Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 5 augusti 2015

Av Kvasthilda - 5 augusti 2015 14:06


Satt o letade ett inlägg jag trodde jag gjort en gång men hittar inget - än. Däremot hittade jag ett gammalt inlägg, där jag nämner Persilja. Följde länken till hennes gamla blogg. Hon flyttade därifrån till Sköna Hem, o från dem till Family Living. Där tog det stopp. Men vad sjutton nu då? Var är hon? Googlade - o där var hon ju. Persiljas Hus finns numer på Bloglovin. Det var hon som fick mig att börja blogga en gång i tiden. Börjar vara några år sen nu.

-Nä, jag har inte tid. Nä, jag har inget att skriva om. Nä....

-Men du har så mycket fina foton. Dela dem! 

Å så blev det. Dock är det långt mellan fotoinläggen numer. Vet inte varför. "ska spara dem till 365an"? Oftast är det så o så försvinner den där känslan av att vilja dela med sig. Det ena tar ju inte ut det andra så varför det ska vara så, vete fan. 

Läste ett av hennes senare inlägg - från januari i år... ! Vad har hänt P? Tre inlägg sen januari. Hon som bloggade jämt o ständigt förr? Hon håller på att bli lärare ser jag, så jag kan tänka mig att hennes fotokreativitet och kurser hon gick, har varit med det i åtanke så småningom och att utbildningen tar mycket av hennes tid och kraft. O konstlärare, eller Bild eller vad sjutton de nu kallar sig idag, kommer hon att passa som. Om bara ynglingarna förstår sig på hennes storslagenhet i sin kreativitet och färgexplosioner. 

Hon pratade om att skriva. Att skriva för bedömning. Och att skriva för sin egen skull. Hennes skrifter som lärarstuderande blir ju bedömda. I mångt o mycket blir även bloggtexter bedömda. Men på helt andra grunder. Jag skriver som jag tänker. Fritt o galet o in o ut o upp o ner. Ofta helt utan röd tråd. Absolut utan korrekta meningssammansättningar och framför allt utan korrekt svenska. Se, den biten skiter jag i. Skulle jag tänka på vad som är korrekt enligt svenska språkets alla ramar och regler skulle jag inte få nåt skrivet. Jag kör vidare i mitt staccato-sätt att kasta ut ord och punkter, men inte så många kommatecken... Den som läser får försöka hitta takten i att andas mellan mina ord på nåt sätt ändå. 


Fick en fråga en gång - som jag låtit vara obesvarad: 


"Det vi vill göra är att ta text från bloggen och beskriva grammatiken och göra annan språklig analys av texten. Sedan vill vi kunna lägga ut resultatet på universitetets hemsida så att andra forskare kan använda texterna och vår analys, och det är därför vi behöver ditt tillstånd, eftersom du äger copyrighten till det du har skrivit.

Om du säger nej eller inte svarar alls, så kommer vi inte att publicera någon text som kommer från din blogg. Men om du vill hjälpa oss i vår forskning skulle vi bli glada! Det innebär bara att du ger oss rätt att arbeta med text från din blogg och sprida resultatet till andra forskare, så själv förlorar du inget." 

 

Kunde kanske ha varit intressant, men det är ju inget jag själv skulle (idas) ta del av så jag hoppade det helt. 

 

O apropå foton. Ska kanske ta o grotta ner mig i arkiven en stund o reda ut röran med vad som är uppbackat o vad som inte är. Har noterat det jag lagt in i SuperCat o ser att det saknas minst tre fotomappar.... Köpte en ny hårddisk för att kopiera över allt på, men vissa filer är för långa (har för långa namn) o de följer inte med för att sökvägen blir helt galet lång. O med alla dessa tuuusentals bilder är det omöjligt att inom rimlig tid ta sig igenom varenda mapp o se vad som följt med o vad som inte gjort det. Men jag ska göra ett försök. Hade jag inte namngett mapparna med innehåll, hade fotona kanske följt med utan protester men nu är det ju inte så.... Många timmars jobb kvar där. 

Av Kvasthilda - 5 augusti 2015 09:00


Tema nr 153 Krasch

217/365


Blev inte så mycket värre än så...



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2015

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 5 augusti 2015 01:57


När jag börjar skriva är det så lång tid jag har kvar att sitta kvar på jobbet. Tjugo minuter. Eller tjugotre. Inte gå hem tidigare. Nä. Det är bara att sitta o vänta ut tiden då. Skulle bara haft en stor klösbräda istf den här fjösPhönen. 

Sjutton också. Ja, minuter alltså. Fan, tiden står still!

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards