Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 7 maj 2016

Av Kvasthilda - 7 maj 2016 23:45


Men satan-i-gatan vilken svart dag det varit. Bokstavligen. Vid lunchtid hörde vi att det hade börjat brinna på Lappkonsum. Dotras gamla butik. Den hon alltid handlade på. O den butiken som hennes fd chef fram till nu basat över. Fast inte längre. Butiken finns inte kvar. Det är bara sot och skrot där butiken stod i morse - o folk som så sent som idag köpte sig lite lunch. Det har varit en massa brandenheter där idag. Kiruna, Svappavaara. Flygplatsen har skickat sina jättebilar. Såg Pekka skrev en stolt uppdatering på fejjan tidigare idag. Han har ju basat därute. På flyget alltså. 

Det gick rykten om att kåken intill hade börjat brinna. Mågämnet som blivit ditkallad under dagen sa att elden hade slickat husväggen - inte konstigt när Konsum satt ihop med ett stort hyrsehus - o ett badrum i en lägenhet fått sig en kyss. Annars är det väl mest rökskador.


Två av våra avkommor for iväg en sväng men kom tackolov inte så nära brandhärden. Över hela stan kunde man tydligen se brandröken. Vi bor bakom Loussa, så vi såg inget. Himlen var jämngrå ändå.


Foto: Dotra


Bloggplatsen kraschade när jag skulle ladda upp en bild. WTF?? Sen låg den nere i en halvtimme.... Typ.


Redigerat da'n efter... Nä. Fick inte upp ett skit igår så jag lägger upp det igen här. Tur nog kopierade jag inlägget innan jag försökte publicera det... 


Av Kvasthilda - 7 maj 2016 12:02


Hmmmm...  Vad göra, Har varit ledig några dagar men inte tagit en enda bild. O nä, nu ljög jag. Har fotat massor, men inget man kan använda i 365an. Kanske nåt av allt men det tryter verkligen med fantasin och inspirationen i år. Förra året hade jag ju tolv teman gratis, med ett-i-månaden-foto men i år har jag inte kommit mig för med att göra det. Halva året har snart gått så den tåget har redan gått o försvunnit i fjärran. 


Åsså brinner det igen. Över ett stort område på Gotland o ett giganto, ofantligt mycket större i Canada. Det är så jäkla otäckt. 


Av Kvasthilda - 7 maj 2016 10:58


Lördag morgon igen och ett nytt kryss avklarat. Nåja, Lunchtid. 


Vi började med lite karaokesång - för vem sjöng inte med i Nicke Borgens We are all the Winners

We are the winners we are all the best
Att vi få va tillsammans det betyder mest
även om de mulnar och ridåen har gått ner
Så har vi ändå vunnit om alla hänger med


Från det går vi till "en dotter", Åsas dotter, Little Jinder

Jag vill spola tillbaka (super 8)
Vi måste få ett lyckligare slut
Gör superåtta-moll till technicolor gold
Jag springer mot din gata (super 8)
Vi måste få ett lyckligare slut
Gör superåtta-moll
Till technicolor gold


Lyckligare slut sjöng hon. Efter det fick vi lite mörkare musikj. Beethovens Femma, Ödessymfonin


O kaninerna i Den långa flykten tog ödet i egna händer o stack mot nya jaktmarker. Filmmusiken stod bland annat Simon och Garfunkel för. Bright Eyes


Edvard Persson höll sig Söder om landsvägen


Dagens första Lennart Palm - av två. Han spelade Staffan Hellstrand om den Lilla Fågel Blå

Kom tillbaks
Den här världen är så underbar
Kom tillbaks
Hela världen var så underbar
Och det kunde lika gärna varit jag
Lilla Fågel Blå


Siwan spelade in flera skivor på tyska. Hennes Mamma är lik sin mamma, är väl vare sig tysk eller svensk i original. 


O mammor blir gamla, när åren går. De sista ljuva åren. Inte alls en favorit of mine. Den ligger på samma plats i mina spellistor som Du e min man. Låååångt ner. Inte alls faktiskt. Lars Roos må vara bra men jag gillar inte låten mer för det. 


Vi byter genre. Switch. Will Smith. Han gör mycket. 

Yo mic check, mic check, yeah here you go
What? Nah, he, he over here
Yeah, I heard he got that hot new thing
It's called Switch'
Let's get it going

 

(Switch)
Hey! Turn it over and hit it
Turn around now switch
Turn it over and hit it


Så en dubbel. Dubbel. Lennart Palm igen. Han spelade Nenas 99 luftballons. Vi skriver in nior i krysset. 


En härlig lördag är det. Många tillbringar kanske den Sittin' on the Docks of the Bay en dag som denna och lapar sol. Inte vi. Här är det snö kvar än. Men det drar i grilltången. Melodin är en av Otis Reddings mest kända. 

Sittin' in the mornin' sun
I'll be sittin' when the evenin' come
Watching the ships roll in
And then I watch 'em roll away again, yeah

 

I'm sittin' on the dock of the bay
Watching the tide roll away
Ooo, I'm just sittin' on the dock of the bay
Wastin' time

Inte behöver det vara slöseri med tid! 


Vi slutar med lite strafftid i Snickerboa tillsammans med Emil i Lönneberga. 


O där kan man ju sitta en stund, om man inte tar sig ut i solen. Ha en skön lörda'! Hade varit kul att vara i Stockholm nästa helg o sitta i Kungsan o lösa krysset i direktsändning, men vad som än sker då, jobbar jag! Hoppas ni som kan, får en fin dag då! 



Av Kvasthilda - 7 maj 2016 09:00


Tema nr 255 Ruggigt

128/366


Inte favoritvädret i mitten av maj... (efterdaterat)



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2016

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards