Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 2 april 2016

Av Kvasthilda - 2 april 2016 11:54


Trettio minuter till. Snart får jag gå hem. Det behövs. Jävla i min loppelåda vad trött jag är. Sov på soffan i Narvik en stund o vaknade med ett ryck strax innan jag hörde loket så sakteliga rulla förbi vår överliggning (vi har ju helt flyttat från både terminalen och hotellet nu, tråkigt nog, Man är HELT ensam idag....!). De var färdiga bara nån minut senare o backade tillbaks hela ekipaget så jag klädde mig o gick ut.

Satte mig i främre hytten en stund men Mats stannade till på stasjonen o kilade in för en kopp kaffe o lite snack med Togleder aka polaren o jag rantade in i bakhytten i stället. Arbeten på linjen så de passade på att morsa på varann.

Fanns inte en tjalle att somna på jag lyssnade förstrött på radion, kikade på gamla facebookinlägg, läste lite ur en JD Robb, åt en Poultikasvaara Special (inte helt enkelt utan tallrik o haklapp), drack lite kaffe, spanade lite till på facebook, lyssnade med ett halvt öra på Lisa Syrén och hennes överdrivet okluriga ledtrådar. Midjestekel-S-Mugg.... S-et var väldigt tydligt. Men jo. Nä. Inte en geting. En Bi-S-Kop(p). Hela ordet ges ju i olika led! Så tänkte vi. Men vad gör det om hundra år. Nåja, Hon är glad i alla fall.

Till slut slog MelloX-et igång men jag trodde ju inte att jag skulle hinna lösa det alls! Med den farten Mats höll, trodde jag det skulle bli ett halvt kryss. Men så kom ju den där Heliga Kon. Fönstertåget. Tjugo minuters väntetid. Typ. O sista uppgiften kom mellan sista driftplatsen o hemmastationen. Klart. O Maken ringde när vi rullade in på Sjb. Surrade kryss o Tolikberg(et). O en älgolycka framför dem i morse. Med dödlig utgång. *huff*

Jaha.. Vad är det kvar nu då? Tjugo minuter? Typ. 22. 21.

En kopp choklad kanske?

Av Kvasthilda - 2 april 2016 11:15


Så lägger vi en lördagsförmiddag till handlingarna igen. Trodde inte jag skulle hinna lösa krysset idag men det hanns precis med innan vi landade på hemmastation. Svårt kryss idag? Jodå, Till vissa delar. Maken ringde o sa att de löst några frågor, vilket innebär att inte allt var svårt, men han frågade vem den historiska mannen var... jaja, vi kommer dit. Jag reserverar mig för stavning, tills jag hunnit kolla upp allt. Har en stund till egen hemgång så jag passar på att göra mina fylleriövningar här.


Vi började med Sten och Stanley. Ebbes son Alexander stod för sången, men nog hör man pappa o farbrors melodi i hans röst. Jag trodde först det var en yngre version av bandet, o på sätt o vis var det ju. De spelade och sjöng Ted och Kenneth Gärdestads Jag vill ha en egen måne.


Alice Sarah Ott tog sig an Chopin och hans Prelude, Opus 28, No. 15. Den kallas även Raindrops och vi häller lite regnvatten i krysset.


Applåder på det?

I live for the applause, applause, applause
I live for the applause-plause
Live for the applause-plause
Live for the way that you cheer and scream for me
The applause, applause, applause

Lady Gaga.


Herbert von Karajan sen. Han dirigerade ett stycke av Johannn Strauss d.y Det vi hörde var en liten liten del av en wienervals. Geschichten aus dem Wiener Wald.


Det valsades vidare med Sjung och le. Paul Henriksson. Pål? Ah, nåt i alla fall.

Sjung och le
sorgerna göm och glöm en värld så trist
Du skall se
Som i en dröm att allt skall ordna sej till sist
Sjung och le
tro lilla vän på hopp och kärleken
och snart du ser att du vill ha mer
av allt som livet ger


Sen valsar vi ut i alperna med Maria i Sound of Music. Edelweiss. Den spelades på gitarr och glas.


Svensk schlager med Lennart Palm. Mamma mia. Nä, inte det, Åke Grönberg. Gungeligung.


Sven-Ingvars o deras gamla goding (örhänge... hahahah) Två mörka ögon. O det som det bruna består av är irisen.

Två mörka ögon, och kärlekslågor tändes
som värmde mig och lyste upp min väg.
Den blick du gav mig, så underbar den kändes
den sommaren för länge sen, då jag fann kärleken

Fint serru.


Åsså den där historiska personen Maken inte visste vem det var. De hade ju ingen kryssplan utan lyssnade förstrött på sin väg genom de norrländska skogarna. Mannen i marschen är Engelbrekt.


Euphoria. Loreen. Räcker väl så? Eller nä. Mello o ESC-vinnare. Svensk sådan. 2012. Mmmm. Snart är det dags igen.


Sen nåt jag var tvungen att googla. Operor är ju inte helt min starka sida men så många operor på T finns inte o jag kom snart fram till att det var Jules Massenets Thaïs. O fick det ju bekräftat när Eldeman nämnde honom. Stycket som spelades heter Meditation.


Vi slutar i pepparstarka kakor. När som pepparkakebagarn bakar pepparkakor, tar han.... fram ett kilo peppar. Aj aj aj. Ur Klas Klättermus kommer Pepparkakebagarsången och bakom det hela står Thorbjørn Egner.

När som pepparkakebagarn
bakar pepparkakor tar han
ner från skåpet största grytan och ett kilo margarin
det ska smältas inte brynas
o när bubblor börjar synas
ska man blanda margarinet med en tesked ljust farin

 

Uti grytan margarinet
rörs tillsammans med farinet
åtta äggulor och sedan drygt ett kilo vetemjöl
sist ett kilo peppar strör man
ner i grytan åsså rör man
sedan hälles hela degen på ett bakbord utan söl


Hur har ni det i resten av landet? Här skiner solen från strålande blå himmel. En fin dag! Leksand är tillbaks i SHL, vilket mina syskon jublat högt och lågt över. Jag säger inte så mycket alls, jag.


Av Kvasthilda - 2 april 2016 09:00


Tema nr 54 Ett gäng

93/366


... påskfirande ungdomar.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2016

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 2 april 2016 01:09


Tattoot gick igång o jag vaknade med en boom. Hjärtat har inte lugnat sig än. Jävla nattskift. Ska dra en last till Narvik o sen passa hem. Grävde fram en madrass ur gubbens gömmor men vet inte om jag ids släpa med den. Knappt tre timmars sömn, på klockslag när min kropp inte ens blivit trött. Ungefär nu brukar min sovklocka normalt göra sig påmind. Inte väckarklockan. Iofs var jag trött när jag la mig men som jag förutspådde. Det tog mig säkert en timme att somna också. O vaknade efter två. Min kropp är inte skapt för det här. *bah* Inte för att vända hem direkt efter en sån brutal väckning. Under den gamla goda tiden hade man siktet inställt på en hotellsäng när man kom fram. Eftersom man inte är hemma kan man sova, bara man får ett rum med mörka gardiner. Sen vakna utvilad o köra hem framåt eftermiddagen igen. Ska jag släpa med mig den där jäkla madrassen i alla fall? Om jag hade fått ur all luften kanske. 

Nä, kaffet har puttrat klart. Morr'n. 


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards