Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 19 september 2015

Av Kvasthilda - 19 september 2015 10:57


Go' Förmidda'. Elden i stugkaminen värmer gott, kaffet är urdrucket och krysset avklarat. Kanske inte helt enkelt idag, men allt är ifyllt. 


Dagens kryssande började med ett stycke radiohistoria, när nu radion fyller 90 år och firas med en livesändning från Växsjö och Utvandrarnas hus. Första uppgiften illustrerades av en fröken Angela. Ted Gärdestad. 

Jag är glad att jag kan lätta ankar ibland
Å få svänga en känga med Angela
Ingen vet hur man gör
För att få mig på humör
mmmm som Angela


Tim Bergling sedan, bad oss väcka honom när det blir så dags. O vem är det då? Tja, han är betydligt mer känd under sitt artistnamn. Avicii. 

So wake me up when it's all over
When I'm wiser and I'm older
All this time I was finding myself
And I didn't know I was lost


Sommarnatt. Det finns några låtar med den titeln. Idag var det Taubes melodi om Rose-Marie vi söker.

Kom I min famn och låt oss dansa här en vals, min Rose-Marie.
Natten är ljuv, le blott och dansa!
Lekfullt och lätt du svävar än som fjäril väckt av sommarvind,
än som den skygga hind.
Stödd mot min arm du böjer nätt ditt huvud och ditt gyllne hår,
lyser av ungdom och doftar vår.
Tvekande ler du åt de bevekande tonerna,
lätt och lekande valsen går.


Vi tar det där K-et o fyller på för nästa tjej. Katrina and the Waves där de dansar över Sun Street


Jag vill aldrig att sommaren ska ta slut, säger Robban. Det är lite försent för det, herr Broberg! På fler än ett sätt.  


Nä, här har hösten anlänt med stormar o fallande gula löv. Har sett en massa fina norrsken och en o annan stjärna. Såg Vintergatan en natt. O önskade att jag hade ett stativ! På sin tid sjöng Zarah Vill ni se en stjärna, se på mig


Ett annat stjärnskott som försvann var Daniel, eh The Moniker. Han tävlade i Mellon 2011 med sin Oh my god!. Elva alltså. 

Oh my god, oh my god
It’s a wonderful surprise
I’m in love, I’m in love
And I cannot get enough
Ooh la la, ooh la la
Don’t ever want this to be over
(This to be o-over)


Stjärnskott ja. Som stjärnor glänser de, diamanterna. Diamonds are Forever heter en av alla James Bond-filmerna. Diamantfeber på svenska. 


Nätter o dagar. Doris Day. Que sera sera, på svenska var det en direkt översättning. Det som sker det sker. LillBabs gjorde den. Bland annat. 


Gyllene Tiders Flickorna på TV2 spelades av Lennart Palm i Lerum, på hans partyorgel förstås. 


I teven tävlade även Eric Saade, några år efter The Moniker. I år hette hans bidrag Sting


Vi slutar i pompa och ståt. Eller inte. Fast jo. Stars and Stripes Forever Antar jag, då det är en amerikansk marsch som efterfrågas. 

Av Kvasthilda - 19 september 2015 09:00


Tema nr 139 Invirad

262/365


Mindre naturliga höbalar... -bollar.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2015

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 19 september 2015 07:54


Vaknade av att solen lyste in genom springan i gardinen. Kan det vara möjligt? Efter det senaste dygnets ihållande regnande tror man knappt det är sant. Vi lämnade två kosor ute på grillbänkarna, mest för nyfikenhets skull. Den ena fylldes o Maken tömde den o nu är den ena fylld till brädden (givetvis, eftersom den varit full sen  igår) o den andra är havfylld. Betyder det 27 mm som det sades på nån av vädersidorna? Mycket är det i alla fall. Gården ser ut som en sunkig myrmark. I alla fall framför min bil...

Sjön har ökat i omfång och krupit upp en bit mot stranden. Jag som krattade bort en massa stenar intll stranden för att lättare kunna skölja tallrikar, grytor o kaffepannan osv... Den ligger nu, nära en halvmeter ut i sjön! Nåja, det har varit lite vatten i sjön hela tiden... 

Idag är det Mulligt & Gulligt på schemat. O sen surströmming. Måste blir en lugn kväll, då jag ska köra hem i ottan i morgon. Eller åtminstone på förmiddagen. Hade jag tänkt. Fara förbi Susannah i Töre. Hon har lite grejer till mig. Hennes man bor i England och jag hittade ju de där blåröda Brio-loken på eBay tidigare i sommar - och en Hannah Montana med kompisen i rosa hår. Simon har nu allt med sig till Sverige o jag ska åka förbi o hämta upp det - o kanske en Integritykille jag så sakteliga köper av Susannah. 

Nåja, det är i morgon det. Nu väntar snart Melodikrysset. 

Go' Morron Norrbotten! (o nä, Johan har ju slutat i Norrbottensradion....) 

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards