Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 6 augusti 2016

Av Kvasthilda - 6 augusti 2016 12:59

Ett sent melloXinlägg :) Har löst det i direktsändning men jag jobbar (just mellan tåg) och har inte hunnit skriva än. Ser att jag har några extra besökare idag så det är väl bäst att sätta igång då! 


Vi började i kungliga hufvudstaden. Stockholm i mitt hjärta. Lasse Berghagen


Sen en svensk visa i en specialversion... Jaja, Cornelis sjunger på sitt originalspråk, holländska. Den svenska texten handlar om Hönan Agda

"Nu vill jag ha ett ärligt svar
varför du mina fjädrar tar
Varför nobbar du mig i ett kör
det du med de andra hönsen gör?"
Tuppen svarade smått generat;
"Du, jag älskar dig passionerat,
allt du ber om det ska du få
- Men jag vill ha dig naken då"


Det blev väl La Dolce Vita för Agda så småningom, när hon förstod vad tuppen menade med att dra en stjärtfjäder i taget. O Pop o Politik har ju handlat om detsamma idag. Alltså det som tuppen ville :) Vi hörde ett melodifestivalbidrag med After Dark


De är ju ett par Queens de där två, Christer och Lasse. Eller var, för Lasse finns ju inte hos oss längre. O Dancing Queen spelades för vår blivande drottning 1976, då av ABBA själva, idag var det en gitarr - med vem? Sa han det? Nån Neumann kanske?  


Vi går fram ett decennium och hör I won't let the sun go down. Nik Kershaw. 


Nä, solen måste till om det ska bli nån sommar o blommorna slå ut. En av våra sommarpsalmer, med nummer 199, börjar så vackert med Den blomstertid nu kommer, med lust och fägring stor


Vi fortsätter somrigt. Lill-Babs gjorde den på svenska - och likaså Kurt Olsson! Itsy bitsy teenie weenie yellow polka dot bikini... Bakom brylcrèmen och den gula, rutiga kavajen fanns Lasse Brandeby


Ja, där stod han kvar i vattnet, för han vågade inte gå ur. Men vår egen popdrottning Charlotte Perelli hon vågar - och vill: 

Någonting har hänt
nåt nytt
Fansen till popen har flytt
Jag finns alltid kvar
för er
Redo att ge mer


Här står jag
Ensam kvar
Och försvarar det som var
Här står jag

 

Drottningen
Eric Saade kan gå hem

 

Här är jag

Till er tjänst
Nu när vindarna har vänt
Här är jag


Jag och min far. Den fantastiska melodin som gjorde Magnus Uggla rumsren efter alla år. Bakom den stod Olle Ljungström, som också sjöng den själv idag. Lars Olof Gustaf. Magnus är förresten dagens Sommarvärd i P1! 


Så plockade Eldeman fram Lennart Palm. Det vi alltså inte fick höra var texten till The Arks vinnarlåt från Mello 07. 

Moves, I like to make them
Grooves, I like to shake them
Shake me from my troublesome mind

 

Cause sometimes you'll find
That I'm out of my mind
You see baby, I'm the worrying kind

 

Words, I like to break 'em
Words I'd like to shake 'em
Shake them from my troublesome mind

 

And you turn up your nose
It's a joke you suppose
But baby, I'm the worrying kind

Fast vi fick ju inte höra vare sig Ola Salo eller The Ark heller. Det är ju liksom vitsen med Lennart Palm o hans orgel. Man kan ju bli orolig för mindre. *äh* På pitemål är det rätt oroligt i alla fall. Sådeså. 


Scaffel Pike. Det var ett tag sen! De var en svensk-engelsk/irländsk grupp som gjorde brittisk folkmusik på sjuttiotalet. Det Eldeman spelade för oss idag var en svensk melodi de gjorde om i engelsk tappning - och text. Birger Sjöberg skrev Den första gång jag såg dig... 


Vi slutar med en gammal duett. Brita Borg sjunger duett med Roffe Bengtsson - ja han stavar med två s. Hans son Peter stavar dock efternamnet med ett s, Bengtson o det är den stavningen vi ska klämma in i sista uppgiften. Herregud. En norrbottning från malmfälten sysslar väl inte med såna fjolligheter som att ändra stavningen till ett s?? Lyssna bara till ditt unga hjärta. Pengarna betyder inte allt.


O med de visdomsorden slutar vi veckans krysserier. Nu över till P1 o lyssna till vad Uggla har att säga. 


Av Kvasthilda - 6 augusti 2016 09:00


Tema nr 89 Gräsligt

219/366


Det är gräsligt svårt att fånga ett busigt barnbarn på bild, där han rusar runt, runt, runt o helst inte stannar upp för att fotograferas.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2016

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards