Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under december 2014

Av Kvasthilda - 28 december 2014 09:00


Tema nr 303 Tappa

362/365


Sjösystemen tappas ständigt på vatten och ändå tar det aldrig slut.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2014

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 27 december 2014 11:00


Vi har så kommit fram till årets sista kryss! Kan meddela att här har snön vräkt ner igår. Hörde i halvnyheterna att vägen är öppen för kolonnörning över fjället. Jodå. Det var busigt igår/inatt. 


Skyfall. Det kan man kanske kalla det där fluffiga vita som kom. Adèle fick göra titelmelodin til den senaste av agent 007-filmerna. Blir det en svart Bond nästa gång? 


Olav Gerthel har gjort en melodi om en fisk. Lennart Palm spelade så inget av den mycket underliga texten skulle höras. 

Jag agna' krokar och kastade ut,
jag forma' av limpbröd en rund, liten kula.
Och abborr'n gjorde på kulan slut,
jag mumla' eder så långa och fula.

 

Den stackars firren åt upp allt mitt bröd,
småningom kom den allt närmare stranden.
Det bröd som skulle blitt firrens död,
det åt han slutligen direkt ur handen.

 

Då slog det mig plötsligt – var kom det ifrån?
Man får ju små infall och dem ska man främja.
Tänk om jag kunde få den ur ån
och lyckas med att abborren tämja

Ehhh. Jo, Balladen om den tama abborren


Nena satte Tyskland på kartan. Eller snarare gav popvärlden det tyska språket. Alla sjöng med i låten om hennes 99 luftballonger. eller gjorde så gott de kunde i alla fall. 

99 Luftballons
Auf ihrem Weg zum Horizont
Hielt man für UFOs aus dem All
Darum schickte eine General

'ne Fliegerstaffel hinterher
Alarm zu geben, wenn es so wär
Dabei war'n da am Horizont
Nur 99 Luftballons


Herbert von Karajan ledde sina filharmoniker (Berliner?) genom ouvertyren till den tyska operan Rosenkavaljeren. Richard Strauss skrev den 1911. Det var ett tag sen! 


Wilbur Meshel berättade om något man kunde göra sig en hacka på. If you can put that in a bottle You can make a million dollars.... Vi, å andra sidan fick höra att Lill Lindfors minsann hade stoppat En man i byrån

Tänk dej att ha en man i byrån,
i en ask bland andra grejor.
När som helst du får lust
så plockar du fram din ask.
Tänk dej att ha en man i byrån,
i en ask bland andra grejor.
När som helst du får lust
så plockar du fram din ask.


Åsså mitt i alltihop berättade Eldeman att vi får höra Kajs sista spellista nu, sen går han i pension. Kaj Kindvall? I pension? Nä. Men va? Många år har det varit. 


Som en saga. Fairytale. ESC 2009. Alexander Rybak. Han vann han minsann. 


Tomas Kågström tog sig an en av Lasse Berghagens låtar. Den om Flirtige Knut

Jag heter Knut och jag är charmör på heltid.
Varje kvinna är intressant för mig.
Jag är charmör
en sån som går och flirtar.
Och när jag flirtar
säger inga kvinnor nej!
De säger ja!
Jag flirtar väldigt bra.


Caroline af Ugglas sedan. Hon Tror på dig


Då släpper vi det. Let it be. Ronny Aldridge spelade Beatles. 


En del mellodeltagare idag, både svenska o utländska. Salem al Fakir är en annan. Han var himla glad idag. I'm so Happy. Josefine Bornebusch sjunger med i den och hon är en av skådisarna i TV-serien Solsidan, där låten är vinjett. 


Åsså den där konstiga låten jag aldrig riktigt förstått mig på. Inte riktigt rumsren. I fjol så gick jag med herrarna i hagen, aj aj, herrarna i hagen aj, med herrarna i hagen... I år har jag nåt som sparkar i magen, aj aj sparkar i magen, ajjj det sparkar i magen. Typ. Har sett den med olika texter. Men den där magen tar vi till krysset va? 


Till sist en vinnare. Robin Stjernberg tog hem hela Mellon, i fjol, sa han Eldeman? Var det så? Var det inte längre sen än det? Fast det är ju snart dags igen förstås. Jodå 2013 kom han som nummer ett i Sverige. 

If only you could see me now, I live my dream; I owe it all to you
I owe it to you ooo
Isn’t it crazy, yeah Isn’t it crazy
It’s all because of you ooo, all because of you ooo

Isn't it crazy? 


O det var allt för idag. Gott Slut till alla och väl mött igen i januari! 



Av Kvasthilda - 27 december 2014 10:11


Skyfall. Jodå. Det snöar. Idag igen. 


Men nu kryssar vi! 


Av Kvasthilda - 27 december 2014 09:00


Tema nr 308 Tjuv

361/365


Va? Vem? Jag?!?



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2014

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 26 december 2014 12:48


Kråk gör ett ryck med kattlådorna. Neo gjorde ett ryck o for in under granen - som vi försökte stänga till med Kläppen o Lindblommans paket o jag gjorde ett ryck o tog reda på glaset från en kula som gått sönder. Det ligger fortfarande kvar splitter på mattan så det måste dammsugas o eftersom katterna far in under granen när de jagar varann är det väl bara att göra ett ryck i snöret o dra igång den då, Nä, vänta nu. Inte ryck i snöret. ett tryck på knappen. Det är ju inte en skoter... 

Största rycket står Maken för. De ringde från jobbet o ville ha ut honom. Bore har varit väldigt företagsam idag o vräkt snö över oss. Nu ska han ut med snösugen. Utryckning. Inte helt fel. Lite extra pengar. 

O där kom han tillbaks. Anade det. Han glömde börsen och mobilen på soffbordet... Eller kanske jag ska kalla det fåtöljbordet för vi har ju ingen soffa? Men att göra jättenyheter av det? 

Av Kvasthilda - 26 december 2014 09:00


Tema nr 9 Avsked

360/365


Sista dagen denna julhelg och tomten vinkar till avsked. Eller säger han hej? 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2014

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

sex

Av Kvasthilda - 25 december 2014 20:54


Det är bara SEX dagar kvar av detta år! Sitter o tittar på temalistan för nästa års 365a. Har nog bilden klar för första ämnet tror jag. Alltså. Kan ju inte fota förrän tidigast efter midnatt på nyårsafton, eller snarare på nyårsdagen men ämnet... jodå. Kanske. Eller så blir det nåt helt annat. Får se. Jag jobbar ju på tolvslaget. Om mitt tåg går. 


Av Kvasthilda - 25 december 2014 15:22


Varför? Varför måste jag fixa med mat alla jävla dagar?? Svågern kom hit, "jag är här nu". Men välkommen då. Du får fan leta mat själv.
Äh. Det är bara att rota fram resterna o förse dem. *ugh*
Längesen jag känt mig som en matmor. I Falun myser kalkonen i ugnen o Ris á la Maltan vispas ihop av SysterYster o Svägerska. De har storkalas där ikväll. Huset fullt. Nästan lika många som firade min femtio-årsdag. O samma personer. 

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards