Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 27 februari 2016

Av Kvasthilda - 27 februari 2016 11:00


Ja, inte var det helt enkelt idag! Ett av svaren gick jag helt bet på, men lite hjälp av andra krysslösare fixade det. Som sagt, allt kan jag inte på egen hand! Meen, vi början om från början. 


"En av Disneys senare långfilmer"? Ja, allt är relativt. Det var den första som släpptes på Hemvideo i alla fall och det gör den till de senare generationerna Disneyfilmer. Sebastian, den lilla krabban sjöng om hur härligt livet är Under the Sea. O under havsnivån håller även Ariel, den lilla sjöjungfrun till. 


Jag gick mig ut en afton,
uti en lund så grön.
Jag gick mig ut en afton,
uti en lund så grön.
Där mötte mig en flicka
så fager och så skön, skön, skön,
där mötte mig en flicka
så fager och så skön.

Ariel fick ben hon också så småningom, efter en del klurerier och lurerier från sjöhäxan Ursula. 


Sen fick vi en gammal goding. It might as well rain until September. På svenska satsade de på sommardelen i stället, Jag önskar att det alltid vore sommar. Carol King sjöng den engelska idag och Eleanor Bodel gjorde en gång den svenska. Bland många andra. 


Sen kom det jag inte kunde. Vi sökte en plats i en stad. Efter att jag hittat svaret googlade jag lite mer och fick fram att Pratern (svensk stavning) är en stor nöjespark i Wien i Österrike och där utspelar sig en viktig scen i filmen Den tredje mannen. Melodin heter Harry Lime's Theme och Harry är en försvunnen man som i filmen spelades av Orson Welles. 


En tuff brud i ett snyggt fodral
Vill ha en tuff jäkla brud som e precis som jag
Jag vill en tuff brud i lyxförpackning
En tuff brud i lyxförpackning
En tuff brud i snyggt fodral
Vill ha en tuff jäkla brud för du gör mig svag

Denna omarbetade text av Lill-Babs signaturmelodi gjordes av Petter i första säsongen av Så Mycket Bättre. Har det alltid varit med en rappare i grupperna? Har inte tänkt på det. 


Ja, man får förmoda att även Rosa dansade runt i ett snyggt fodral. Rosa på bal skrevs ju av Evert Taube, inte The Extra Terrestrial, som man kanske annars förknippar förkortningen ET med.  


Nån som alltid har ett snyggt fodral på sig är nästa kryssgäst. 

All my love I give to you
All I do I do for you
I'm in love, baby I'm in love
Every day and every night
Always 'til the end of time
I'm in love, baby I'm in love

Sanna Nielsen. Den långa, vackra skånskan. Hon kom fyra i Mellon 2011 med den. 


Så en Sverigeaktuell låt. Biljetterna har släppts - o sålt slut på minuter. Det är ungefär som att köa för en Platinum-docka på BarbieCollector. Man kommer till ett väntrum o hamnar i en kö för att köpa. Har man tur får man köpa nåt, men man kan lika gärna stänga fönstret utan att få chansen. Så var det för en vän till mig, där han väntade på biljetterna till nån av Bruce Springsteens konserter. Finns det en låt alla vet att det är Brusans, är det Born in the USA. London Symphony Orchestra spelade. 


Tillbaks till Mellon, o vi backar ett år, till 2010. Fina fina Underbart. Kalle Moraeus och Orsa spelmanslag. Han åkte på däng mot Jessica Andersson i Andra Chansen, men hos mig får han alla chanser i världen. I looove it. 


Och Still Loving You på det. Jag tröttnar aldrig på den låten. Power Ballads när de är som bäst. Tyska Scorpions har tillhört mina favoritgrupper i alla år. Till krysset ska vi ha DE


Tyskarna kan väl anses vara Goda grannar nu för tiden. Kanske. Äh, de är väl varken bättre eller sämre än andra européer.


O med den krystade övergången landar vi i sista melodin för idag. Ooops, I did it again. Apropå tyskar. Max Rabe. Eldeman hittade en skiva i Tyskland och som den underliga skivsamlare han är, tog han givetvis hem den, säkerligen med krysset i åtanke. Underlig men kul version av Brittans låt. Ja, Britney Spears då. 


O i det klavertrampet slutar vi idag. Ikväll drar Mellocirkusen till Gävle. Eller tja, de är väl redan där. Ikväll är det en brokig skara som tävlar. Hur ska det gå? 


Av Kvasthilda - 27 februari 2016 09:00


Tema nr 324 Täcke

58/366


Man får inte ha det ifred när man har katter...



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2016

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards