Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 5 mars 2016

Av Kvasthilda - 5 mars 2016 10:49


Till tonerna av Se på Mig börjar jag skriva. Har inte varit helt lätt idag. Vissa svar har jag fått av andra bokstäver, men var de kommer från... Mycket Europa är det idag i alla fall! 


Jag måste hej, jag måste hej, jag måste hejda mej. Robert Broberg, den fantastiska. 


David Rose and his Orchestra spelade en låt om The Stripper. Ni hörde väl bensparket i den? 


Vilken Per sjöng? Myrberg? Lite okoncentrerat just där med bråkiga katter kring fötterna. Låten var i alla fall Lasse Liten Blues - och med detta lilla blues efter, kan vi utesluta Zacharias Topelius som textförfattare och i stället rikta blicken och örat mot vår flygande holländare, Cornelis Vreeswijk. Också en rätt fantastisk textvrängare. 


Irving Berlin skrev en del filmmusik och Marilyn sjöng i ett par av dem. I There's no business like showbusiness sjunger hon om en värmebölja på väg in. Heat Wave.  


Åsså räknar vi ner. The Final Contdown. Europe


En annan Per kopplar jag ihop med nästa låt. Fina Per Oscarsson spelade ju en man som blev "morfar" åt lilla Johanna. Kan du vissla, Johanna?. Medevi Brunnsorkester spelade, utan att vissla. 


Så den svåraste idag. En gammal kriminalserie som utspelar sig i en stad. Bokstäverna jag hade och ett eget detektivarbete ledde mig till Prag och närmare bestämt syndarna i nämnda stad, Syndare i Prag. Att musiken definitivt landade i 60- eller 70-talet råder inga tvivel. 


Lennart Palm i Lerum spelade lite skånsk prog för oss. Peps Hög standard


Round the back of the arches. Goa Flannagan and Allen. Hasse Alfredsson satte smaklökarna i den melodin o skrev om den till Öl

När man ser på hur barna växer upp och står i,
kan man undra om barna nånsin får det som vi?
Om det finns jobb, om det finns mat
om det är drägligt där dom bor,
finns det får och kor och vatten och luft?
Får dom döttrar och söner, har dom dragspel och vals,
har dom kvar bruna bönor, har dom någonting alls?
Framtiden verkar dyster när man grubblar över ett glas öl
men man hoppas att barna ändå får ett glas öl!


In i Mellon då. I 2010 års tävling sjöng en av bröderna Ekborg med bravur. Anders tävlade med The Saviour. Så fin. 


Framåt Fredag. De skriver om det mesta till sina revylåtar. Idag hostade o nös de sig igenom en låt om Allergi. Lotta Engberg har sjungit om det förr, i olika förklädnader. Bröllop. Ringen på mitt finger

vår-du säger äntligen vår
du blir glad du vill gå ut
jag vill helst att den tar slut
sån e min vår - blott besvärlig och svår
blommor gräs och träd med knopp
ger mej utslag på min kropp
jag mår inte särskilt bra
e det så här det ska va

Nja, den är borta än ett tag, våren. Nära två meters snödjup ska bort först. 


Udda version av en klassiker, sa han. Att australiensare kan joddla, måste bara det vara udda. Fast många utvandrade från Tyskland o andra alptrakter. O just tyskättlingen Mary Schneider joddlade sig igenom en vals som man kan se isdansare röra sig till. Skridskoåkarens vals. Det de rör sig på är isen, så det skriver vi i krysset. 


O vi slutar med att se på Jan Johansen. Melodifestivalen 1995. Drygt tjugo år sen. Galet. 

Så se på mig, åhå..., en hamn i stormen
Som en våg som fötts att bära dig
Ja, se på mig, åhå..., i ljus och mörker
Är jag där och aldrig lämnar jag dig


Ikväll blir det en andra chans för några som inte knep direktflyget till Globen. Vilka går vidare idag? Jag får inte se så mycket av det, då jag jobbar. Visserligen paus precis då, men tja... Det visar sig. Har ju hört de flesta förr. 


Av Kvasthilda - 5 mars 2016 09:30


Morrn morrn. Förra inlägget hamnade under utkasten. Händer titt som tätt när jag skriver på mobilen. Man kommer åt den där lilla rutan när man bläddrar ner för att publicera. Disträ som jag var, kollade jag inte heller. Nåja. Det händer. Annat kom emellan så den där 365an hann inte heller publiceras. Ska väl försöka fixa den då. Melodikryss snart. Kaffe ska kokas. Mackor ska bredas. Eller nåt. Kanske blir fil o flingor i stället. Vi får se. 

Morrn på er. Eller goförmidda vid det här laget! Hade det varit vardag hade morronprogrammet just slutat o förmiddag tagit över. Sådeså. 

Av Kvasthilda - 5 mars 2016 09:00


Tema nr 123 I luften

65/366


Små souvenirväskor, perfekt storlek till Barbie och hennes vänner. I love 'em! 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2016

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards