Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 21 mars 2015

Av Kvasthilda - 21 mars 2015 10:58


Lite gott o blandat idag. Buskis med Ronny Eriksson o finmält av Åsa Jinder. 


Vi började med Skomakar-Antons historia och hans drömmar om Elin, berättad av Alf Robertson. 


Nästa melodi har jag alltid haft svårt för, av en eller annan anledning. Det betyder inte att jag inte kan texten till karaokeversionen av Lisa Ekdahls Vem vet


Hon är en dam, trots allt. She's a Lady, sa Tom Jones. Vi får väl tro på det då.

She's a lady
Whoa, whoa, whoa
She's a lady
Talking about the little lady
And the lady is mine


Nästa melodi spelades på piano (eller flygel), av Richard Clayderman men sjöngs i original, av Paul McCartney i duett med Stevie Wonder, den senare vid tangenterna då kanske? De gjordes förr, av elfenben och ebenholst. Det var även namnet på melodin, Ebony and Ivory

Ebony and ivory
Live together in perfect harmony
Side by side on my piano keyboard
Oh Lord, why don't we


Vid svartvita pianotangenter satt även Povel Ramel ofta, ibland hyllandes Sitt glada Trettiotal i både toner och ord.  

För mig var du mest en idyll
Du barndomens tjusande trettital
En drömväv av lättaste tyll
men tät nog att utstänga världens kval

 

Varje sommar jag minns som en lycklig refräng
Som en smekande valsmelodi av Sylvain –
Jag hyllar dig gärna i toner men även i ord – mitt trettital

Lite nostalgi, så här på lördagsförmiddagen.


Schackpjäser kan också vara tillverkade av just elfenben och ebenholst, liksom spelplanen. One Night in Bangkok spelades ur musikalen Chess


De finns överallt idag, de där trä-o benbitarna. Hon finns också överallt, om man får tro Stiftelsen.

Hon kommer älska dig med livet som du får
Hon ser dig
Hon kommer läka alla sår
Du kan bli någons allt
Och du kan dela sköna stunder och varje tår
Hon hör dig
Hon kan tyda dina spår
Hon finns överallt

Vem hon? 


Kanske Carmen? Cave Stompers spelade Toreador i trad jazz-version ur operan Carmen. Inte helt vanligt kanske. 


Eller så var det den fylliga blondinen Ronny ville skulle svara Ja, gärna. I originalet, var det Paul Anka som sjöng om sin Diana


En vacker kärleksvisa har Åsa Jinder skrivit och Cajsastina Åkerström spelat in. Idag hörde vi väl bara Åsa? Eller var det ens hon? Var inte riktigt med där... Men vad det var, är Av längtan till dig


Glenn, det heter väl alla i Göteborg? Glenn Sundberg heter en dragspelare som illustrerade en Inbjudan till Bohuslän. Han är dock inte från Göteborg, som ligger på gränsen mellan Västergötland o Bohuslän

Ja, kom och se vårt Bohuslän om våren,
du Rönnerdahl, som äger blick för färg.
Här går på vinröd ljung de svarta fåren,
och rosa skyar över druvblå berg.


En o annan björk har väl börjat blomma nu kanske? Nä, björkarna har nog inte hunnit så långt än. O framför allt inte hos oss i detta kalla vinterland. Ett Island finns det också o därifrån kommer Björk. 


O med det var det slut för idag. O ingen mello att se fram emot. Fast å andra sidan har jag ingen teve i stugan. Rätt skönt det med. Önskar bara att man kunde sitta ute. Det blåser för kallt. Isvindar. 


Av Kvasthilda - 21 mars 2015 09:05


Väntar på att Melodikrysset ska sätta igång. Nästan en timme kvar. Eller börjar det tidigare idag med? Radion har så kass mottagning att jag tappar den hela tiden. Skulle behöva få hit en bättre radio. Drar igång den på datorn senare. 

Eldar för fullt. Kallt på golvet. Hoppas Maken blir utsläppt idag och att han kommer hit. Nog mår jag gott alldeles för mig själv också men det är ju lite trevligare om han kan göra mig sällskap. 

Kanske måste gå o flytta min bil. Den står hos Don Pedro o de ska eventuellt sätta upp vindskyddet i helgen. Vet inte om min bil står i vägen för det. Äh. De hör väl av sig om så är fallet. Vågade inte backa ner på gården när jag kom tillbaks från Jörn igår. Lite för isigt. På torsdagen gick det bra o det gick bra att ta sig därifrån på fredag morgon också men igår såg det lite för halkigt ut. Vinden har putsat av isskorpan. 

Nähä. Stoppa i sig resten av den där torra mackan o kaffet innan det blir is i det! 


Av Kvasthilda - 21 mars 2015 09:00


Eget tema nr 16 Sockar

80/365


Internationella Downsdagen idag. Den framhåller vi med att Rocka Sockar. 

Våga Vara Annorlunda!




Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2015

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards