Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 30 juli 2016

Melodikrysset v 30, 2016

Av Kvasthilda - 30 juli 2016 12:04


Krysset avklarades i realtid men jag fick besök - och avlade ett eget, innan jag tog mig tid till att kryssblogga lite. 


Vi började denna sista julilördags kryss med en romantisk melodi, a la Ray Charles. I Can't Stop Lovin' You

(I can't stop loving you)
I've made up my mind
To live in memory of the lonesome times
(I can't stop wanting you)
It's useless to say
So I'll just live my life in dreams of yesterday
(Dreams of yesterday)


O det var idag. Igår gjorde Beatles, idag illustrerat av London Philharmonic Orchestra, Yesterday, alltså. 


Celine Dion, hon körde hela natten, hon. I drove all night

I drove all night to get to you

Is that alright
I drove all night
Crept in your room
Woke you from your sleep
To make love to you
Is that alright
I drove all night


Hoppa Hulle. Herre gud. Bert Karlsson bräkte ut sin galna låt - som i original var en ESC-låt från Israel?  


Nåt bättre sen, om än inte direkt min musik heller. Glen Millers Moonlight Serenade. Den sålde miljoner, redan 1939! 


Men Sommartider är min melodi. Gyllene Tider. Skrevs av Per Gessle. (o just när jag skriver den raden kör de Fantasi med (Free)Style i Kossornas Planet. 

Vi stannar i sommaren och lyssnar till Ann Louise Hanson som tror på den. Sommaren. 

Jag tror, jag tror på sommaren.
Jag tror, jag tror på sol igen.
Jag pyntar mig i blå kravatt
och hälsar dig med blommig hatt.
Jag tror på dröm om sommar
husmed täppa och med lindars sus.
En speleman med sin fiol
och luften fylld av kaprifol.


Pumpa läns med Jungman Jansson. 

Kanske sitter du som gammal på en farm i Alabama,
medan åren siktas långsamt över tinningarna grå.
Kanske glömmer du din Stina för en sup i Jokohama -
det är slarvigt, med mänskligt, så sjung hej å hå!

Fast jag tror vi stavar det till Yokohama. Nån har inte svaningskontrollen på. Göteborgs symfonietta spelade. 


Madonna lever för kärlek. Det gör vi väl alla? 

Living for love
I'm living for love
Not giving up
I'm gonna carry on
Living for love
I'm living for love
Not gonna stop
Love's gonna lift me up


Maria, å andra sidan, levede för att bli nunna, vad nu det skulle vara bra för. Hon ändrade sig ju o gifte sig med Kapten Trapp. Sound of Music


Jerry Lee Lewis, på sitt håll... han kallades för The Killer. I Miss the Mississippi and You


Kjell Tigers enmansorkester avslutade dagens krysserilek med en låt om Skåne. Jag har bott vid en landsväg i hela mitt liv, o sett människor komma o gå... På bredaste skånska brukr ju Edvard Persson sjunga den. 


O med det var dagens fylleriövningar färdiga. Om man nu inte ska tippa i sig annat. I Piteå pågår Pite Dansar o Ler. Nä. Inte för mig. Vi ska äta lite nyfångad och nyrökt fisk idag. Mumma! 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 18 april 09:00


  Tema nr 240 På väg 109/366   373 för att vara exakt.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 17 april 09:00


  Eget tema nr 19 Takdropp 108/366   Förklaringen på gårdagens "skål". En isgrop i snön, formad av ihärdigt takdropp.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om ...

Av Kvasthilda - Tisdag 16 april 09:00


  Tema nr 274 Skålformad 107/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 15 april 09:00

  Tema nr 279 Solen lyser även på liten stuga 106/366   Vincents gulliga stuga i norrbottenslademodell får lite varmt ljus av vårsolens sena strålar.     Några dagar har gått och snön har gått ihop sig lite:    Temalista    ...

Av Kvasthilda - Söndag 14 april 09:00


  Tema nr 350 Vårvinterljus 105/366   Och ett jaktplan passerade på realtivt låg höjd. Lite svårt att se det mot vårsolens sken, men det är där, lite nedanför solens vita ljus.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards