Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 11 juni 2016

Av Kvasthilda - 11 juni 2016 21:15

Har stressat runt som en tok idag för att hinna en massa före jobbet. Drog på mig uniformen o for på jobbet o stämplade in. Loggade in på Fido o tog ut min tågorder. Not. Hade en ny order - om instillt tog. Mitt... Huff. 

Passade på att ringa Trafikverket o byta lösenord. Fick det inte att funka o insåg ju varför.... *huff* 

Åkte hemåt o träffade på Martin med Årgångståget. Spanade in vad de sysslade med en stund o for sen hemåt. Såg en figur i lekparken jag tyckte mig känna igen o tog den vägen förbi. Jodå. Barnbarnet var där med sin far. Blev X antal foton :D 

Har i stället för att jobba (nåja, jobbar ju faktiskt! - mobilen ligger beredd intill mig) fixat o trixat med mina 365or o har nu fyllt tiden hittills plus lagt in några extra på vänt. Skönt. Har några fler redigerade foton men behöver hitta rätt tema till dem. O det vet vi ju att det inte låter sig göras så himla enkelt o smidigt i år. Gäller att gnugga geniknölarna tills de blir blå! 

O apropå blå. Har jävligt ont i ena vaden. Sträckte mig en natt för nån vecka sen o det har inte släppt helt sen dess. Svor när jag gick på jobbet för att jag glömde stoppa salvan i ryggsäcken. Värksalvan som lindrar något i alla fall. 

O i hela kvarteret ligger (låg) grillröken tjock. Luktar så fantastiskt gott överallt ifrån. Eller doftar. Nä. Luktar. Själv slängde jag en fryslasagne i ugnen. Ā la familjemodell. Har mat i tre dagar nu. Eller till tre mål. 

OK. Ska försöka göra nåt. Som att ta reda på posten jag inte hunnit med - för att jag stressat runt. Ha! 

Önskar bara att jag haft hyllor så jag kunnat ordna det där jävla rummet också. Skitlön. O piloterna strejkar för sin lön... MMmmmmm. Sääääkert att de har samma lön som vi (hade). Åsså jälv afotboillshuliganer, Nu ligger en engels supporter skadad till livet efter ett bråk i Marseille. Vad fan håller de på med???? Titta på fotboll o ge fan i att slåss. Vem behöver IS-terrorister när det finns fotbollshuliganer?? 

Av Kvasthilda - 11 juni 2016 10:58


Lördag morgon. Snön som föll i fjol, nej i förrgår har tinat bort igen. Solen skiner. En härlig dag. 


Men jag kan nog inte riktigt gå in helt i Nat King Coles låt o njuta av Those lazy dazy hazy days of Summer. Ska jobba ikväll. O sommaren är nog inte riktigt här ännu, trots att även Kirunaungarna har fått sommarlov. 


Det gick en halv ton så förstod jag att vi sökte Olle Ljungström. Jag o min far. O som på beställning pratar Barnaministeriet just om en saknad far. Olle skrev originalet till den låt som på senare år blivit Magnus Ugglas största hit. Svårt att säga vilken version som egentligen är bäst. Båda är fantastiskt fina. Olles är skörare. 


Det var lite otippat. Han har många underliga skivor på finska och tyska men även på samiska visar det sig. Om han sa det, missade jag vem som sjöng Inatt jag drömde just på samiska. 


Han har även skivor utan text alls. Karaokeversioner. Eller om han helt enkelt letade igenom radioarkiven. Nästa melodi var Nannes Avundsjuk


SvenBertil fick däremot sjunga, för omväxlings skull inte en av pappas visor. Ture Nerman skrev Den vackraste visan om kärleken och Lillebror Söderlundh satte musiken och tillsammans blir det en fin liten melodi. 

Den vackraste visan om kärleken
kom aldrig på pränt.
Den blev kvar i en dröm på Montmartre
hos en fattig parisstudent


Sen sa Eldmen något som fick mig att... hmmmmm. Hur tänkte du nu? Stockholmare. Fagersta Västanfors hembygdsgård ska ha nåt evenemang nästa helg. Eller denna. Missade den lilla biten, när han fortsatte att han fått bilder som ser ut som "Skansen"... Men hallå. Var kommer alla små stugor på Skansen från? Nåja. 


Dessa röda stugor i bilden - och på Skansen tåga vi förbi sen.

Röda stugor tåga vi förbi.
Glatt kring nejden hörs vår melodi.
Ljusa björkar, sommarhimmel fri
hägnar den jublande färden.
Sången klingar. Hör vår muntra låt,
allt är glädje, må vi följas åt!
Solen lyser, och på vandringsstråt
dra vi med sång genom världen

Skriver tågar i krysset. Sommarvandring skrevs av Georg Åhlstad och tonsattes av Nils Söderström.


Man kan tappa tron för mindre. Skansen.... Hmmpppffftttt. Losing my religion. R.E.M


Mikis Theodorakis står bakom nästa melodi. Margarita Margaro. Sjöng - på svenska gjorde Arja Saijonmaa. Hon turnerade med Mikis på sjuttiotalet, då han for till FInland och fiskade efter en tjej som kunde sjunga hans visor på finska. Det blev Arja. 


Många är de hjärtan som flammat för Mikis, inte bara Arjas, men nästa sångare har nog gett mer hjärtfladder än de flesta. Julio Iglesisas sjöng Milonga Sentimental. Trodde det var junior ett tag, men jag lutar mer påt pappa. En Iglesisas var det hur som helst. 


Visst var det Det är de små små detaljerna som gör det? Povel Ramel (och Wenche Myhre) har gjort den och sjöng om klockor som dinge-di-ding-dongade. Klockan hängde i en butik oh det lät som om han fick med sig butiksbiträdet på köpet. Melodin, som så många andra av Povels spårade ju ur.... Hahahahaha! Vi stoppar in uret i krysset. 


Peggy Sue är en av Buddy Hollys mest spelade låtar och Brolle gjorde rollen som honom på scen. 


Vi slutar med filmmusik. På åttiotalet såg vi Dudley Moore och Liza Minelli i En brud för mycket. Nadeah sjöng titelmelodin, Arthur's Theme.

When you get caught between the Moon and New York City
I know it's crazy but it's true
If you get caught between the Moon and New York City
The best that you can do
The best that you can do is fall in love


Filmens original heter ju Arthur


And That's All Folks! 


Av Kvasthilda - 11 juni 2016 09:00


Tema nr 251 Ringar på vattnet

163/366


-.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2016

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards