Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 29 augusti 2015

Melodikrysset v 35, 2015

Av Kvasthilda - 29 augusti 2015 10:52


Eftersom nattens tåg blev inställda, sitter jag hemma o löser krysset i stället för att jag befinner på rull i Norge o inte alls gör det. 


Denna veckas kryss börjar med en Utekväll tillsammans med Lotta Engberg och hennes flickor. 


Dansen går på alla bryggorna o alla myggorna är med. Jodå Jules Sylwain antar jag. Sjunget av ingen mindre än Bert-Åke Varg. (hade jag ingen aning om - att han sjöng på det viset!)


Ingen rädder för vargen här. Vi tar oss genom vargskogen o kommer oss ner till Svansjön i stället. 


... o dansar, inte balett utan Tango Tango tillsammans med Petra Nielsen. Hon tävlade i Melodifestivalen 2004 med den. 


En annan duktig sångerska o skådespelerska var nästa huvudperson. De flesta bilder på Esther Williams visar henne i baddräkt. Idag sjöng hon duett med snyggingen Ricardo Montalban i Baby, it's cold outside ur Neptune's Daughter


Lennart Palm tog oss längs stigen ner till Evert

Jag går på stigen som går till Evert
Å jag ska dit å ta mig en dramm
det klirrar muntert uti min väska när
jag i solen går stigen fram


Robban spelade ett stycke, inte så snabbt. Eller jo, Minutvalsen är ganska snabb. Tror tillome att han sa det, "En minut och femtiofem sekunder"?


Nordman vandrade omkring lite planlöst. 

Vandraren har ingenstans att gå, när han kommit fram till slutet
Månen färgar alla skuggor blå, han är ensam kvar där ute
Långt där borta från en enslig gård, lyser värmen ut i natten
Väcker hungern i hans frusna kropp, som har levt på luft och vatten

 

Det gör ont, men gå ändå
du kan alltid vända om
Det gör ont, men gå ända
du är här och kom hit som en vandrare


O apropå Evert... Lina Nyberg sjöng en av Evert Taubes melodier, Fragancia. Eldeman besvarade frågan om kryssen skrivs i förväg eller samma vecka. Lite av båda delarna svarade han då. Han måste ju ha en kryssplan veckor i förväg men kan ändra ledtråden innan programmet körs o det är väl ofta anledningen till att kryssets ledtrådar ofta går hand-i-hand genom sändningen. 


Nisse Lind o hans Hot-Trio hördes i That's A Plenty


Charlotte Strandberg ställde som Tanja, frågan om inte Mamma Mia väntar på dig. Eller Väntar inte mamma på dig om vi ska ta det i rätt ordning. Does your Mother know


Susanne Alfvengren gjorde den svenska versionen av Sometimes when we touch och det blev en rätt rak översättning, När vi rör varann

Men när vi rör varann’
är känslan alltför sann
Och med slutna ögon
Gömmer jag mig
Då vill jag ta dig i min famn
Tills du ropar högt mitt namn
Och tills den rädsla
Som jag har i mig tar slut


O det var ett lätt kryss idag. Precis som Eldeman sa. Ha en skön lördag därute nu! 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 24 april 09:00


  Tema nr 97 Guldvatten 115/366   Nå. Det som kallas guldvatten skulle försvinna i de här vattenmassorna.Samma utsikt som igår o jag tänkte lägga två bilder i samma inlägg, tills jag kom ihåg temat guldvatten. Det fick då bli denna bild med s...

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards