Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 14 maj 2016

Av Kvasthilda - 14 maj 2016 18:28


Åhh. Så jäkla glad. Efter en allmänt kass skitdag sett till allt som hänt i detta landet idag med bränder och älgpåkörningar o bilvolter o annat, varav två händelser jag haft nån jag känner inblandad i. I det fallet bränderna. I ena fallet fick jag en bild från Maken där han visade lite rök på sidan av spåret. Brandkåren har varit ut o släckt där, innan det blev skogsbrand av det. Den andra är den stora husbranden på Söder. En kompis bor på samma bakgård o han visade bilder innan det kom ut i nyheterna. Jag hoppas hans kåk klarar sig. Är det vindstilla ska det väl gå bra, för hans hus sitter inte ihop med de andra - tror jag. Många kåkar emellan om inte annat. 


Min råtta har bestämt sig för att begå självmord. Ringde SysterYster o gnällde o svor o visade, meddelst att höja högtalarljudet, just hur jävla irriterande den är. Den tappar kontakten heeeeela tiden o jag har haft mina funderingar om USB-portarna påverkar varann. Satte i min lillråtta till Lapptoppen o den funkade utan problem. Startade om datorn o den krånglade mer än vanligt. Fick inte kontakt med iPhönen heller. Skulle göra en backup på senaste bilderna. Gick o drog ur Sonens spelråtta o stoppade i på samma plats som min gamla mus. Verkar fungera utan problem. Sååå, det är dags att pensionera den där svarta MSråttan o skaffa en ny. Har inga i reserv längre, så jag måste köpa en ny. Knapparna har också börjat bängla den senaste tiden, så det har bara varit en tidsfråga. *huff* 


Åsså fick jag för en stund sen en ny bild av Maken. En bild på en go o glad Kråka. Hon log med hela ansiktet på det sätt som bara hon kan, utan att faktiskt skratta. Hon stod i en björkskog med drönaren i handen. De hittade den!! De gjorde ett eget rutmönstersök efter den. De var precis på väg att svänga av, när de båda två fick ögonen på den, samtidigt. 


Snart blir det Eurovision! Yay! Sitter o Spotifyar listan. Mycket underligt där... 

Av Kvasthilda - 14 maj 2016 10:51


Sista låtens tonar klingar ut i etern - på finska?? o jag börjar skriva. Melodikrysset direktsänds från Kungsträdgården idag och han verkar ha en rätt stor publik, herr Eldeman. O de är schlagerfans. 


Finska. Många språk blir det. Första låten sjöngs på engelska och det var våra grannar i söder - som vann det året. Olsen Brothers med sin fina Fly on the Wings of Love. Danmark. De är inte med i finalen i år. Sverige är ensamma från det kalla Nord i år. 

There's just one more thing I'd like to add
She's the greatest love I've ever had

 

Fly on the wings of love
Fly baby fly
Reaching the stars above
Touching the sky


JAIME la vie?? Men Anders. J'aime la vie heter den. Unga Sandra Kim. Hon sades vara femton år men visade sig bara vara tretton. Idag måste man vara sexton för att tävla. 

J’aime, j’aime la vie (Même si c’est une folie)
J’aime, j’aime la vie (Bravo pour le défi)
J’aime, j’aime la vie, ne m’en veuillez pas
Je suis née comme ça
J’aime, j’aime la vie

Sandra tävlade för Belgien och vann - förstås. 


Nästa vinnare var tysk. Nicole vann 1982 med sin Ein Bisschen Frieden. Idag hörde vi hennes låt på engelska, A Little Peace. O för krysset ska vi ha hennes land. Tyskland då, ja. 


En ryss som blev norsk och vann hela balunsen i sitt forna hemland, Ryssland. Alexander Rybak drog in en storskredsseger med sin Fairytale. Lennart Palm fick illustrera den. Tyvärr. 


Dear Mr Jones var näst i tur. Tommy Körberg sjöng på engelska. När han tävlade och vann svenska uttagningen 1969 sjöng han om Judy

Judy min vän där går vår korsning
kanske ses vi igen, då får vi se
vad livet har gjort med oss
Judy min vän

Det var inte så många tävlande i Euovisionen då. Han kom på delad nionde plats. 


Eldeman plockade fram Bamses DunderHits och spelade en låt om Bulleribång, en riktig bråkstake. 2005 vann Helena Paparizou ESC för Grekland med den passande titeln My Number One

You are the one, you're my number one
The only treasure I'll ever have
You are the one, you're my number one
Anything for you 'cause you're the one I love


É de' det här du kallar kärlek. Hela Kungsan sjöng med, fast Lasse Holm och Monica Törnell sjöng den på engelska, i Another Kind of Loving. De vann Mellon 1986 med den. 


Sen åkte vi tillbaks till de tre kullarna och Bamse och vidare upp till Farmors Höga Berg. Kanske hon bjuder på lite köttbullar? Originalet vann Afro-Dite med 2012, Never let it go! I ESC landade de på en åttonde plats. 

So never let it go, never stop 'til you know
We'll be reaching for the top tonight
Surrender to the beat, up and down in the heat
We'll be shaking, shaking
(We'll be shaking)
So never let it go, never stop 'til you know
We'll be reaching for the top tonight
(We will reach the top)
Surrender to the beat, up and down in the heat
We'll be shaking, shaking


Orsa Spelmän gav oss nästa kryssbidrag, och likaså vinnarbidrag 1985 för Norges Melodi Grand Prix - och hela Eurovisionen. Bobbysocks med deras La Det Swinge


1980 vann Johnny Logan första gången för Irland. De är inte ens med i finalen i år! Tomas Ledin tävlade med Just nu (o i exakt samma ögonbick jag skulle skriva det, sa en reporter i radion detsamma, "Just nu" - med helt andra pågående nyheter än musik). Som illustration sjöng Ledin den på engelska. 

Känna luften i mina lungor (Just nu!)
känna blodet som pulserar (Just nu!)
känna ljuset i mina ögon, (Just nu!)
Känna tiden som passerar (Just nu!)
Just nu vill jagt leva just nu!
Just nu vill jag känna, just nu!

( o det vill nog de, nyheterna handlar om också. Känna luften i lungorna. *usch* En vän till mig bor på samma bakgård som huset på Söder som just nu brinner)


Eric Saade vann för Sverige 2011 och blev även Popular ute i Europa o slutade på en tredje plats. 


Åsså slutade vi med en låt på finska. Eldeman o hans finska skivor. Sandra Kim var den yngsta att vina ESC o Carola var inte långt efter. Sexton år gammal vann denna unga Främling Sveriges och Europas hjärtan och drog hem vinsten till lilla Sverige. 

Främling, vad döljer du för mig
I dina mörka ögon
En svag nyans av ljus nånstans
Men ändå

 

En främling, så känner jag för dig
Jag ber dig, låt mig få veta
Vem vill du vara
Kan du förklara det för mig

 

Som Mona Lisa har sitt leende
Så gömmer också du en hemlighet
Stjärnor jag ser dom vill gärna ta ner nån till dig
Där bortom himlen finns en evighet

 

Om du vill upptäcka den här med mig
Ta första stegen och visa mig vägen i kväll
En känsla och jag litar på den
Sen blir vår kärlek aldrig främmande igen


Ikväll tävlar Frans. Grabben som började med att sjunga om Zlatan. En Zlatan som var på tapeten igår när han slutar spela i PSG - och som fick en ubersnygg Tack-film från sitt Paris-lag. Får se hur det går för unge Frans idag men betvivlar att han kommer att vara i närheten av prispallen. Nånstans Topp tio kanske? Lycka till! 



Av Kvasthilda - 14 maj 2016 10:06


Ja, har satt mig med MelloX-et och är redo för veckans upplaga - med mobilen i högsta hugg. Jour. Eldeman befinner sig mitt i Kungsan, Eurovision Village, eller vad han nu sa. Kungsträdgården. Den som en gång försåg kungahuset med kål till middagarna. Direktsänt kryss, brukar innebär lite lättare frågor. Får väl se. Det kan ju finnas en del slamkrypare - men idag skulle det vara 100% Schlager så det ska nog inte vara alltför blodigt. 

Nä. Vinnarna räknas upp. Dags att göra sig klar. Nu kööööör vi! 



Av Kvasthilda - 14 maj 2016 09:00


Tema nr 154 Kretslopp

135/366


Det är en evighetsmaskin. Men när de här blommorna visar sina vackra ansikten - då vet man att våren är här och sommaren står runt knuten. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2016

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards