja om igen. Nåja. Drabbar väl ingen superfattig i alla fall. Hon har det inte lika lätt. 

Gick igenom soffan i köket igår. Sedan länge behövligt. Gamla julsaker o ljus. För att inte prata om stumpar. 

O där kom Jerry WIlliams med årets förska julskiva i radion. Den första jag hört, kanske ska tilläggas. De pratar "Årets julklapp" i radion. Snart kommer tomten till oss. En månad kvar. Idag. Jag har bara en stjärna o en ljusring uppe i fönstren. Vet inte om jag kan sätta upp nåt mner. Vill ha min gran! Tre katter, varav två tuggar på allt som hänger o dinglar. Luna hade ju gran hos sig i fjol men det är en vis skillnad i år. Fan jag vill kunna ha MIN jul. Vi pratade om det som hastigast igår när Pigan var här med Minioren. 

Nåja, tillbaks till soffan. Alla ljusstumpar o trasiga ljus o sneda o krokiga ljus har fått landa i en kartong för framtida nersmältning. Renee på Falu Ljusstöperi brukar smälta ner alla ljusrester till sina marschaller. Hon hade nån på gården som hon inte släckt sen hon tände den flera veckor tidigare. Först fyller hon upp dem till brädden. De har ju oftast en bra bit upp till kanten. Sen fyller hon på eftersom massan brinner bort. Så länge det finns en fungerande veke i burken eller krukan eller vad man nu har, brinner ljusen. Låter man det brinna ner för mycket måste man byta ut veken. O då måste man förstås först tömma pottan, dvs låta det brinna ut. Samlar ihop rester ur värmeljusen också. Det blir en del. De brinner aldrig ut helt och det lilla som fastnar runt ljuskoppen kan man ta reda på. Vanliga marschaller har ju en annan sammansättning i ljusmassan än vad kron- o andra ljus har, men tillsammans blir det nog bra. Funkar hos henne :)

O där kom mer julmusik. Tomtens julmarsch. Som idiotiskt nog är reklammusik också. För vad har jag fullständigt förträngt. 

Just det. Jag fick ju inställt igår - därav mitt inledande påstående om sänggång inatt. På hemmaplan. Så skönt att få sova i egen säng! Börjar om igen strax efter ett inatt. Inte lika skönt. Speciellt när man vaknar med sån här skallebang o har sovit rätt länge. Hade tänkt ställa klockan på ringning o kliva upp tidigt men det ville sig inte riktigt. Får se om jag lyckas få nån stund med John Blund ikväll då. 

Nä, det är väl bara att sätta igång den här dagen också då. Gårdagen gick mest som i koma. Sov en stund mitt på dan o fick inte klockan att fungera. Framåt elva kändes det som om klockan var typ, fem på eftermiddagen. Jäkligt konstigt när man kommer hem åtta på morgonen. Hade kunnat vara hemma mycket tidigare men då funkade givetvis inte växlarna i Rensjön så det var bara att parkera i Bergfors för en timmes mötesväntan. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 28 mars 09:00


  Tema nr 22 Blank-is 88/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 27 mars 09:00


  Tema nr 183 Ledande linjer 87/366   Skönt att trafiken är igång igen. De två malmbolag som trafikerar Malmbanan/Ofotbanen. LKAB tv, Kaunis th.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte...

Av Kvasthilda - Tisdag 26 mars 09:00


  Tema nr 258 Samlingsplats 86/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 25 mars 09:00


  Tema nr 135 Ihopkopplade 85/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 24 mars 09:00


  Tema nr 124 I hatten 84/366   PoP Day to Night Barbie.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards