Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 15 januari 2015

O

Av Kvasthilda - 15 januari 2015 07:15


Titta här står en manick som ser rätt konstig ut
det är en jättestor mojäng med en förnicklad strut.
Här är kugghjul och propellrar så vitt jag kan se,
kanske du kan va så hygglig och förklara vad det är?

Jo alltså strömmen kommer in igenom hålet där
och går sedan vidare till verket fram till motorn här,
som får driva den här cykelpumpens - pistong,
som sedan blåser på propellern så propellern går igång.

Det går hit, det går dit, det går runt en liten bit,
och den startar på ett kick, det är en makalös manick.

Jaha, jahaja, jag tror fattar,
men vad gör den här maskinen för någonting?

Jo propellern driver runt ett litet aggregat,
som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, 
som sitter fast, i en mast, i vårat cykelskjul.

Det går hit, det går dit, det går runt en liten bit,
och den startar på ett kick, det är en makalös manick.

Jaja, tack tack, man var är det för maskin, 
vad har man den till?

Jo i ändan ut av masten finns det en pedal,
som trampar runt en gammal cykel utav märke National,
och då får får man ström från cykelgeneratorn där,
det blir en tio-tolv ampere, sådär, ungefär.

Det går hit, det går dit, det går runt en liten bit,
och den startar på ett kick, det är en makalös manick.

Jaha, tack tack snälla professorn, 
men jag vill veta vad det är för någon apparat?

(........)

Profesorn? Jo, professorn, vi ville veta vad det är!

Jo alltså strömmen som man får från generatorn då,
det är just precis så mycket att manicken börjar gå,
för ser du, strömmen går tillbaks till början hela ti'n,
och så går den av sig själv, det är en evighetsmaskin!

Det går hit, det går dit, det går runt en liten bit,
och den startar på ett kick, det är en makalös manick.

Jo jo, det förstår jag, men vad är det för en maskin?

Det är en evighetsmaskin!

Jao, jaha, är det en evighetsmaskin?!?!

Det är en evighetsmaskin
Det är en evighetsmaskin!
Det är en evighetsmaskin
Det är en evighetsmaskin!
e-e-e-evighetsmaskin!
etc.

En, en evighetsmaskin? Du menar att den bara går och går av sig själv hela tiden?
Men, men vad ska man med den till? Om den inte gör någonting?

gör någonting? det är klart att den gör någonting!
På somrarna kan det hända att den går varm, och då kan vi ju koka gröt där uppe i tratten.

så ni har den här stora maskinen till att koka gröt ibland. mitt i somrarna.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 24 april 09:00


  Tema nr 97 Guldvatten 115/366   Nå. Det som kallas guldvatten skulle försvinna i de här vattenmassorna.Samma utsikt som igår o jag tänkte lägga två bilder i samma inlägg, tills jag kom ihåg temat guldvatten. Det fick då bli denna bild med s...

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards