Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under oktober 2015

Av Kvasthilda - 3 oktober 2015 13:06


ååkääjjj... Det är inte ofta man ser nåt sån't här: 



Av Kvasthilda - 3 oktober 2015 10:54


Snabben pågår o dagens kryss är avklarat. Snubblade bara på ett ord, men när jag insåg vad det var kom det liksom *puff* - en Eldemanledtråd. Nåja, vi börjar väl på första anhalt då, innan vi drar Jorden Runt på 80 dagar, eller under en krysstimme. 


Vart ska min kärlek föra? Agnetha Fältskog frågade sig detta som Maria Magdalena i Jesus Christ Superstar


Så åker vi Jorden runt på 80 dagar. På våg väg runt får man förmoda att man passerar tullen en o annan gång. 


Mitt bästa för dig. Fantastiskt. Pugh Rogefeldt och hans kompisar i Grymlings


Sara Varga hon dansar inte med sina vargar hon inte. Hon uppmanade: Spring för livet. Mellon 2011. 


Så kom en instrumental melodi. O den är instrumental, Josie's Tune. Chris Rea sjunger inte ett ord i den. 


O inte Rea, men väl Lorry. Earth, Wind & Fire's In the Stone användes som signaturmelodi till den teveserien i humorklassen. Sägs det. Nå, en viss humor förekommer väl. 


En annan tevefigur är Bamse. Han berättade om Nalle-Maja och hur tuff hon är. 

Nu ska jag förtälja dig
Om en modig liten tjej
Hon är riktigt speciell
Ofta tuff men alltid snäll

 

Nalle-Maja
När dom andra blir skraja
Ler hon och skrattar bara
Ingen kan vara
Tuff som den tjejen kan

 

Om nån skulle vara dum
Emot Teddy eller Brum
Retas, fast dom inte vill
Säger Nalle-Maja till

I originalet var det Nane Grönwall som bad Håll om mig! Mello 2005. 


Det är missarna som gör det
Missarna man minns
Och nu när de ju ändå finns
Vad kan man göra åt det?
Det må väl va' förlåtet
Om segern inte alltid vinns
Och kysser du en groda
Kan kyssarna va' goda
Fast det inte blir nån prins
Det är så lätt att man glömmer
Att det är missarna man minns

Wille Crafoord. Det var också ett bidrag i Melodifestivalen. 1997.  


Nils Dacke med partyorgeln! Det var ett tag sen. Texten vi inte fick höra var till Vad har du under blusen Rut? Ja, igår hade jag ett tallbarr under behån! Snacka om busväder! 

Ja, åren blåste vidare i en snabbare takt,
jag hade aldrig prövat på nå'n kärleksakt.
Men Rut och jag, vi gifte oss en dag i april,
på bröllopsnatten frågade jag henne en gång till.


Vad har du under blusen Rut?
Vad är det där som putar ut?
Det har jag aldrig märkt förut.
Vad har du under blusen Rut?

Streaplers låg på Svensktoppen med den 1974. 


Vem hade Patti Scialfa med sig i duetten? Maken förstås. Bruce Springsteen. De har varit gifta i över tjugo år. Patti har varit medlem i hans E. Street Band i många år. Linda Paloma heter melodin. 


Göteborgs symfonietta spelade en amerikansk låt som skulle få oss att tänka på en svensk version. Cornelis gjorde en sådan. 

Jag hade en gång en båt
Med segel och ruff och köl
Men det var för länge sen, så länge sen
Svara mig du
Var är den nu?
Jag bara undrar: Var är den nu?

Ur texten plockar vi hunden en klasskompis till mig hade när vi gick i småskolan. Han smet jämt! Ruff hette hunden, en stor terrier. Vi ringde många gånger till Jonas o hans föräldrar o meddelade att Ruff var ute igen. 


Autumn Leaves. Så heter originalet som Yves Montand sjöng sin vackra och ledsamma franska version av, Les Feuilles Mortes


Av Kvasthilda - 3 oktober 2015 09:00


Tema nr 320 Äsch då!

276/365


Men skam den som ger sig. Om nu vagnsnummerskyltarna försvunnit, får man göra som Kajsa Warg o ta det som finns tillgängligt. Funkar ju det med. Ful får man vara, men inte dum. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2015

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 2 oktober 2015 09:12


De pratar auktioner i radion just nu. Norrbottensradion har haft auktioner till förmån för Världens Barn. Vet inte vad som auktionerats ut, för jag har inte hört allt men en grej är en dag med dem i radion. Ja, just det. Så är det. De kommer att sända från Fjällkniven (var det väl?). 40200. Kul o grattis! 

Kärleks-Linda har också ett paket på Tradera. 

Men det var det här med auktioner. Hur kan man ens vilja ha sk EnDygns-auktioner som pågår på en del Facebooksidor? Vill man ha bud? Vill man sälja nåt? Det är ju bara till för folk som inte har nåt liv. De funkar så här... Auktionen går ut ETT DYGN EFTER ATT SISTA BUD ÄR LAGT.... Va?!??? Det betyder att i verkligheten kan en auktion pågå i fjorton år. Säljaren bestämmer budhöjningarna antar jag och även vilken nivå de startar på men sen då?? Fem kronors höjning. 25 kronors höjning? Det betyder att de vare sig vill bli av med grejerna - o blir de det, vill de inte ha betalt. Vem fan ids sitta o bjuda på nåt som går ut ett dygn EFTER att du lagt ditt bud? Man vill ju ha en sluttid?? Undrar vad det är för idiot som kom på det? Låter på vissa som om det är helt självklart att göra så. *skakar på huvudet* Fattar inte. Alls. 

Nä. Kaffet har puttrat klart. Ska stoppa i mig nåt o dra mot kustbyn i öst. Pitstan. 

Lillkläppen vill, enligt uppgift ha en vinteroverall. O apropå det... 

Det har visst snöat i Kiruna. Här sjunker sjön. Igen. 

En kompis konstaterade att detta året går till historien som det första året med FYRA snöfria månader. Men det var knappt. Dock är det ett kallt jävla år. 

Go'Morr. 

Av Kvasthilda - 2 oktober 2015 09:00


Tema nr 285 Spräckligt

275/365


-.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2015

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 1 oktober 2015 17:20


VARFÖR kladdar glasögonen igen bara för att det är varmt o svettigt? Glasen kommer ju inte närmare ögonen för det? Underligt fenomen. 


Kokar fläsklägg o det kommer att bli kul med disken sen. Alltid skoj när man inte har tillgång till rinnande varmvatten. Eller rinnande vatten, punkt. Men för att diska fettet efter lägg, behövs det varmt vatten. Hetvatten. Det står en stor kastrull på vedspisen o värms så sakteliga medan björkklabbarna brinner. 

Har skalat o hackat kålrot o ett par morötter som nu väntar på att koka upp i en annan gryta. Insåg nyss att jag inte har nån pottistamp. Får väl ta en träslev eller nåt i stället. Alltid är det nåt. Hä sko inte häng uti grejen, he sko finnes nä he behövs.... O nu finns det inte så det är en nödvändighet jag måste ta hit också. Och en sil. Inte ett durkslag, för det har vi. En sil. Till sås o annat. Tänkte nästan ta tesilen men insåg snart att det inte hade fungerat på något sätt. 

Nåja. Det är bara att ta itu med resten då. 

Av Kvasthilda - 1 oktober 2015 09:00


Tema nr 218 Paraply

274/365


En av sommarens mest använda accessoirer? Den här sitter, av någon anledning på taket till en husvagn. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2015

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards