Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 17 januari 2015

Av Kvasthilda - 17 januari 2015 10:55


Åsså vart hä lörda igen. Det här fick jag ihop idag, denna dag när snön hänger tung i träden utanför fönstren. 


Vi började med Supremes. Nä, det gjorde vi inte alls, men de gjorde ju You Can't Hurry Love från början. Fast jag har nog hört den mest med killen som sjöng idag, Phil Collins. Han spelade trummor i Genesis en gång i tiden. 


Höga berg och djupa dalar,
här är vännen, som mig behagar.
Hej hopp, min lilla sockertopp,
vi ska’ dansa, tills solen rinner opp.
Hej hopp, min sköna!
Nu ha vi dansat i det gröna.
Hej hopp, min sköna!
Nu ha vi dansat i det gröna.

Jo. Höga, det är också våra snöhögar... Långt från sommarens grönska här! 


Men de där små svartvita skränhögarna har vi här, även vintertid. De flyger o far o stjäl maten från småfåglarna. Vi hörde ouvertyren ur Den tjuvaktiga skatan som Rossini gjorde en hel opera av. 


Vad du än trodde så trodde fel. Det var ur Melodifestivalen 2005 och Arja Saijonmaa tävlade. 


Mer klassisk musik. Fast nytt. Hämtat ur filmerna om syskonen Pevensie som av, en av dem, en händelse går in i en garderob i en kurragömmalek och kliver ut i en fantasivärld bortom denna, Narnia


Ja, det kan vara otroligt. O vad som också är otroligt är att årets, nåja 2014 års, vinnare av IDOL bara är 16 år (fast, det var ju Carola också), Lisa Ajax sjöng den låt hon fick göra på sin första inspelning efter serien, Unbelievable


Sen far vi ut o delar ett fordon tillsammans med Herb Alperts orkester. Måste vara en stor bil om vi ska rymmas allihop! Det var en Tijuana Taxi antar jag? 


O där kom det. Första bidraget ur senaste Så Mycket Bättre!. Tant Struls Kajsa Grytt tog sig an The Arks It takes a Fool to remain sane. Eller Ola Salos låt då, om man ska följa temat. Lite annorlunda stuk. Men min absoluta favoritomgång av serien! 


Lillan då. Hon kom till jorden en dag i maj. Just nu känns det långt borta! 

När lillan kom till jorden,
det var i maj, när göken gol,
sa mamma att det lyste
av vårgrönt och av sol.

Alice Tegnér. 


En skivcharmör från förr. Ja himmel. Gamla uttryck, de är som de blev. Sen ändrade han det till grammofoncharmör. Hur ska det vara nu då? Eller då då? Rösten som sjöng om En herre i frack var i alla fall Johnny Bode. 


Inte Johnny, men väl John o med efternamnet Williams. Han har skrivit mycket filmmusik av pampigt slag. Ett par av dem fick vi exempel på här. Hajen och E.T.. ET, den lilla figuren från yttre rymden som träffar på en mycket ung Drew Barrymore. Bland annat. O vad Hajen träffar på, vill jag inte ens gå in på. Fast första filmen var bra, andra OK, sen spårade det ur fullständigt. 


Hello, young lovers, whoever you are
I hope your troubles are few
All my good wishes go with you tonight
I've been in love like you

Hämtat ur The King and I, eller Kungen o jag. Den första versionen hette Anna och kungen. Kungen av Siam - eller Thailand då - som bygger på memoarerna av Anna Leonowens tid som guvernant hos den siamesiska kungens barn. 


Om hon bakade bullar förtäljer inte historien, men hon var ju anställd för att lära barnen något o bakning ingick nog inte i arbetsbeskrivningen? 

En sockerbagare här bor i staden,
han bakar kakor mest hela dagen.
Han bakar stora, han bakar små,
han bakar några med socker på.

Om du ska baka kakor krävs oftast en ugn


O där tog det slut! Men inte våra kakor. Ska kanske gå o plocka ut nån ur frysen då! 


Av Kvasthilda - 17 januari 2015 09:00


Tema nr 283 Spretig

17/365


Pinjekotten "slog ut" till slut. En del pinjenötter i den! Undrar om man måste rosta dem innan man skalar dem? Vi provåt en varsin, sonen o jag, av de första som kom fram. Smakade ingenting. De vita nötterna har blåsvart skal! 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2015

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards