Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 28 mars 2015

Melodikrysset v 13, 2015

Av Kvasthilda - 28 mars 2015 10:07


Strålande sol o jag har knappt sovit inatt. Har ett nytt tangentbord som stökar en del med mitt skrivande. 


Men Jag reser mig igen. Äh. Det var Thorsten Flinck som gjorde det, i Mellon 2012. 


Sen kunde man tro att Eldeman sett vad jag för tillfället läser. En Nora Roberts. Fast det handlar om en furstefamilj (påhittad förstås) o de kallas Ers Höghet, inte Ers Majestät som man säger till kungar o drottningar. Det är väl tur att man inte behöver säga Eders Majestät längre. Kungasången illustrerade detta. 


Drottningen deltar i diverse evenemang men jag vet inte om hon tillhör nån syförening. Om en sån sjöng Hjördis Petterson. Ulf Peder Olrog skrev Syförenings-boogie

En obesmittad yngling och en renhjärtad mö,
de skulle plocka svamp uppå en grönskande ö.
Men de kom inte hem förrän det led mot mörkan natt,
fast utan någon svamp och nu vet jag bara att:

 

Hon får inte vara med i våran syförening mer,
ja jag säger bara de' så har jag ingenting sagt.
Nej, hon får inte vara med i våran syförening mer,
och så sticka vi väl vidare i boogie-woogie-takt.

 

Virka och verka och vänd uppå din nästa,
tyd det till det bästa, en avig och en rät.
Noppa och stoppa och se'n så tar vi nålen,
sticker den i svålen, en avig och en rät


Att Stefan Ljungqvist kan sjunga, därom finns inga tvivel. Idag snodde han en av Sinatras låtar, The Lady is a Tramp. som han sjöng, ackompanjerad av Leksands låt och vänner. Va? Hette de så? 


Stefan är dessutom skådis o har bland annat hjälpt Per Oscarsson fånga in rövarband på västkusten som polisen Evald Larsson. Kasper, Jesper och Jonathan var tre andra rövare, påhittade av Thorbjørn Egner. Bland folk och rövare i Kamomilla stad fanns även en barberare och just Barberarvisan hörde vi idag merd Sven-Bertil Taube. Olrog var inblandad här med, i översättningen från norska. 


Sen hörde vi en annan Petterssson. Eller Velvet som hon kallar sig. Jenny Marielle Pettersson heter hon. Enemy heter låten. 


Vi hittar en dubblett till i dagens kryssillustrationer. Från Melodifestivalen 1960 hörde vi Flicka med positiv som framfördes av Bertil Englund. 


Om en annan Jennie sjöngs det sen. Erik, Mattias och Danny slogs ihop till en popgrupp efter sina deltaganden i IDOL 2006 och 2007. EMD. Jennie Let Me Love You


Nästa svar hade väl de flesta skrivit in långt innan vi hörde Sune Mangs sjunga om Anne-Marie. Det var härliga Thor Modéen som en gång lanserade den. 


Om Anne-Marie var blond förtäljer inte historien. Blondie hette gruppen som Debbie Harry debbi... eh debuterade i. Eller åtminstone blev känd med. Idag är hon väl mest känd som Deborah när hon skådespelar. 

Well maybe I could've been better
Yeah, maybe I've been kind of bad
But I know, oh yes I know
You'll be two times blue if I go
I know, oh yes I know
You'll be two times blue if I go


Åsså en sån där knepig Eldemandubbel... Två helt fristående melodier som bildar en konstig dubbel - som inte har ett smäck med varann att göra, förutom att svaren idag bestod av två-bokstavsord. Det började med Olle Adolphsons fina Nu har jag fått den jag vill ha, som sen Peter Lundbladh följde upp med Ta mig taill havet. Fast ingen av dem hördes ju egentligen... 


Men på havet passar väl kanske inte den lilla Ekan som Nanne Grönwall sjöng om? 

På en gammal sur och rutten eka
Som låg på stranden upp och ner
Såg jag en liten pojke leka
Att han på havets böljor red
Där han bredbent uti fören stod
Fylld av stridslust, kraft och mod
Blev hans eka till ett slagskepp
Och han själv var kapten Blod

 

När jag detta såg en tanke genom hjärnan gick
Ja, jag önskade då att jag med honom byta fick
Att få leva i en sorglös värld
Där en vanlig sten, ej värd den minsta slant
Kan förvandlas till en ovärderlig äkta diamant


Nils Dacke avslutade det hela med att spela en käck melodi som låg på Svensktoppen sex veckor under 1974 - o tänka sig att herr Dacke gjorde sin första inspelning 1975. Schyttz är väl mest kända med den, Vad har du under blusen Rut? Han som skrev den, Lennart Witoslaw gjorde en singel, där baksidan hette Porriga Billy.... *jisses* 


O med det avslutar vi alltså dagen krysseraserirutor. Andersson o Pettersson o Lundström o jag. Nä, Pettersson o Petterson o Ljungqvist var det ju. O ett par Bertil o Jenny på det. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Fredag 29 mars 09:00


  Eget tema nr 15 Stup 89/366   Järnvägen ligger bokstavligen på bergets kant. Det stupar 300 meter ner mot fjorden på sina håll. "Men vi har i alla fall ett staket" är en stående kommentar.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~...

Av Kvasthilda - Torsdag 28 mars 09:00


  Tema nr 22 Blank-is 88/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 27 mars 09:00


  Tema nr 183 Ledande linjer 87/366   Skönt att trafiken är igång igen. De två malmbolag som trafikerar Malmbanan/Ofotbanen. LKAB tv, Kaunis th.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte...

Av Kvasthilda - Tisdag 26 mars 09:00


  Tema nr 258 Samlingsplats 86/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 25 mars 09:00


  Tema nr 135 Ihopkopplade 85/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards