Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 24 januari 2015

Melodikrysset v4, 2015

Av Kvasthilda - 24 januari 2015 10:57


Ännu en lördagsmorgon till handlingarna. Jag tycker veckorna bara rusar förbi. Fast här är det iofs mer vinden som far omkring o yr runt snö. 


Vi börjar där vi befinner oss, i en stund på jorden. Tillsammamns med Ulf Lundell åker vi ut på Gärdet. 

Kom så åker vi upp
I Kaknästornet
Och sliter sönder molnen
Jag sa: Kom så åker vi upp
I Kaknästornet
Och sliter sönder molnen
Och sen dricker vi en flaska vin
Som säkert smakar terpentin
Men vad gör det oss
Vi åker ner igen
Och går en stund på jorden
Och går en stund på jorden


Därute har vi ju utgående radiosändningar och nästa melodi var bland annat en radiosignatur. Lilla Fridolf började ju som radioföreställning från början. Minns ju filmerna med Hjördis Pettersson som Selma :) 


Deja Vú, det heter en av de sista låtarna Thorleifs spelade in. De gick in i arkiven för ett par år sen efter femtio år på dansbandscenerna. Sångaren, Thorleif Torstensson var med som klippdocka i det första numret av en kortlivad tidning, Retro för tiotalet år sedan. 


James Lasts orkester spelade sen ett par Beatles-låtar för oss. Hey Jude och All You Need is Love


Nicke Wagemyr ställde sedan frågan Minns du den sommar? Jo, vilken dag var den nu igen? Från en hyllningskonsert på Nalen - vad hyllade de? Vem? Var det månne Gunnar Wiklund? Men jo. 

Minns du den sommar? Ängen stod grön.
Minns du den natten? Vi möttes ut på ön.
Minns du den skogen I sommarnattens ljus?
Minns du den stigen, vi gingo till ditt hus?
Jag var förälskad för allra första gång


Svaret på nästa fråga gavs direkt när Norrbottensnytt gick igång efter jingeln. "Det är inte Ekot" :) 


Från Gunnar Wiklund till Claes Göran Hederström är inte steget så långt. CG sjöng sin egen Det börjar verka kärlek banne mig, men på engelska. 


Olle Johnny illustrerade för nästa kryssadress på sitt dragspel. Konvaljens avsked

Ljuva susande milda västanvind
kom och svalkande smek min bleka kind !
O, sänk dig ned invid min veka fot !
Ack dröj, o dröj hos mig,
tag nu min sista suck emot.

 

O, hur jag längtat att sprida min doft till envar,
prisa min skapare god
med den vällukt jag än har kvar.
Snart är den slut min korta tid
och jag böjer mitt huvud så sakta, så sakta
att dö, vit såsom snö,
stilla slumrande in i frid.

 

Rik på fröjd, men så kort min levnadsdag.
Ljuva kändes mitt hjärtas harposlag.
Jag solljus drack med mina späda blad.
Min dräkt blev så vit,
den blev ren i ljusets bad.

 

Så blir jag gömd under snövita svepningens dräkt,
vilar och väntar på vår och på dig, o du västanfläkt.
Snart är den slut, den långa natt
och jag höjer mitt huvud så sakta, så sakta
och då klockorna små,
ringa hälsande vårsol glatt.

Det susar i säven. Nej, bland konvaljens blad :) Liljekonvaljer är vitare än liljor.... Uff, det var bara en parentes från en ungdomstid. Liljekonvaljer är min absoluta favoritblomma. 


Vilken dag det kommer bli. Uno Svenningsson for till Manila, inte på semester, utan för att se hur barnen hade det. Han skrev den för SOS Barnbyar. Eller efter att ha varit där. 

Ja, vilken dag det kommer bli
När du får komma hem till bror och syster igen
Ja, vilken dag det kommer bli
När du får komma hem till din familj igen
Ja, vilken dag det kommer bli
Ja, vilken dag det kommer bli


Med hopp om livet. Land of Hope and Glory. Den är rätt pampig... Den kallas även Pomp and Circumstance. Pompig kanske då? 


Barnen i Manila fick lite hjälp av Uno o Darin med flera. En kompis till mig var ner dit o fotograferade och hans bilder kommer snart på utställning här i Kiruna. Det är många som rörs av hur de har det. 

O från det till Weeping Willows, inte då trädet på Hogwarts... 

Touch me, touch me
I long to live for real
Touch me, touch me
I'm just as human as a human can be
Please touch me...


Sen går vi ut o skördar linet. Eller nä. Men Minns du den sommar. Eller höst då. Här ligger snön djup och inget lin finns i sikte. 

Nu ska vi skörda linet i dag,
häckla det väl och spinna det bra.
Se'n ska' vi sömma skjorta och kjol,
svänga oss gladt i dansen.
Dunk dunk dunk, dunk dunk dunk:
väfstolen slår, spolen den går.
Dunk dunk dunk, dunk dunk dunk.
Svänga oss gladt i dansen.


Liljekonvaljer är vitare än liljor - än liljor, än liljor, än liljor, ... o liljekonvaljer som göms i snö, kommer så småningom upp genom, upp genom, upp genom... Herre jisses. Minns inte ens varifrån den kommer. Inget rim o reson där, men man tjötar om o om igen. Det är ett tag dit. Först ska snön bort. O det är många kryss kvar innan det sker. Ha det gött därute! 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 18 april 09:00


  Tema nr 240 På väg 109/366   373 för att vara exakt.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 17 april 09:00


  Eget tema nr 19 Takdropp 108/366   Förklaringen på gårdagens "skål". En isgrop i snön, formad av ihärdigt takdropp.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om ...

Av Kvasthilda - Tisdag 16 april 09:00


  Tema nr 274 Skålformad 107/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 15 april 09:00

  Tema nr 279 Solen lyser även på liten stuga 106/366   Vincents gulliga stuga i norrbottenslademodell får lite varmt ljus av vårsolens sena strålar.     Några dagar har gått och snön har gått ihop sig lite:    Temalista    ...

Av Kvasthilda - Söndag 14 april 09:00


  Tema nr 350 Vårvinterljus 105/366   Och ett jaktplan passerade på realtivt låg höjd. Lite svårt att se det mot vårsolens sken, men det är där, lite nedanför solens vita ljus.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards